Struisvogels of kansen

struisvogel“Ondernemers in het veld werken te weinig samen. Het is moeizaam om binnen het winkellandschap genoeg ondernemers bij elkaar te krijgen, laat staan elkaar te spreken, te onderhandelen met grote partijen als vastgoedondernemers en gemeente over de aanpak van het retail landschap.

Bron:  What’s going on in (R)etailing?

Klagende ondernemers

De laatste tijd sprak ik met een aantal  voorzitters van ondernemersverenigingen, winkelgebiedmanagers e.a. partijen die zich bezig houden met de samenstelling en infrastructuur van retailend Nederland. De ondernemers slaan de vuisten niet meer ineen. Men steekt massaal als struisvogels de kop in het zand.  Het is kommer en kwel, recessie en parkeer tarieven zijn het belangrijkste argument alsmede de effecten van E-commerce op retail. Gezamenlijk een plan maken en er iets aan doen, …ho maar. Gemiddeld komt slechts 30% van de ondernemers bij bijeenkomsten opdagen.    

Nieuwe look

Hoe kun zorgen voor grotere klantenstromen, hoe kun je het retaillandschap aanpakken in deze tijd? Dat kun je niet alleen als zelfstandige detaillist, ondernemer, winkelier en zelfs niet als grote bekende retailer (uitgezonderd Primark die een bijzonder effect heeft op klantenstromen).  Je moet het hele winkelgebied aantrekkelijk maken. Je winkelgebied moet  emoties oproepen bij de consumenten. Waarom stappen de consumenten anders in de auto en komen ze uit hun warme luie stoel komen om bij jou te gaan winkelen?

Kommer en kwel

Parkeergeld, tocht in straten, lege winkelpanden, opgebroken stoeptegels, panden in verbouw, stickers op etalages en deuren die op slot zitten leidt voor menig bezoeker tot emotioneel onprettig winkelen.  Dat wil de consument toch niet. Die consument, de bezoeker wil binnen het winkellandschap socialiseren,  wil warmte en aandacht, wil gezien worden en voelen dat het winkelen wat zij fysiek in het landschap van winkels doen, meer biedt dan het bestellen vanuit hun luie stoel.

Zoveel kansen

Dus retailend Nederland bouw aan platformen, verzamel u en maak plannen. Neem de hervorming van het winkellandschap als uitdaging. Maak verbinding met elkaar. Pak gezamenlijk de uitdaging aan en zoek naar mogelijkheden en kansen voor de toekomst.  We ontkomen niet aan de verandering! Verstoppen heeft geen zin. Alleen actief gezamenlijk actie ondernemen heeft zin. Zichtbaar voor je eigen klantgebied, zichtbaar voor andere potentiele klantgebieden, gezamenlijk online zichtbaar zijn heeft zin, net zoals de juiste winkels in je gebied aantrekken, creëren van emotiegebieden,  full wifi aanbieden,  geen angst voor nieuwe kopers met tablets in en rond je winkel, crosschannel en omnichannel integreren, kluisjes in je winkelgebied, afhaalpunten, relaxhoeken, wellness en nog veel meer aspecten integreren die kansen creëren. 

Emotieland

De klanten die het winkelgebied bezoeken dien je vanaf nu te verwennen,  emotioneel aan je te binden. Creëer hiervoor de juiste omgeving in en buiten je winkel.  Dat moet ondernemend land gezamenlijk doen!

Er zijn zoveel nieuwe kansen in retailend Nederland. Winkeliers, verenigingen, ondernemers  en retailers. `wat een prachtig vooruitzicht.  Trek de struisvogels met de kop uit het zand. Kijk naar alle kansen en zet ze in!”

Bron:  What’s going on in (R)etailing?

 
By  on March 26, 2013   /   MarktonderzoekOffline   /   Leave a comment

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.