SLIM ONDERNEMEN

slim-ondernemenOndernemers moeten veel ballen in de lucht houden. Bepaald niet saai. Het gaat vooral om klanten. Steeds vaker maken die -namelijk- de dienst uit. Vergeet -daarnaast- het bedenken van allerlei nieuwe innovatieve dingen en briljante spitsvondigheden niet. En dan ook nog het personeel!

Bron: Hans Klaasse

Dikke boeken en rapporten waarin beschreven wordt hoe een ondernemer met zijn of haar medewerkers moet omgaan. En tenslotte: ‘Hoe zorg ik ervoor dat ik het beste haal uit alle informatie, of zoals we het tegenwoordig noemen big data?’ Daarnaast zijn er ook nog allerlei adviseurs, automatiseerders, webmarketeers en acquisiteurs die de ondernemer graag al hun kennis en ‘waren‘ willen opdringen. Ziet u door de bomen het bos nog een beetje?

Klanten, de markt, omzet en resultaat. Het gaat allemaal niet vanzelf. Steeds sneller moet een koppeling worden gemaakt tussen marketing en strategie. De wereld draait door. Even niet opletten en de concurrent gaat er vandoor met de buit. Dat vraagt een hyperactieve maar ook doordachte benadering van de klant. Vakmanschap is niet meer voldoende. Klantvriendelijkheid lijkt achterhaald. Het gaat om enthousiasme, dienstbetoon en dienstvaardigheid. Mooie marketing campagnes baten weinig als de organisatie niet totaal gericht is op de klant en ten dienste staat van hem of haar. De medewerkers moeten begrijpen dat er meer nodig is dan ‘wat’ service en een flauwe glimlach. Het gaat om klantbeleving en een vlammende (web) benadering van de klant. Het moet voelen als een warme deken. Alleen op deze manier zal het vuur zich verspreiden, komen er nieuwe klanten bij en zal het goed toeven zijn voor de klant. Als ondernemer moet u echter door uw enthousiasme en creativiteit het vuur doen ontbranden en de vlam ‘hoog’ en ‘levendig’ houden. Heeft u het daar weleens over met uw medewerkers? Snappen zij uw visie, missie en strategie?

Kostenefficiënt denken is vandaag-de-dag allernoodzakelijkst. Het gaat daarnaast om het slim toepassen van nieuwe technologie. Meer doen met minder mensen en een beperkte ruimte. Helaas, het is niet anders. Ik zie nog teveel ondernemers denken vanuit de ‘oude’ economie dat het niet op kon. Gevolg is een dalend resultaat en weinig flexibiliteit. Verplatting van de organisatie met minder overheadkosten. Kosten doorberekenen of afwentelen op de klant kan niet meer. Lean & Mean! Zorgen voor een efficiënte simpele organisatie met een hoog rendement op effectiviteit. Wat wel nodig is? Een betrouwbare en actuele informatievoorziening en een innovatieve opstelling van een ieder binnen het bedrijf. Een lerende houding en vooral nieuwsgierigheid om dingen anders én beter te doen. De succesvolle ondernemer kiest focus en bekijkt zijn of haar organisatie met een gezond kritische bril. Flexibiliteit van kosten is noodzakelijk. Niet alleen op het gebied van personele inzet, maar ook op het gebied van huisvesting, faciliteiten en mobiliteit. Net zo min als er vaste opbrengsten zijn mogen er ook geen vaste kosten ontstaan. Dat vraagt meestal een ander businessmodel!

Iedereen heeft het tegenwoordig over big data. Alle data, informatie en cijfers op een grote hoop. Hieruit de juiste analyses maken en deze toepasbaar zien te krijgen om zodoende een betere strategische overweging te maken op klant- en organisatieniveau. Big data om uw mensen beter te volgen, te weten wat uw klanten willen en te zien wat uw concurrenten anders (en beter) doen. Het zal een steeds grotere invloed krijgen op het dagelijkse doen en laten van de ondernemer. Hoe gaat u dit binnen uw bedrijf structureren? Welk belang moeten we hechten aan al deze big data? Tamelijk veel. Maar vergeet -in de tussentijd- niet ‘gewoon’ gezond na te denken. Met elkaar te communiceren. Wie kan er na de komst van de calculator en de rekenprogramma’s nog hoofdrekenen? Wie kan er na alle voortschrijdende techniek en inzichten over data-analyses nog helder nadenken over slim samenwerken, klantervaringen, nieuwe mogelijkheden, dromen en mooie vergezichten?

Schakelen we onze fantasie, spontaniteit en collectieve creativiteit niet teveel uit? Big data als inspiratiebron? Ik denk dat ondernemers vooral goed moeten blijven nadenken over slim ‘ondernemen’!

hans@klaasse-klaasse.nl hans@valeuraccountants.nl

Bron: Hans Klaasse

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.