De gouden combinatie om je invloed als leidinggevende te vergroten

17-e1380530756880Veel leidinggevenden ervaren dat ze onvoldoende impact hebben op hun medewerkers. Ze vinden dat ze niet voldoende invloed hebben. En weten niet precies hoe ze dat kunnen oplossen. Ze zoeken soms hun toevlucht in het gebruik van macht. Iets wat niet bepaald bevorderend werkt voor de motivatie en bevlogenheid van medewerkers.  

Bron: Marianne Schutten

Als leidinggevende is de invloed die je hebt bepalend voor hoe effectief je bent, hoe goed je in staat bent om een gemotiveerd en bevlogen team te creëren en hoe succesvol je bent. Als je veel invloed hebt kun je veel bereiken bij je medewerkers.

Maar hoe vergroot je je invloed zonder terug te vallen op het gebruik van macht? Een belangrijke sleutel daartoe is vertrouwen. Je invloed hangt namelijk af van het vertrouwen dat je krijgt van je medewerkers. Vertrouwen is dus je beste vriend. Want zonder vertrouwen is er geen invloed. Vertrouwen is dus iets waar je je best voor wilt doen om het te creëren.

Vertrouwen is heel tastbaar. Denk maar eens aan een collega waarbij het onderling vertrouwen hoog is. Hoe is de onderlinge relatie? Hoe voelt het? Hoe communiceren jullie met elkaar? Hoe snel krijg je dingen voor elkaar? Hoe groot is de invloed die je op elkaar hebt?

Denk nu eens aan een collega waarbij er onderling weinig vertrouwen is. Hoe is die relatie? Hoe voelt het? Hoe communiceren jullie? Gaat het makkelijk en snel of voelt het alsof je op eieren moet lopen en vaak verkeerd wordt begrepen? Werk je goed samen en luister je naar de ideeën van de ander of neemt alles veel tijd in beslag?  

Als je je invloed wilt vergroten zul je dus (meer) vertrouwen moeten creëren.

Je creëert het snelst vertrouwen door de gouden combinatie van veel zeggen/veeldoen. Zeggen en doen zijn namelijk een heel effectief duo. De combinatie van veel van allebei werkt het beste om vertrouwen te creëren.

Bij zeggen maak je je bedoelingen kenbaar. Je maakt aan je medewerkers duidelijk hoe je je gaat gedragen. Het is te vergelijken met je richtingaanwijzers aanzetten. Je medewerkers vertellen wat je van plan bent en ook waarom je dat van plan bent.

De meeste managers zijn vrij goed in het wat duidelijk te maken (bijv. dit is ons actieplan om kosten te besparen) maar zijn vrij slecht in het duidelijk maken van het waarom (dit is ons motief en de intentie achter onze ideeën).

Bij doen doe je wat je zegt dat je gaat doen. Hoe belangrijk het kenbaar maken van je bedoelingen ook is het zal niet werken als je niet waarmaakt wat je zegt.

Het gaat om de kracht van de combinatie veel zeggen/ veel doen. Veel beloven en (nog meer) waarmaken. Je laat je intentie duidelijk blijken (dat geeft hoop) en voert het vervolgens ook uit ( dat geeft vertrouwen). Het geeft je medewerkers de kans om te anticiperen op en hoop te voelen over wat jij van plant bent te doen en om het te signaleren en blij te zijn als je het doet.

Veel beloven en veel waarmaken creëert op een snelle manier vertrouwen. En met vertrouwen vergroot je je invloed als leidinggevende.

Veel succes!

Bron: Marianne Schutten

“Dit artikel is geschreven door Marianne Schutten. Wil je nog meer gratis tips voor het creëren van bevlogen medewerkers? Abonneer je dan op haar e-magazine via www.employeedynamics.nl. Je ontvangt dan bovendien het gratis e-rapport: 5 makkelijk-te-volgen tips om de bevlogenheid van je werknemers te vergroten in je mailbox.”

Ga naar www.employeedynamics.nl voor nog meer tips en inspiratie voor het creëren van bevlogen teams.

================================================================

Bestel in de webshop: ‘Online Kennismaken met het mode inkoopplan’ workshop

videov3_0Klik hier voor de kleine webshop!

Investeer 59.50 euro (excl. BTW). Wanneer u besluit om een inkoopplan afspraak te maken dan is deze workshop GRATIS! d.m.v. creditering! 

Hoe wilt u uw omzet substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw marge substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw doorverkoop substantieel laten stijgen?

Deze online workshop geeft u in 45 minuten het antwoord op veel van uw inkoopplanning vragen.

P.S. Twijfel je of de workshop inkoopplanning wel iets voor jou kan zijn, neem dan gerust contact met me op. 06-54624509 Ik beantwoord je vragen graag.

Cor van Laar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.