Werknemers die makkelijk promotie maken delen deze 9 kenmerken

climbingmountainHoe raak ik hogerop,’ is een vraag die miljoenen werknemers zich elke dag stellen. Dharmesh Shah, co-stichter van HubSpot (nummer 666 op de Inc 5000 lijst van topbedrijven), redeneert als volgt: de attitude van een werknemer geeft informatie over zijn toekomstige gedrag, handelingen, successen en verwezenlijkingen en daarom is er belangrijker voor je promotiekansen dan je houding.

Bron: Expresse.be

Dit zijn volgens hem de negen kenmerken van de goede werkingsteldheid:

1. Bescheidenheid. Arrogante mensen stellen nooit vragen en denken dat ze alles weten. Bescheiden werknemers delen, vragen om hulp en nemen spontaan extra werk op zich. Ze leren bovendien elke dag bij en plaatsen het belang van de groep boven hun ego.

2. Behulpzaamheid. Alleen bereik je weinig, maar als deel van een team is niets te hoog gegrepen. Goede leiders stimuleren een cultuur van onzelfzuchtigheid en teamspirit en in zo’n cultuur van altruïsme zijn het de beste werknemers die floreren.

3. Optimisme. Optimisten voegen energie toe aan situaties, meetings en werkplekken, pessimisten zuigen die energie weg. Positieve mensen nemen ookmeer initiatief en durven (rationele) risico’s te nemen. Het beste van al is dat optimisme besmettelijk werkt.

4. Gericht op executie (niet enkel planning). Plannen is belangrijk, maar een plan dat nooit wordt uitgevoerd, is waardeloos. De beste werknemers ontwikkelen een idee, stippelen een basisplan uit, voeren dat uit en blijven het daarna consistent bijwerken en verbeteren.

5. Langetermijnperspectief. Leiderschap is nooit kortstondig. Anderen zullen je in moeilijke tijden niet volgen of blijven steunen als je nooit hebt bewezen dat je hun respect en vertrouwen verdient. Op de lange termijn denken is dan ook een teken van toekomstig leiderschap.

6. Initiatief. De beste werknemers zijn natuurlijke vrijwilligers die spontaan extra werk doen en verantwoordelijkheid op zich nemen. Zelf het initiatief nemen in plaats van te wachten op een specifieke opdracht signaleert leiderschapskwaliteiten.

7. Zelfkennis. Iemand die bewust is van zijn eigen kwaliteiten is meestal ook bewust van die van anderen – én in staat om zich in anderen in te leven. Zelfkennis, zelfrelativering en empathie gaan hand in hand en elk bedrijf heeft leiders nodig met deze kenmerken.

8. Flexibiliteit. In groeiende bedrijven verandert alles zeer snel. Dat maakt sommige mensen ongemakkelijk, maar anderen net enthousiast. De meest capabele werknemers houden van veranderende omstandigheden en zetten nieuwe situaties steevast naar hun hand.

9. Kennis delen. Topmensen delen hun kennis, hun inzichten en hun wijsheid met anderen en houden ervan om teamleden dingen bij te leren (hoewel ze hopen ook zelf iets te kunnen opsteken!). Werknemers die dit doen, zijn perfecte kandidaten voor een leidinggevende rol. (via Inc)

Bron: Expresse.be

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.