Teamplayer gezocht!

be4e4fd1bcb87d92f342f6e3e3e1d9e2_GenericHoe vaak zie je de bovenstaande tekst nog in een vacature staan? 

Zoals ik mijn vorige blog (hoe sterk is jouw team?) beloofde kom ik terug op hoe ik kijk naar hoe een team eruit dient te zien. Ik sta ook stil bij hoe je een sterk en succesvol team het beste kan inzetten.

Bron: Diederik van Lieshout Een gedreven retaildier. 

Regelmatig loop ik op het Primetime shop moment een winkel binnen, druk in de winkel, veel mensen geïnteresseerd in de producten, paskamers goed gevuld en er begint zelfs een kleine rij bij de kassa te ontstaan. Wat mij bij veel (heel veel) winkels opvalt is dat het team dat op zo’n belangrijk moment op de winkelvloer staat uit jonge onervaren mensen bestaat. Ze blijven zichzelf en zijn nog niet getransformeerd tot verkoopster(er), de meesten weten niet dat je een opleiding zou kunnen volgen zodat dit weekend baantje ook echt een vak wordt. Deze mensen begroeten je, hangen netjes je kleding terug als het niet past/mooi is, ze halen je product als jij erom vraagt, ze lachen en zijn beleefd en zeggen tot ziens als je gaat….. Er is weinig actie vanuit deze mensen. 

Jammer, zo krijg je ook weinig reactie van de klant. Dit heeft in mijn ogen diverse oorzaken. Er is vaak geen gedegen opleiding, er wordt te weinig getraind met deze mensen (geen geld/tijd voor), er is geen voorbeeldfunctie aanwezig op de vloer en er is hooguit één leidinggevende die alles in de gaten houdt (kassa, het team, de klanten, de winkel, diefstal….). Er is niemand die deze mensen enthousiast maakt voor deze geweldige baan!

Zijn de ervaren, goede verkopers niet meer te betalen?

Natuurlijk geven we allemaal de Crisis de schuld. De omzetten vallen tegen, dus moeten er goedkopere krachten op de vloer staan die minder kosten. Men vergeet even dat deze  ook veel minder opleveren!! Wat is dan slim om te doen? Willen of kunnen we de ervaren verkoopsterren niet meer betalen? Ze zijn er nog wel!

Het begint bij het aanname beleid. Kijk wat je nodig hebt. Een goed team bestaat niet alleen uit sterverkoopsters(ers). Je hebt ook mensen nodig die goed zijn in kassa afhandelingen, dat betekent niet alleen maar afrekenen, zij zijn het laatste wat de klant van je winkel meemaakt en dus erg belangrijk! Je hebt mensen nodig die de goederen op een snelle en goede manier kunnen verwerken in het magazijn en in de winkel. Je hebt mensen nodig die de sterverkoopsters(ers)  helpen bij drukte in de winkel. 

Ik ken een bedrijfsleider die zijn team helemaal opgebouwd had op basis van de sterrenbeelden die de mensen hebben, persoonlijk vind ik dat wat ver gaan, maar hij had een filosofie over hoe het team optimaal zou kunnen functioneren. Denk na over de kwaliteiten die je nodig hebt in jouw winkel. Ben dus kritisch in je aanname beleid. Kijk wie in je team past op basis van kwaliteit en persoonlijkheid. Laat je niet verleiden in het aannemen van dezelfde type mensen omdat je er precies zo een hebt lopen die het zo goed doet. De klanten die binnenkomen zijn ook allemaal verschillend, dus je teamleden ook! Als je nieuwe mensen in je team nodig hebt kijk goed naar wat je nog nodig hebt om je team zo goed mogelijk aan te vullen. Welke kwaliteit zoek je nog in je team? 

Het aannemen van een teamlid is een serieus selectieproces. Een Regio/storemanager alleen kan geen teamlid voor in de winkel aannemen. Hij/zij zal altijd iemand uit het team mee moeten laten beslissen om er zeker van te zijn dat “de nieuwe” goede kans heeft in het team. Een succesvolle verkoopster(er) die niet in je team past zal minder succesvol zijn! 

En heb je de juiste persoon eenmaal aangenomen….. dan ga je deze persoon natuurlijk een gedegen opleiding geven in de winkel….

Als je de leden van je team goed op elkaar hebt afgestemd en kwalitatief en kwantitatief de juiste mensen hebt is het zaak om deze balans iedere dag op de winkelvloer te vertalen. Zorg dat de planning zo is opgebouwd dat je team altijd succes kan halen op de winkelvloer. Het is gewoon jammer als je iemand ingepland hebt die heel goed is in het verwerken van goederen en die dag wordt er niets gedaan op dat gebied! Logisch hoor ik je zeggen, klopt, maar het komt toch regelmatig voor. Ik hoor ook vaak dat mensen alles moeten kunnen in de winkel. Mooi uitgangspunt, maar eigenlijk onhaalbaar. Laat mensen doen waar ze goed in zijn (waar je ze voor aangenomen hebt)! Op deze manier hebben ze meer plezier in het werk en doen ze ongemerkt dat stapje meer. Dat betekent dat je op de Prime time momenten niet alleen goedkopere, jonge, onervaren, nieuwe krachten hebt staan maar dat je een goede balans in je team hebt met een afgemeten groep mensen die elkaar aanvullen in het succesvol winkelen! De mensen worden als professionals ingezet en die waardering is onbetaalbaar. Op deze manier hebben je teamleden het meer naar hun zin en dat merk je op de vloer. Dit enthousiasme zal ook zeker bij de klanten niet ongemerkt voorbij gaan. 

 Doe eens gek; investeer in de opbouw van je team!

Bron: Diederik van Lieshout Een gedreven retaildier. 

 

7d1cf0c6fbefa05fe7b228611acee738Ik ben Diederik van Lieshout. 45 jaar en een enthousiast Retail dier. Woonachtig in Eindhoven, getrouwd en vader van 2 kinderen (pubers).

Het doel van deze website is om mijn visie te delen over de dingen die mij bezighouden.

Ik ben de afgelopen jaren een succesvol regiomanager geweest. Door het faillissement van het bedrijf (iCentre) waar ik werkte ben ik nu werkzoekend. Ik heb de afgelopen 28 jaar in de Retail doorgebracht en in allerlei functies een hoop ervaring opgedaan.Tijdens het winkelen kan ik het niet laten om overal commerciële kansen te zien. Mijn doelstelling is om hier met mijn kennis en ervaring verandering in aan te brengen. Als managers op de juiste manier worden opgeleid en aangestuurd, kunnen zij met hun winkel het verschil maken. Ik leid managers op zodat zij commerciëler denken, klantgericht en klantbewust handelen en zo hun positieve bijdrage leveren in de winkel en aan hun team.

Mijn mening en visie op Retail zal ik op deze site met je delen.

Natuurlijk zullen mijn sollicitatie ervaringen ook langskomen.

Deze manier geeft mij de kans om mezelf zichtbaar te maken in de “nieuwe” sociale wereld. Mijn ambitie is om op korte termijn weer regiomanager te zijn voor een Retail organisatie.

Ik kijk uit naar je reactie!

Diederik 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.