BENT U EEN GOEDE LEIDER?

10003763_702538169803131_3007184582323205266_oWat is eigenlijk een goede leider? Is een slechte leider iemand die alleen maar aan zichzelf denkt? Is het iemand die visieloos een organisatie op de klippen laat lopen? Is een goede leider iemand die vanwege een krachtige persoonlijkheid staat voor de dingen die hij zegt? Anderen zeggen weer dat leiders in staat moeten zijn om ingewikkelde zaken duidelijk en begrijpelijk te vertalen in kordate en daadkrachtige acties. Wie het weet mag het zeggen!

Bron: Hans Klaasse

Bovenstaande vragen komen voort uit een discussie die ik had over leiderschap. Een groep jonge ondernemers waren onder mijn gehoor. Een boeiende en leerzame bijeenkomst. Leiderschap is een dankbaar thema voor een bijeenkomst. Jonge ondernemers met veel ambitie. Ze willen het verschil maken na de crisis. Opbouwen wat is afgebroken. Nieuwe wegen inslaan en tot mooie ontdekkingen komen. Zorgen voor onderscheidende positionering. In die zin kwam ook de vraag op tafel: “Wat zijn de grote thema’s binnen het huidige ondernemerschap?” Nu kan je daar heel filosofisch over doen. De praktijk spreekt echter boekdelen. Lees de kranten en opiniebladen. Het gaat bij ondernemerschap om unieke eigenschappen. Waar kan je als ondernemer het verschil maken? Op innovatief terrein, op de markt of door een uitgekiend personeelsbeleid? Waar liggen de krachten? Wat maakt een (jonge) ondernemer tot een goede leider? Wat maakt het (grote) verschil? Een aantal zinnige vragen, dunkt mij!

Wat is eigenlijk leiderschap? Dat is -in de aard van de zaak- voor veel uitleg vatbaar. Sommige vormen van leiderschap passen in een bepaalde omgeving wel of niet. Beter is te vragen: ‘Wat is een goede leider?’ Over welke eigenschappen moet de leider beschikken? Wie is de mens achter de leider? Dat bepaalt namelijk in belangrijke mate of hij of zij een geaccepteerde leider is. Op basis van een boeiende discussie kwamen de jonge ambitieuze ondernemers op de volgende kwalificaties. Ik geef ze u graag door. Spiegel gerust uw eigen gedrag en handelen eraan. Of u nu jong en ambitieus bent of niet, een leider moet door zijn medewerkers herkend worden als bijzonder en beschikken over een krachtige persoonlijkheid. Daar gaan we. Allereerst moet een leider vernieuwend zijn volgens mijn ‘gehoor’. Waren zij dit allemaal zelf ook? Ik kreeg mooie voorbeelden te horen. “Een eigen stijl, authentiek en vooral ondernemend”, vertelde mij iemand. Dit zijn inderdaad onderscheidende eigenschappen. Ontstaat er al een feest(je) van herkenning bij u?

En zo ging de discussie maar door. Er vielen veel kreten. Humor en sensatie. Een aantal wil ik u niet onthouden. Het waren namelijk heel zinvolle toevoegingen. Ik hoop dat u ze ook bij uzelf ontwaar. “Visionair, het verschil durven en kunnen maken en vasthoudendheid”. Bent u als leider van uw onderneming gericht op de toekomst? Heeft u een beeld welke richting de onderneming op moet? Is er een doordachte toekomststrategie? Bent u daar ook consequent en vasthoudend in? Dat maakt namelijk het verschil. De jonge ondernemers wisten mij te overtuigen van hun inspanningen op dit terrein. Hoopvol dat deze jonge mensen met zoveel passie en visie aan de slag waren gegaan. Onze economie moet het van nieuwe initiatieven hebben. Ondernemers moeten de durf hebben om een toekomstbeeld te schetsen dat anderen niet voor mogelijk houden. Zij moeten hun nek durven uit te steken. Ze moeten hun visie in de praktijk brengen. Weet u al uw toekomstbeeld zodanig over te dragen dat anderen er in geloven?

Samenvattend kwamen we tot een aantal aanbevelingen naar elkaar. En dat is mooi! Zaken waar een ieder het zijne van dacht en -hopelijk- het goede mee gaat doen. Het ging vooral -concludeerden wij- om een heldere en unieke kijk op de omstandigheden, kansen en mogelijkheden. We willen immers iets bereiken! Gaat dat vanzelf? Nee, in sommige gevallen moeten we bergen werk verzetten en vele hinderpalen beslechten. “Maar dat maakt het juist leuk en spannend”, vertelde mij een deelnemer. Het aantrekkelijke toekomstbeeld uitdragen. De droom realiseren. Zorg als leider voor attractiviteit en aantrekkingskracht van je leiderschap. Stimuleer mensen het beste uit zichzelf naar boven te halen. Inspireer hen tot buitengewone prestaties. Dat kan alleen als jezelf achter deze ‘droom’ staat. Dan pas kom je tot grensoverschrijdende acties.

Blijf hierbij dicht bij jezelf. Sta open voor ideeën van anderen, wees krachtig en tegelijkertijd bescheiden. Straal “what you see is what you get” uit. Authentiek, integer en congruent!

hans@klaasse-klaasse.nl hans@valeuraccountants.nl

Bron: Hans Klaasse

************************************************************************************

https://www.modemanagement.nl/live-webinar-kennismaken-met-het-inkooplan/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.