De 100 lessen van Tony Robbins Business Mastery 2017

Bron: Klaas Kroezen via LinkedIn 

Founder & CEO at WUA – Driving Digital Excellence

Tony Robbins, laten we hem lifecoach en motivational speaker noemen, heeft de afgelopen jaren 50 selfmade miljardairs uitgebreid geïnterviewd en hen gevraagd naar toverformules voor succesvol ondernemen. De overeenkomsten en lessen deelde hij in dit programma. In deze blog wil ik de 100 belangrijkste lessen, tips, tricks en tactics van deze 5-daagse intensieve training met je delen. Geniet, leer en geef door!

1. We are gladiators! Na 5 jaar bestaat 80 procent van de bedrijven niet meer. Na 10 jaar bestaat 96 procent niet meer. Als je een bedrijf begint stap je de arena binnen in en ben je een gladiator! Overleef je, of niet?

2. Totaal bereikt 5% van de bedrijven een omzet van 1 miljoen of meer. Slechts 0,4% van de bedrijven bereikt 5 miljoen of meer. En 0,01% bereikt 10 miljoen omzet of meer.

3. Ontwikkel een exit strategie en heb hem paraat. Altijd! Je weet nooit wat er gebeurt!

4. Zie je business als een asset. Diversifieer ook hier en gok nooit op één paard.

5. De meest flexibele beheerst het systeem. Het verhaal van twee monniken, een jonge en een oudere monnik. Zij mogen geen vrouwen aanraken. Ze gaan een dag op pad en komen bij een rivier.

Daar staan twee vrouwen en die willen oversteken. Zij kunnen niet zwemmen. De oude monnik pakt ze op en brengt ze naar de overkant. Ze zeggen niets. Een halve dag later vraagt de jonge monnik: ‘Hoe heb je dat nou kunnen doen?’ Hij heeft er een halve dag op lopen kauwen en is gefrustreerd.

‘Ben je daar nu nog mee bezig?’ vraagt de oude monnik. ‘Ik heb het losgelaten toen ze van me af gingen. Jij bent er nu een halve dag mee bezig…’.

6. Samen kom je verder. Stuur je team op cijfers en op doelstellingen. Niet op emoties.

7. Word verliefd op je klant. Niet op je product.

8. Investeer in je bedrijf, in je spaarrekening en in aandelen (index fondsen lange termijn, zelden verslaat iemand de markt zelf en als je zelf handelt kost dit veel commissie).

9. Verbeter op alle vlakken in de funnel met een aantal procent en je verdubbelt snel je opbrengsten.

10. Cijfers en meten zijn de sleutel van optimalisatie. Speel net als Michael Jordan en meet continu je performance of ga met jezelf ergens anders spelen.

11. Verlaag de kosten met 10 procent: je winst zal snel verdubbelen.

12. Love Numbers. Love spreadsheets. They love you. You love them.

13. Be a business owner, not an operator! Stel zelf de doelen en cijfers vast. Vraag aan het team hoe ze het gaan regelen.

14. Beliefs en limiting beliefs. Hanteer de volgende drietrapsraket in vraagvorm om limiting beliefs omver te halen. Vraag 1. Is dat echt waar? Creëer twijfel. Vraag 2. Hoe zou het zijn wanneer je dat niet hebt? Hoe zou dat voelen?

Vraag 3. Hoe zou het zijn als het nieuwe er niet meer is? Hoe zou dat voelen? Vervolgens kiest men. Vaak de nieuwe en betere situatie. En dan is het als “Lighting up like a Christmas tree” 🙂

15. Stel vragen aan het team, geef geen antwoorden. Als leider stel je alleen doelen.

16. Blijf in een beautiful state. Los problemen systematisch op, niet ad hoc. Zoek het probleem in de waardeketen van je bedrijf. Iedereen is samen verantwoordelijk voor die waardeketen en daarbij voor het merk.

17. Organiseer in je bedrijf zowel de haal- als de brengplicht. Dit geldt voor iedereen.

18. Bel! Ga langs! Mail en sms sucken als communicatiemiddelen. En als je langsgaat, zorg er dan voor dat je een goede vraag hebt en een goed verhaal: verkoop geen onzin en wees goed voorbereid.

19. Zorg voor perceived value bij je klant. Zoals een klein briefje op het kussen van je vrouw met “ik hou van jou”, dat kan van enorme waarde zijn. Snel en voordelig om te doen. Show you care!

20. Overtref altijd de verwachting van je klanten.

21. Add extreme value, more than anybody else.

22. Niet goed, geld terug! Voeg moneyback-garantie toe waardoor het risico kleiner wordt voor de klant.

23. In welke business zit je: vertel direct het voordeel. Bijvoorbeeld: WUA helpt je extreem veel meer te verkopen via het web. Dit doen we voor grote en middelgrote bedrijven. Door vlijmscherp te luisteren naar je klanten. Wil je meer weten?

24. Vraag je af: Wat is jouw X factor? Welk voordeel voor de klant maakt jouw bedrijf echt uniek?

25. Zorg voor warmte en verbinding binnen je team.

26. Spreek elk lid in het team minstens 2 keer per jaar.

27. 90 procent van alle business in B2B komt uit referrals!

28. Zorg voor 20 procent meer leads. Optimaliseer de calls, afspraken, conversie en prijzen met 5 tot 10 procent en je verdubbelt de omzet.

29. Spreek over wereldzaken waar je het beide over eens bent. Hierdoor communiceer je met dezelfde overtuigingen wat voor rapport/verbinding zorgt.

30. How fast can you change? In a heartbeat!

31. Gesprek met een klant: start met veel energie en eindig kalm. Sla de social start over (dit is een USA-tip). Doe aan social talk pas ná de eerste 20 minuten. Geef aan dat je maximaal een uur hebt en dat het erg druk is. Verhoog je status. Laat ook weten dat ze nu niet kunnen kopen (bijvoorbeeld: de wachtlijst voor nieuwe klanten zoals bij Ferrari).

32. Start elke verandering in een beautiful state. Anders maak je verkeerde keuzes. Vanuit een positive state maak je de beste keuzes!

33. Raise your standards! Niet alleen jij. Met je hele team.

34. Als leider gaat het om het vervullen van de 6 Human needs and Values van het team en van de klant. De 6 Human Needs zijn: 1. Zekerheid. 2. Onzekerheid/variatie. 3. Belangrijk zijn. 4. Connectie en liefde. 5. Groeien. 6. Contributie & teruggeven aan de maatschappij. Focus op de laatste 2 geven de meeste voldoening.

35. Werk vanuit de 7 forces. Dit zijn 1: An effective business map. 2: Constant & strategic innovation. 3: World class marketing. 4: Sales mastery systems. 5: Financial & Legal Analysis. 6: Optimization. 7: Raving Fans – Customers & Culture. Doe elke week 90 minuten 1 ding van de 7 forces om te optimaliseren samen met het team. 7×7 is 42 weken.

36. Herhaling: Ben je op dit moment een business operatorFuck that! Wees een business owner!

37. Vraag je af: Wie is er speciaal. Jij, of je klant? Je klant natuurlijk! Jij niet!

38. Iedereen is verantwoordelijk voor het bedrijf en het merk.

39. Wie is je ideale klant? Werk en doe alles voor je ideale klant! Ontsla de klanten die je niet wil.

40. Jij bent de business niet! A business is not fucking you!

41. Organiseer een strategisch referral system voor je bedrijf. 90 procent van de business komt via referrals. Het is goedkoper, sneller, groter, fun, en geeft weer nieuwe referrals.

42. Wil je plus 300 procent conversie in B2B? Vraag aan elke lead “Wat heeft jou getriggerd om iets aan te vragen bij ons?” Vervolgens heb je een zeer relevant gesprek.

43. Zorg voor meer distributiekanalen. Geometrie business. Compounding. Kleine percentages verbeteren maken al snel een verdubbeling in omzet.

44. Constantly commit to make your business the best. Als je dat niet doet, dan doen je concurrenten het wel.

45. Travel outside your comfort zone. Dwing jezelf om buiten je eigen branche te kijken en bestudeer andere markten ter inspiratie.

46. Weet in je sales force precies wie waar de beste in is. En leer dan van elkaar.

47. De meeste teams zijn slechts voor 20 procent productief. Je kan er dus 5 keer meer uithalen.

48. Hire the best or develop people to become the best.

49. Onderhandelen: bereid je voor (bepaal je checklist) en bepaal van tevoren je gewenste uitkomst.

50. Onderhandelen in vier stappen: 1. Keep your goal in mind. 2. Look for points of agreement. 3. Be Creative. 4. Increase the pie.

51. Onderhandelen: zorg voor vertrouwen. Wees aardig. En zorg dat er een fundament is om de samenwerking met vertrouwen uit te voeren.

52. Clarify and verify. Altijd. Dit geldt voor iedereen in de organisatie. Oftewel haal en breng plicht bij elke schakel in het proces.

53. Weet dat de winter komt! Bereid je voor! Na de winter komt ook weer lente.

54. In de winter liggen de grootste kansen! Goedkoop inkopen. Focus op extreme waarde voor de klant.

55. Hou altijd je focus op het resultaat.

56. Het gaat om executie en om doen!

57. Live in your head and you are dead. Leef en werk vanuit je hart.

58. Make the important things urgent. Not the urgent things which are not important.

59. Repetition is the mother of all skills.

60. There is no place in great companies for people who dont want to measure.

61. Funnel optimaliseren doe je met het hele bedrijf inclusief levering en customer care.

62. 20 procent marge (lees: winst onderaan de streep) is minimaal om echt gezond te zijn als bedrijf.

63. Focus je op 1 ding!

64. Verkoop voordelen voor de klant. Maak er een experience van die je kan voelen.

65. Weet van je ideale klant hun wensen en angsten.

66. Als je altijd 3 opties geeft. Verdubbel ze dan alle 3. En zorg dat je veel meer waarde levert aan de klant. Dan heb je de omzet verdubbeld en je klant is veel tevredener. Voor ons bij WUA betekent dit bijvoorbeeld: niet 1 onderzoek doen maar 2 of 4 onderzoeken per jaar en deze aan elkaar koppelen binnen de verbeterprocessen. Zo is de kans vele malen groter dat onze klanten veel meer online gaan verkopen.

67. Zorg dat minimaal 15 procent van je (prive) inkomen automatisch gespaard wordt of dat je index fondsen koopt. Bij voorkeur 20%.

68. Herhaling: Heb de eerste 15 tot 20 jaar focus op 1 ding. Daarna kan je breder gaan. Concentrate your power!

69. Als je professional speaker wil worden. Pak eerst 1 niche. En ga vanuit daar verder. Voor mij is het bijvoorbeeld eerst: klanten helpen veel meer te verkopen via het web. Vervolgens NLP, familie opstellingen, meditatie, yoga etc. wat ik ook te gek vind.

70. Als het winter is (slechte economie), is het ergens op de wereld zomer. Maak daar gebruik van.

71. Know more about your client than anybody else.

72. Create raving fans: Care in every step!

73. Seek and you will find. Vraag de juiste vragen met focus op doelstellingen.

74. Business gaat om innovatie en om marketing.

75. Make sure the Gladiator is always in charge. No Matter What Happens.

76. Narrow your marketing! Focus op een specifieke groep (je ideale klanten) en doe dat super goed!

77. Besteed je marketinggeld aan jouw ideale klanten.

78. Proximity is power. Met wie besteed je de meeste tijd? Op welke plek werk en leef je? Ben in de buurt van mensen die doen en hebben wat jij ook zou willen. Dan is de kans het grootst dat je daar ook gaat komen.

79. Verkoop op een leeftijd van 50-55 jaar 50 procent van je bedrijf. Laat een jongere generatie het vervolgens groter maken, zodat je op 65 jarige leeftijd de andere helft voor veel meer kunt verkopen in plaats van dat je op 65-jarige leeftijd het hele bedrijf verkoopt waar de waarde al flink is achteruit gegaan.

 

Foto: Henk Kroezen, Daan Tames en Klaas Kroezen (directie WUA)

80. Zorg dat je klanten in principe niet kunnen krijgen wat je hebt. Dat creëert honger. Denk bijvoorbeeld aan een wachtrij.

81. Haal 75 procent van je slides uit je presentatie. Focus, wees relevant en geef voordelen voor de klant.

82. Doe je presentatie gekoppeld aan de reis van de held. Door deze fases heeft men herkenning in de eigen fase die men doorloopt. Successen en tegenslagen.

83. In de eerste 20 minuten van een gesprek hebben mensen veruit de meeste attentie.

84. Neem bezwaren altijd van tevoren weg.

85. Waarom kopen mensen niet? 1. Risk. 2. Friction. 3. Succes (no certainty for succes). 4. Difference between you and anybody else (USP’s/concurrentie).

86. De Bucket list van blije mensen. 1. Ervaringen die er toe doen. 2. Vrije tijd. 3. Mastering skills. 4. Geef terug aan de wereld.

87. Les voor de CEO: focus alleen op output. Cijfers. Doelstellingen. Laat het team groei doormaken door creatief te zijn in hun eigen pad.

88. Teach and train, train again and again.

89. Raving fan Culture: its not only you. It’s the whole team.

90. HERHALINGInvesteer naast je business ook in aandelen! Bij voorkeur in index fondsen. Diversifieer. Gok niet op 1 paard. Ook niet bij je eigen business. Verspreid het risico.

91. In tijden van stress of grote challenges: “over” communiceer.

92. Plan structureel “stilte” in je agenda. Om na te denken en geen impulsieve keuzes te maken. Dit is een tip van Warren Buffet.

93. CANI attitude: Continue And Never Ending Improvements. Blijf continu in kleine stappen verbeteren.

94. Leef in een beautiful state. Iedereen streeft naar perfectie. En dit is doorgaans ook je zelfbeeld. Alleen is de wereld wel perfect? Natuurlijk niet! Als je bijvoorbeeld voor jezelf het beeld hebt van hoe een perfecte relatie eruitziet, dan heb je vaak met een werkelijkheid te maken die anders is. Dan kom je al snel in frustratie. Je eigen beeld en de werkelijkheid komen niet overeen.

Perfectie = imperfectie. Als je je zelfbeeld verandert en accepteert dan verdwijnen negatieve emoties en frustraties als sneeuw voor de zon. Geniet van de imperfectie 🙂

95. Business is een spirituele game. Focus op groei (persoonlijk & team) en op terug geven aan deze wereld (contributie). Het resultaat is dan naast succes ook voldoening. Het is verschrikkelijk als je succes hebt zonder voldoening.

96. Bewegen is een van de snelste manieren om in een positieve state te komen. Ga bijvoorbeeld een rondje lopen. Samen. Of alleen.

97. Zorg naast je eigen beautiful state voor een beautiful state company culture. Samen. Een warme omgeving. Waar het veilig is. Verbinding. Waar iedereen mag zijn wie hij of zij is. Waar iedereen weet dat de wereld niet perfect is.

98. Mocht je toch frustratie hebben, ontplof dan niet. Zeg “Interesting…” en pak een probleem of frustratie zo systematisch op, dat het voor altijd opgelost is.

99. Het leven in een beautiful state is een keuze. Iedereen streeft naar het leven in een beautiful state. En voor een groot gedeelte doen we dat natuurlijk allemaal al.

De vraag is “hoe kan je zelfs nog meer in een beautiful state leven?” Dus van bijvoorbeeld een score 8 naar een 8,2. Wat moet daarvoor gebeuren?

100. Alles draait uiteindelijk om liefde. Fall in love with your team. Fall in love with your customers. Geniet van de reis. En bouw een prachtige business 🙂

Dit waren ze dan. Ik hoop dat je er ontzettend veel van hebt geleerd. Het is absoluut de moeite om ook zelf hier naar toe te gaan!

Heel veel succes en plezier!

Klaas Kroezen

PS 1. Wil jij meer over mij weten, hoe ik de Kilimanjaro in een wereldrecord liep samen met Wim Hof, hoe ik Tony Robbins naar Nederland haalde door een tulp naar hem te vernoemen en meer over de unieke bedrijfscultuur van WUA, luister dan naar mijn podcast die laatst is opgenomen http://www.thijslindhout.nl/podcast/leven-een-masterpiece/

PS 2. Op 27 september geef ik een gratis masterclass samen met Google hoe online meer te verkopen. Zie http://www.wuaglobal.com/nl/event/masterclass-digital-excellence-met-bas-jansen-google-klaas-kroezen-wua/

PS 3. Wil jij online meer verkopen? In deze video leg ik uit hoe je dit doet met de Web Performance Scan: https://player.vimeo.com/video/217159435?autoplay=0

En ja PS 4 🙂 Ben jij een (middel) groot bedrijf en wil je 1:1 spreken hoe veel meer te verkopen via online. Stuur me dan even een email op klaas.kroezen@wua.nl of bel 06 180 989 06.

 Bron: Klaas Kroezen via LinkedIn

Founder & CEO at WUA – Driving Digital Excellence

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.