Feest in de stad (2)

7d1cf0c6fbefa05fe7b228611acee738Zoals ik in mijn vorige Blog (Yes! De nieuwe collectie!) al schreef is dit de leukste tijd in Retail. De nieuwe collectie hangt in de winkel, de opruiming is voorbij en de mensen hebben zin in nieuwe dingen! Heerlijke tijd. Als winkelier heb je je nieuwe producten binnen, de winkel heeft er nog nooit zo goed uit gezien en het team van medewerkers heeft er enorm veel zin in. Er staat jou als winkelier niets meer in de weg om een geweldige start te maken dit seizoen.

Bron: Diederik van Lieshout

Evenals vorig jaar om deze tijd ben ik bij een paar najaarsmode-evenementen geweest om te kijken hoe klanten hierop reageren. Het valt mij op dat er bijzonder weinig mensen op de georganiseerde evenementen afkomen. Zijn de mensen de bandjes en alle extra aandacht een beetje zat? Ik liep in een Brabantse stad waar ik in een straat een geweldige band hoorde spelen. Lekkere muziek uit een straat waar ik normaal gesproken niet zomaar inloop. Nadat de muziek stopte zag ik een aantal erg leuke winkels die ik anders gemist zou hebben! Ik loop de eerste winkel binnen en daar hoor ik een leidinggevende aan de telefoon tegen iemand klagen dat de muziek (opnieuw) erg hard stond. Ik dacht nog, dat is de muziek waarom ik naar deze straat kom en waarom ik nu in jouw winkel sta! HALLO!

Ik zie een mode winkel die ik “ken” en loop daar naar binnen. Ik word netjes begroet en aangesproken. “Wat leuk dat u onze winkel gevonden hebt”, hoorde ik. Ik maak een compliment over de band die in de straat staat. De verkoopster is kennelijk fan en weet mij zelfs wat meer te vertellen over de band en baalde dat de band aan het begin van de straat stond. Ik had ze graag wat  beter gehoord, zij ze lachend. Prima gesprek gehad en zelfs wat gekocht. Kijk zo kan het ook!

Verder ben ik het afgelopen weekend met een vriendin meegelopen die evenementen organiseert op uitnodiging van winkeliers. Wat mij ook hier opviel is dat de winkeliers balen van de eerder gemaakte keuzes; de muziek staat te hard, de plek van activiteiten is niet goed, trekken we hiermee wel het juiste publiek en natuurlijk de vaste opmerking van een ondernemer “is het dit allemaal wel waard?” Er stond een geweldige band in een straat. De band trok absoluut mensen de straat in. De muziek was goed en de sessies duurden precies lang genoeg zodat de mensen daarna rustig de straat in liepen om de winkels te verkennen als de band even stopte. Ik zag een winkel met gesloten deuren omdat het geluid op straat te hard was. De uitnodiging om die winkel in te lopen is ineens verdwenen…. We zijn daarna samen door die stad gelopen en zijn leuke en makkelijk uitvoerbare dingen tegengekomen. Modeshows voor een winkel (door de winkel zelf georganiseerd), grote modeshows door verschillende winkels samen georganiseerd, bandjes op verschillende plekken (zonder geluidinstallatie), kledingruil momenten, etc. etc..

Vorig jaar liepen wij (diezelfde vriendin en ik) door een Brabantse stad en werden wij verrast door de uitbundigheid waarop de winkels zich presenteerden in de straat. Eenduidigheid en iedere winkel was actief betrokken. Wauw, dacht ik nog! Dit jaar zijn we in ons enthousiasme weer naar die straat gegaan tijdens hetzelfde evenement.  De straat was stil, sommige winkels hadden wat buiten staan maar er was niets collectief zichtbaar….. Toen wij aan een winkelier vroegen wat er met de leuke activiteit van afgelopen jaar is gebeurd zij hij; “er is een bewuste keuze gemaakt voor de koopavond en aan het einde van de zaterdag middag om de uitloop vanuit het centrum te verrassen en zo de straat in het hoofd van de naar huis kerende bezoekers te houden”. Een duidelijke keuze en strategie dus. Wel jammer dat er dan op primetime van het winkelmoment niets te doen is…

Heeft iemand wel eens stilgestaan bij de volgende vraag?:

“Wat zouden onze klanten leuk vinden?”

Ik ben in een aantal Blogs stil blijven staan bij de keuzes die winkeliersverenigingen maken. Ik heb me ook vaak afgevraagd waarom men die keuzes maakt! Ik heb al een keer duidelijk laten merken geen voorstander te zijn van kraampjes in de winkelstraten. Ik heb al een keer aangegeven dat de kracht van een winkeliersvereniging ontstaat door echt allemaal mee te doen. Daarnaast geloof ik in eenvoud. De klanten hoeven niet overladen te worden met muziek en acties! Je nodigt de mensen uit om iets bij jou te komen kopen! De evenementen in de straat moeten mensen aanmoedigen om de winkels in te gaan.Voorbeeld: ik zag dit weekend in een centrum een fotograaf staan die foto’s maakte van mensen die net een make over hadden gehad. Het zou natuurlijk ook een mooi idee zijn om de mensen een foto te laten maken met de nieuwe kleding die zij net gekocht hebben en deze foto te delen op de sociale netwerken natuurlijk!

Het delen van dit soort dingen op social media versterkt de aandacht op het evenementen en acties. Verras je klant. In het centrum liepen afgelopen week twee dames in lingerie door de stad, zij deelden folders uit van de lingeriewinkel. De dames hadden veel aandacht, jammer dat het niet heel duidelijk was van welke winkel zij waren. Het verrassen van de bezoekers was goed. Nog even dat laatste zetje en je hebt klanten in je winkel. Je laat op een simpele en duidelijke manier je product op straat zien en iedereen kijkt! Het viel mij op dat niet iedereen zich op zijn/haar gemak voelde toen ze werden aangesproken door de dames…

Lastig om aan te geven wat er nu echt in een centrum moet gebeuren om de mensen te laten winkelen.

  • Zijn alleen de juiste (winkel)merken in een winkelcentrum voldoende?
  • Zijn er altijd extra activiteiten nodig om de mensen naar de winkels te krijgen?
  • Hebben wij als bezoekers alleen maar interesse om naar een centrum te gaan als er een band is, een modeshow en/of veel kortingen?

Of kan het makkelijker? Ik persoonlijk geloof in het simpele.

Zorg dat je klanten fan worden van je winkel (on- en offline). Zorg dat er altijd de juiste aandacht en expertise in je winkel is om de klanten op de juiste manier te helpen de juiste keuze te maken! Als winkelier en als winkelmedewerker wil je dat de klanten graag terugkomen. Als er dan ook een  evenement is die nieuwe mensen naar jouw winkel kan laten komen is het helemaal in orde!

Wat is er nou echt nodig

om de mensen weer aan het winkelen te krijgen?

Bron: Diederik van Lieshout

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.