OVERLEVEN

crisis-1Het is allemaal wat. Ondernemen in crisistijd en ondernemen in de post-crisis periode! Voor sommigen komt de redding net op tijd.

Voor anderen net te laat. Hoe moet je trouwens overleven? Hoe kun je weer herstellen en zorgen dat er ‘licht gaat schijnen aan de horizon’?

Geen makkelijke vragen. Dus ook geen makkelijke antwoorden! Ik zie als adviseur velen -gaandeweg- het spoor bijster raken. Ze handelen in paniek en verergeren hierdoor hun ‘toestand’ , verslechteren hun positie en minimaliseren hun overlevingskansen. Ze maken het zichzelf niet makkelijk terwijl ze -daarentegen- denken verstandig te handelen!

Bron: Hans Klaasse

Crisis en overleven vraagt nadenken, doordenken en behendig manoeuvreren. Ook wanneer het allemaal weer wat beter lijkt te gaan. Zorg daarom voor een uitgekiende strategie met veel zelfdiscipline en doordacht opereren. Blijf bij de les onder stress. Dat is geen verdienste of een ‘kunstje’, maar strikt noodzakelijk.

Vanwege druk nemen veel ondernemers in paniek besluiten die hen echter verder van het doel afbrengen. Overleven. Onder druk wordt alles vloeibaar. Zorg dus voor de juiste informatie op grond waarvan u de beste beslissing kunt nemen. Ik zie veel ondernemers ‘wat als’ denken.

Wat als het eens zus of zo gaat? Wat als de bank dit of dat besluit neemt? Wat als de leverancier niet wil meewerken? Beren zien op de weg, terwijl deze weg nog niet eens is betreden. Het gaat bij crisisdenken om het realiseren en diep doorgronden van de positie en de omstandigheden.

Niet om wat de overige –nog niet opportune- problemen zijn. Deal met de huidige situatie en maak u los van de toekomstige. Crisis en overleven is geen pretje. De ondernemer doet er dus slecht aan om in deze situatie te berusten. Hij of zij moet er uit komen en wel levend. De kop in het zand steken of de ogen sluiten is dodelijk. Op de uitkijk zoekend naar oplossingen en de ogen open voor nieuwe vergezichten.

Hoe doet u dat? Door alles in haalbare stappen te verdelen. Doelen stellen en deze vervolgens realiseren. Haalbare doelen, welteverstaan. Bereikt u deze? Geef uzelf dan een beloning. Het is gelukt! U bent een stap verder op de weg naar de echte oplossingen. Hiervoor is heel veel zelfdiscipline nodig. Veel motivatie en een flinke dosis zelfvertrouwen.

Koester uw ellende niet. Kruip als het maar even kan weg van de pijnlijke gevolgen. U moet als ‘overlever’ zichzelf moed in spreken. “De crisis is voorbij, het gaat me lukken!”

Ik hoor veel ondernemers na de crisis klagen over de bizarre gevolgen en omstandigheden. Dat helpt niet. Jezelf –terecht of niet terecht– slachtoffer voelen werkt funest en demotiverend. Het is juist nodig om weer onbevangen en met verve aan de slag te gaan. Dat is ondernemen. Kijk naar de dingen die wel lukken, de kleine stapjes die succesvol worden gezet naar herstel. Versterk uw (handels)geest en wees positief. Verzin nieuwe oplossingen voor oude problemen.

Ik zie ondernemers in slecht weer met veel energie en heel geconcentreerd het schip op koers houden. Ze kunnen er soms zelfs bij lachen. Ze gaan niet langer gebukt onder de problemen, maar weten zich één met de mogelijke oplossing. Ze realiseren zich dat dit een zwaar en belastend traject is. Maar zij houden vol. Daar is optimisme en inspiratie voor nodig.

Op karakter en op basis van het feit dat anderen hen helpen om te overleven. Bij dit soort situaties staan er heel veel ‘beste stuurlui aan wal’. Ze roepen wat en schreeuwen soms. De ondernemer is echter de enige die het stuurwiel in handen heeft.

Laat u niet van de wijs brengen en houdt koers. Een weldoordachte koers, welteverstaan. Geen schip zonder roer! Je kunt dus op twee manieren de crisis doorkomen. Klaarblijkelijk zijn er verschillende wegen die naar herstel leiden. Je kunt het nemen zoals het is of je kan je verwonderen en verbazen over de omstandigheden en er alles aan doen om deze omstandigheden naar je hand te zetten. Dat maakt een groot –beslissend– verschil.

Bitterheid gaat de ondernemer niet helpen. “Waarom moest mij dit overkomen?” Ook helpt het als de ondernemer zijn ego kan loslaten. Het gaat niet om hem of haar maar om het bedrijf. De ondernemer moet in dit stadium leren ‘ont-ikken’.

Dan moet je jezelf geen slachtoffer voelen maar ‘overlever’ én winnaar in spé!

hans@klaasse-klaasse.nl hans@valeuraccountants.nl

Bron: Hans Klaasse

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.