VROEGHUR IS DOOD

c75b9c16c4b2c52fefc10e0127818bd4Vroeghur is wat mij betreft dood. Dan praten we over de pre-tablettijd. Dan bedoel ik: ‘Wat heb je aan de cijfers, wetten en wijsheden van vroeger?’ Bij Retail gaat het om het nu scoren bij je klant.

Door: Harry Bijl    IndeMode

Doorbreek jij grenzen? Kan jij de toekomst aan? Het is geweldig als je een goed verhaal kan houden over je roots. Super als jij een product specialist bent of geeft om lokale en/of culturele waarden. Fijn dat jij omzetlijstjes kan maken, ze kan lezen en delen. Dat gaat allemaal over hoe goed het was. Het gaat maar om een ding. ‘Zit je nu en morgen met je klant op dezelfde golflengte, kan je hun Emotie Hacken’.

Is er dan niets goeds aan vroeghur?  Ja! Het moet net als  vroeger vooral gaan om het respect, het enthousiasme en de aandacht die je hebt voor je klant!

Er is ook nog een nee kant aan vroeghur.  In the past werd de retail koers gedicteerd door creatieve designers en inkopers. Alles werd vanuit de product ontwikkeling bekeken. Motto: ‘Zonder goede producten en branding geen verkoop’. Wat waren we blij met elkaar. Ja vroeghur.. toen geniale geesten producten en acties bedachten en inkopers  als kudde het dictaat volgenden. Vroeghur toen hordes hippe en betweterige inkopers het verkoopgedrag wel konden inschatten. Winst? ‘Conversie.., kan je dat eten?’ Misschien was het vroeghur gewoon te gemakkelijk?

Nu doen we de gekste dingen om klanten naar een showroom, winkel of beursstand te verleiden. We slaan door in het thema klantbeleving. Welke soort beleving wil je laten voelen, wat wil je ermee bereiken? Kom ik terug naar een showroom, winkel of stand omdat het er zo lekker of leuk was? Koop ik de volgende keer meer als er een buikdanseres bij staat? Dom genoeg, vroeghur gebeurde dat. De vraag moet zijn: ‘Wat bied je me vandaag of morgen inhoudelijk?’ Hoe inspireer je me en kan ik er wat mee rond de verkoop van het product? Snap je me een beetje? ‘Tik tak..’ Zoals de Engelsen zeggen : ‘What makes me tik?’

De koopbeleving moet overal in de keten verbeteren! Niemand zegt dat je vervolgens achtelijke of overdreven dingen moet doen. Je moet je echt afvragen: ‘Wat voegt het toe voor de klant?’ Hoe voelt het bij jezelf? Een inhoudelijk slechte winkel gaat het niet redden door zomaar wat met marketing te doen, de goede winkel kan met dezelfde marketing vleugels krijgen. Laat je de komende weken vooral inspireren. Bezoek volop de beurzen en kijk goed rond in andere steden. Veel inspiratie is ook te vinden in vette nieuwe winkels. Of juist in andere branches.

Zoek vooral de inspiratie aan de inhoudelijke kant en die past bij wat je verder doet. En mind you: ‘Hoe wordt je geholpen of benader je zelf de klant?’ Zoals vroeghur..? Maak er wat mooi van! 

Door: Harry Bijl    IndeMode

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.