Werk jij in een winkel? Wat jammer nou…….

475699d297afae315ef802312426354e_LDe afgelopen weken kwamen er regelmatig berichten voorbij over mensen die in de winkel werken. En natuurlijk over de toegevoegde waarde van die mensen. De artikelen zijn kritisch over de mensen die je op dit moment in de winkels ziet werken. Voor mij is het simpel ‘de allerbelangrijkste factor van een winkel zijn de mensen die daar werken’. Zij zijn de winkel. Zij zorgen ervoor dat alle producten op de juiste plaats gepresenteerd worden. Zij verrassen en verleiden je klanten zodat deze graag terugkomen.

Bron: Diederik van Lieshout

De onderscheidende factor tussen online en offline Retail zijn de mensen! Je kunt niet zonder hen! Als je dat begrijpt en positief gaat benaderen als ondernemer of leidinggevende gaan je mensen (en de winkel) zich onderscheiden bij het winkelend publiek.

Medewerkers in de winkel hebben last van de top down benadering die op dit moment in veel Retail organisaties heerst. Mensen moeten de resultaten wekelijks verbeteren, iedere week met minder mensen. De kwaliteit van die mensen loopt terug, de kennis van het product en de klantenbenadering loopt hiermee ook direct terug. Iedere keer tref je jongere medewerkers in de winkels aan die ook nog de volledige verantwoordelijkheid hebben over die winkel. Begrijp mij niet verkeerd, we hebben de jeugd nodig om de Retail een nieuwe boost te geven maar we hebben ook de ervaring en kennis nodig van de mensen die al langer op die winkelvloer gestaan hebben. We geven de nieuwe (jonge) mensen in de Retail te snel de verantwoordelijkheid over een team en een winkel. Als ze niet voldoen ontneem je de persoon de leuke kans om een team te leiden en geef je die aan de volgende in de rij….. Als je de kans krijgt om een winkel te leiden zullen veel mensen die kans pakken. Als er een kritische selectie is, er goede begeleiding is en als het team op elkaar afgestemd is maakt die persoon een reële kans om hierin te slagen.

Daar wringt vaak de schoen. Het selectieproces klopt niet of is te soft. Het team is opgebouwd vanuit een kosten oogpunt en niet op kwaliteit. Vaak is er geen senior bedrijfsleider of regiomanager die de nieuwe bedrijfsleider kan helpen of die de tijd heeft om de juiste ondersteuning te geven. De managers worden afgerekend op kosten, niet op resultaten met als gevolg dat je de nieuwe jonge managers hele rare keuzes ziet maken. Of dat de jonge managers totaal niet weten wat er van hen verwacht wordt… Keuzes gericht op het beheersen van de kosten i.p.v. het behalen van de resultaten en het opbouwen van een succesvol team. Je bent niet zomaar bedrijfsleider van een winkel omdat je je middelbare school hebt afgemaakt. Je bent niet zomaar een goede verkoper omdat je een training hebt gedaan. Je bent niet zomaar een winkelmedewerker omdat je verder niets bedenken kunt!

 

Werken in de winkel is niet zomaar een baantje!

 

Ik liep vandaag een supermarkt binnen en zie een enorme rij bij de servicebalie staan. Eén meisje is druk bezig bloemen in te pakken, ik hoor haar op afstand haar excuses aanbieden aan de klanten. ‘Het gaat langzaam en ik kan het ook niet zo goed, het is vandaag de eerste keer.’ Ze bleef enthousiast en positief, top! Nou ben ik persoonlijk ook wel iemand die het mensen gewoon laat uitproberen maar als mensen zich onzeker gaan voelen en klanten het niet meer ‘leuk’ vinden moet je ingrijpen. De klant is daarmee geholpen en je kunt je collega laten zien wat de bedoeling is zodat deze met meer zelfvertrouwen de klanten gaat helpen.

Dit is één van de voorbeelden die je regelmatig tegenkomt in de Retail. Een nieuwe medewerker die direct voor de leeuwen wordt gegooid zonder begeleiding. De medewerker is onzeker en zal het minder leuk vinden en de klanten worden benadeeld…. Als iemand samen met deze (bloemen)dame het proces oefent (en dat mag zeker met echte klanten) zal het op een drukke zaterdag zeker sneller gaan! In de supermarkt was waarschijnlijk niemand op die afdeling die de leiding had of nam, dus het gezicht van die hard werkende dame werd helaas steeds roder. Gelukkig is de gemiddelde klant niet te beroerd om even te wachten en de dame zelfs een beetje te helpen. Maar het kan zoveel slimmer!!

 

Zoals ik net al begon, schrijven diverse mensen (ook ik) over winkelmedewerkers. Iedereen heeft zijn eigen ingang en reden gevonden om zijn mening naar iedereen te ventileren. Als ik in de winkel zou werken en iedere dag met klanten om zou gaan zou ik wel nieuwsgierig zijn of ik datzelfde gedrag zou hebben. Zoals wel vaker zegt en of denken veel mensen dat het niet om hen gaat, met als gevolg dat alles bij het oude blijft. Veel mensen zien het ook als kritiek welke ze niet serieus nemen. Pas als ze te horen krijgen dat ze moeten uitkijken naar een andere baan gaan er ogen open…..

In mijn Blogs ben ik vaak stil blijven staan bij de klantenbenadering in de winkels en de manier waarop jij je als winkelmedewerker kan profileren! Ook ik ben erg kritisch over hoe ik in de winkels benaderd of vaak zelfs genegeerd word. Ook ik neem geen blad voor mijn mond om mijn mening te delen met de hele wereld. Ik zie wel dat steeds meer mensen mijn mening en gevoel over dit onderwerp delen. En dat vind ik erg jammer. Mensen kunnen niet zonder winkel. Winkels kunnen niet zonder medewerkers. Als jij je als winkelmedewerker onderscheidt op het gebied van klantenbenadering en beleving. Als jij je niet laat demotiveren door die 1% van je klanten die niet benaderd wil worden of gewoon onbeschoft is, ga jij je als medewerker en als winkel onderscheiden van al die grijze muizen in de winkelstraten! Neem je verantwoordelijkheid als winkelmedewerker!

En dan bedoel ik niet alleen de mensen op de vloer. Het gaat hier zeker ook om de verantwoordelijkheid die de leidinggevenden hierin moeten nemen!

 

Het is toch heerlijk als je een dagje bent wezen winkelen in je favoriete stad en je bent in verschillende winkels fantastisch geholpen. Je bent in verschillende winkels overladen met aandacht en goede adviezen van mensen met kennis van zaken. Ik ken nog maar een paar winkels waar dat gebeurt. Ik hoop dat dit aantal de komende jaren flink gaat groeien.

De kans om te overleven in het huidige Retaillandschap is het juiste team en het juiste management in de winkels en op het hoofdkantoor met als doel  je klanten de ultieme winkelbeleving te geven! Waarom zou je zo’n kans negeren?

Ja! Geweldig hè, ik werk in de winkel!

Bron: Diederik van Lieshout

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.