5 Waarheden waarom écht goed kunnen verkopen een onmisbare ondernemersvaardigheid is

Gerelateerde afbeeldingVoel jij je een ondernemer?
Toen ik voor mezelf begon sprak over mezelf als ‘zelfstandige’ of ik zei ‘ik werk voor mezelf’.

Bron: Lianne Ebbinkhuizen  Easy Influence

Een ondernemer zag ik als iemand die het voor elkaar had met zijn zaak, lekker draaide en die vooral… goed kon verkopen.  Mezelf en mijn ideeën verkopen, ging ik als ondernemer feitelijk uit de weg.

Het moment echter waarop ik me een ondernemer voelde, was het moment waarop iemand die ik sprak JA tegen me zei op een high-end aanbod dat ik deed. Niet omdat dat JA een verrassing was, maar omdat ik wist wat ik aan het doen was in dat gesprek en ook wist en voelde dat JA ging vallen.

Ik had werkelijk het gevoel dat vanaf toen alles mogelijk was. En meer nog; het voelde goed. Het deed recht aan mijn klant die heel blij was met het aanbod en het deed recht aan mij. Ik kon mijn beste werk leveren en daar goed voor betaald worden.

Echt goed kunnen verkopen is geen ‘nice-to-have’; het is een must als ondernemer. Een beetje weten hoe verkopen werkt, is tegenwoordig niet meer genoeg. Hieronder geef ik je mijn 5 waarheden waarom je echt goed moet kunnen verkopen.

1] ZELFVERTROUWEN

Op het moment dat je weet ‘ik kan dit gesprek altijd voeren en altijd verkopen’ kun je veel grotere stappen zetten als ondernemer. Als door welke reden dan ook je bedrijf plots niet meer zou bestaan, dan zou je de volgende dag opnieuw kunnen beginnen en… verkopen. Je kunt de waarde die jij kan creëren in een markt, wederom kunnen verzilveren.

Er altijd klaar voor zijn om een goed verkoopgesprek te voeren, geeft ook een signaal af dat je altijd klanten en omzet kunt ontvangen. “Bring it on!” Dat geeft echt een vrij gevoel en vrijheid is voor de meeste ondernemers enorm belangrijk.

Als je goed kunt verkopen, betekent het ook dat je je waarde kunt uitdrukken en daarmee hogere prijzen kunnen vragen. Alles gaat veel makkelijker als je hogere prijzen realiseert. Je verdient dan niet alleen meer, maar er gebeurt ook meer met je klant.

2] HET BRENGT VOORSPELBAARHEID IN JE BEDRIJF

Leren hoe jouw conversie werkt, is een onmisbare schakel als ondernemer. Je kunt nooit je activiteiten opschalen als je geen systematiek ontwikkelt voor hoe je verkoopt. Als je dus ook niet kunt doorgronden hoe je klant koopt.

Met het kunnen verkopen en ook begrijpen wat ik met elke stap aan het doen was, kreeg grip op mijn verkooproute. Verkopen werd een herhaalbare oplossing. Voorspelbaarheid maakt dat je expansief kunt denken en handelen als een echte ondernemer.

3] DE VERKOOPERVARING IS BELANGRIJKER DAN JE MISSCHIEN BESEFT.

Er is een groot Amerikaans onderzoek dat de factor aantoonde die het meest bepalend is of een klant voor jouw bedrijf kiest en hoe loyaal die klant blijft. De doorslaggevende factor was in meer dan de helft van de gevallen niet de prijs, ook niet je reputatie of je merk.
En zelfs niet je kwaliteit of service.

De factor die overwegend bepalend is voor de keuze van die klant en de loyaliteit is… de verkoopervaring die die klant opdoet!

Dus als je goed verkoopt, is dat een belangrijke succesfactor voor de lange termijn relatie met die klant en samen zaken [blijven] doen.

4] GOEDE VERKOOPGESPREKKEN ZIJN TEVENS JE BESTE MARKTONDERZOEK OOIT.

Mijn online programma’s had ik nooit kunnen ontwikkelen en verkopen als ik niet 1 op 1 met klanten gesproken zou hebben.

In gesprekken met je klant wordt pas echt duidelijk wat hun problemen zijn, voor welke oplossingen ze voelen en… ook betalen. Ze geven je ook precies de taal die je nodig hebt om je marketing in te richten.

Ze vertellen hun verhalen, hun waarden, hun obstakels, twijfels en triggers.

Deze gouden informatie kun je nooit, maar dan ook nooit zelf bedenken.

5] VERKOPEN IS VERANDERD EN NIEMAND HEEFT HET HIEROVER…

En dit is toch wel de belangrijkste reden waarom echt goed kunnen verkopen op dit moment actueel is.

Klanten komen namelijk steeds vaker goed voorbereid naar je gesprek. Ze diagnosticeren zichzelf steeds beter en internet geeft als nooit tevoren de mogelijkheid om research te doen en dienstverleners te vergelijken.

De gemiddelde klant is wijzer. Als jij naar de huisarts gaat met een klacht, dan is de kans groot dat je al gegoogeld hebt op je symptomen, vermoedens en wat er aan oplossingen mogelijk is.

Dit vraagt van jou dat je niet alleen het proces van verkopen kent en goede vragen kunt stellen, maar ook dat je het helemaal doorgrondt. Dat je snapt wat er bij elke stap bij je klant gebeurt. Dat je voor geen enkel ongemak terugdeinst, maar bereid bent door te pakken.

De basis van verkopen [als je deze stappen al onder de knie hebt] voldoet vaak niet meer en er moet steeds vaker iets anders gebeuren waardoor het onderscheid en jouw toegevoegde waarde in het gesprek voelbaar wordt. Dat komt erop neer dat je het denken van je prospectieve klant moet kunnen uitdagen en iemand die een echt goed gesprek kan houden is hier helemaal klaar voor.

Kortom…
Als je geen goed verkoopgesprek kunt hebben met je klant. Of sterker nog, wat als je hier bij voortduring geen voorrang aan geeft in je business…
Hoe kun je dan je beste dienst of product leveren en jouw bedrijf laten groeien?

Veel ondernemers vermijden gesprekken met klanten [echt waar] en dat is nou juist waar zakendoen begint….

Mijn beste tip om in de versnelling te komen, is dan ook: hang meer uit met je doelklant of je publiek dan met je collega’s en vakgenoten en heb vaker het gesprek dat er altijd toe doet; het echt goede verkoopgesprek.

Als je je dit eigen maakt, kan het niet anders dan dat je business gaat groeien. Ik begrijp echter ook dat als je je nog geen ‘pro’ voelt in verkopen als ondernemer, dat er dan een hobbel voor je kan zijn. Waar te beginnen, wat is dan écht goed en waar sta ik dan precies?

Daarom organiseer ik de online masterclass ‘Echt Goed Kunnen Verkopen in Gesprekken’ om je op weg te helpen en te laten inzien en voelen, hoe jij het ook echt goed gaat kunnen.

Goed verkopen is te leren en als groei-ondernemer moet je je hier competent en senang in voelen. Niet alleen voor de eerstvolgende klanten, maar voor alle deals die jij nog wilt sluiten.

Bron: Lianne Ebbinkhuizen  Easy Influence

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.