WAT IS ER TE VERBETEREN?

veranderen3-300x230Hoe kunt u zich als ondernemer verbeteren? Langs welke weg gaat deze verbetering -succesvol- gerealiseerd worden? Gaan uw medewerkers hiervan profiteren? Hoe zit het overigens met hun gedrag? Dat het noodzakelijk is om integraal te verbeteren is niet bepaald een nieuwtje. Er wordt -tegenwoordig- namelijk veel verwacht van mens en organisatie. Dat het uitermate noodzakelijk is om -überhaupt- nog mee te kunnen doen met de ‘ratrace’ die ondernemen heet is wellicht wél een eye-opener. Verbaast? Verbetering van prestaties en resultaten moeten bij u als ondernemer als hoogste prioriteit op het lijstje staan. Is dit nog niet zo? Dan is er nog veel te verbeteren in uw strategie, visie en missie!

Bron: Hans Klaasse

Als ondernemer en leider van een organisatie moet u vooral zelf het goede voorbeeld geven. U dient een integere persoon te zijn, van goede reputatie en onderscheidende kwaliteit en waarde. U bent een coachende leider die mensen op een hoger prestatieniveau weet te krijgen. Niet met dwang of sancties, maar vol van inspiratie en met bezieling. U geeft zelf het goede voorbeeld door hét ‘rolmodel’ en een betrouwbare gesprekspartner te zijn. Iemand waar uw mensen een voorbeeld aan kunnen nemen. U laat dagelijks zien hoe het beter kan, neemt het voortouw bij veranderingen en het oplossen van complexe problemen. U bent de natuurlijke -inspirerende- leider. De besluiten die u neemt zijn in het belang van de organisatie. Op de lange termijn plukt een ieder hier de vruchten van. Óók u! U bent daadkrachtig in uw optreden en weet mensen voor zich te winnen door steeds het ‘beste’ na te streven voor mens en organisatie. Afspraak is afspraak! Bij spannende en complexe omstandigheden laat u niet alleen het goede voorbeeld zien maar neemt u ook de leiding. U brengt mensen in beweging en weet een veilige omgeving te scheppen. Pas als u over deze eigenschappen beschikt gaat de verbeteractie lukken!

U moet namelijk gezien worden als een gesprekspartner die er doe doet. Iemand op wie men aan kan. Vanuit openheid moet u actiebereidheid mobiliseren. Hiertoe is het noodzakelijk dat u en uw mensen met elkaar in gesprek gaan. Transparantie, ‘to the point‘ en effectief. Wilt u met uw mensen uw ervaringen en kennis delen? Willen uw mensen met u hun kennis en ervaringen delen? Spannende vragen, tóch!? Uw medewerkers staan pas open voor verbetering en verandering als zij voelen en ondervinden dat hun inbreng van waarde is. Wanneer er binnen uw bedrijf vanuit de sanctiegedachte fouten worden bestraft gaat onbevangen luisteren en vanuit persoonlijke drijfveren verbeteren niet echt lukken. Helaas! Het is de bedoeling dat u als leider en ondernemer uw mensen weet uit te dagen‘out of the box’, spontaan en gedreven aan verbetergedrag een bijdrage te leveren. Wanneer uw blikveld op de korte termijn is gericht geeft dat niet de juiste sfeer. Wanneer er geen sprake is van een veilige en stabiele werkomgeving zijn de condities voor veranderen en verbeteren niet optimaal. Zaken bespreekbaar maken, mensen serieus nemen en zorgen dat doelstellingen voor een ieder duidelijk en bereikbaar zijn!

Zo gaat de verbeteracties met meer zekerheid van start. Is dit een eenmalige actie? Geenszins. Het is een continu proces. Voortdurend vernieuwen, verbeteren en innoveren. De organisatie slim maken begint bij een intelligenteaansturing. Een leider die weet ‘hoe de hazen lopen’ en in staat is om mensen leerervaringen op te laten doen. Heldere werkprocessen en duidelijke afspraken over verantwoordelijkheid, taken en bevoegdheden. Bent u zo’n werkgever? Is bij u werken iedere dag weer een uitdaging (in de goede zin van het woord)? Weet u mensen te stimuleren tot nadenken over de essentie van de bedrijfsvoering? Een idee delen geeft meerwaarde aan uw overwegingen en gedachten. Voelt u dit? Met positieve gedachten wordt altijd iets gedaan. Medewerkers willen geïnspireerd worden. Ze nemen pas verantwoordelijkheid als u ze bewust maakt van de resultaten. Zowel negatieve als positieve.Transparantie is het toverwoord.

Uw mensen harder laten lopen betekent niet de boel opjagen maar de zaak stimuleren. Stimuleren om meer uit zichzelf te halen. Heeft u het daar weleens over met uw medewerkers? Aanmoedigen, waarderen en ondersteunen. Kijk, zo ga je als ondernemer resultaat halen uit de verbeter-inspanning van mens en organisatie!

hans@klaasse-klaasse.nl  hans@valeuraccountants.nl

Bron: Hans Klaasse

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.