Goed inkopen is bepalend voor het functioneren van je onderneming

Inkoop op basis van verwachte verkoop

De essentie van inkoop is helder: koop in wat je denkt te kunnen verkopen. Vergeet daarbij niet het seizoenspatroon in de modebranche. De periode waarin je je collectie tegen de volle marge verkoopt, is steeds korter.

Houd daarom tijdens het budgetteren al rekening met doorverkoop en margeontwikkeling tijdens seizoensverloop. Zo blijft je voorraad in orde en je bedrijfsvoering rendabel.

Bron: CBW-Mitex

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat zijn je verkoopverwachtingen tot de uitverkoop?
  • Welke marge en welke doorverkoop realiseer je tot de uitverkoop?

Reken, uitgaande van de doelgestelde brutomarge, de verwachte omzet terug naar de bijhorende inkoopwaarde. Dit is de inkoopwaarde van de verkochte omzet tot aan de opruiming. Door deze inkoopwaarde te delen door het doelgestelde doorverkooppercentage en te vermenigvuldigen met 100%, bereken je je totale seizoen inkoop.

Hoe stel je een inkoopbudget op? Voorbeeld:

Omzetdoelstelling : € 100.000 (ex btw)
Doorverkoop: 90%
Brutowinstmarge: 40%

Inkoopbudget =
€ 100.000 x 60% = € 60.000 (inkoopwaarde v/d omzet)
€ 60.000 = 90% van de gerealiseerde verkopen

Budgetindicatie najaar 2013: € 60.000 / 90% = € 66.700

Tips voor de inkoop

  • Beoordeel je leveranciers ieder seizoen op basis van de scores binnen je bedrijf: Wat was de doorverkoop? Wat is de uiteindelijke winstmarge?
  • Controleer je orders voordat je deze bevestigt.
  • Controleer budget per artikelgroep of merk op bedrag en aantallen. Laat overschrijding niet ten koste gaan van het reservebudget maar van een andere groep.
  • Schakel de collectie gelijk op het verkoopplan en het seizoenspatroon.
  • Reserveel een deel van het inkoopbudget om tijdens het verkoopseizoen bij te sturen.
  • Blijf binnen je budget!

Maak goede afspraken met je leverancier

Maak duidelijke afspraken met je leverancier. Over de koopprijs van goederen, inclusief bijkomende kosten zoals transport en administratie, maar ook over betalingsgedrag en de levering. Goede communicatie is hierin het sleutelwoord.

Voorbeelden van afspraken over de levering

• Leg de uiterste leveringsdatum vast. Is de uitleveringsdatum een termijn, bijvoorbeeld van 3 maanden, geef dan aan welk deel van de ingekochte collecties je in welke maand geleverd wilt hebben.
• Bestel je zelfgevormde sets/combinaties? Vermeld op het orderformulier dat je deze in 1 keer geleverd wilt hebben.
• Informeer naar de mogelijkheid van nabestellen en de leveringstijd daarvan. Doe dit vóór de orderplaatsing. Is de mogelijkheid tot nabestellen beperkt, houdt daar bij de voorordering dan rekening mee.
• Informeer ruim vóór de uitleveringsdatum of de levering volgens planning verloopt. Bij eventuele vertraging kun je daar rekening mee houden.

Focus op een goed brutowinstniveau

Veel ondernemers richten zich primair op het genereren van omzet. Een goede omzetontwikkeling is belangrijk, maar een goed brutowinstniveau is van nog groter belang. De exploitatiekosten (behalve de inkoop) worden namelijk betaald van de brutowinst. 

Je kunt omzetontwikkeling alleen op waarde schatten als je ook de gerealiseerde brutowinstmarge weet. Als je besluit lagere prijzen te hanteren, verkoop je waarschijnlijk meer en stijgt je omzet. Toch kan je brutowinst dan lager uitvallen waardoor je bedrijfsresultaat minder is. Andersom gaat dit ook op.

Bron: CBW-Mitex

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.