Winkels moeten kroegen worden

ZDM_02042012_4De ouderwetse winkelier die als een visser naar zijn dobber kijkt, is geweest. Winkeliers moeten jagers worden, op zoek naar hun inkomsten. En de winkel eigenlijk als vroeger: een sociale ontmoetingsplaats.

 Bron:  BNR

Dit zei Jan Meerman, voorzitter van CBW-MITEX, de brancheorganisatie voor ondernemers in de woon-, mode-, schoenen en sportbranche, op BNR. Meerman vertegenwoordigt 7.500 ondernemingen met in totaal 17.000 winkels.

‘Doe een uitspraak’
Tijdens Zakendoen Met sprak Meerman met Frits Huffnagel over de stand van de detailhandel. De detailhandel heeft het zwaar. Winkels zien massaal het aantal klanten afnemen evenals de gemiddelde uitgave. En dan werd maandag ook nog bekend dat het consumentenvertrouwen nergens in Europa zo laag is als in Nederland.

Daarom roept Meerman de heren en dame in het Catshuis op om duidelijkheid te scheppen. “Zo’n laag consumentenvertrouwen in zo’n rijk land dat heeft niets met ratio, maar met vertrouwen te maken.” Volgens Meerman durft de consument niet te besteden. En daarom moet er vanuit het Catshuis duidelijkheid komen. “Doe een uitspraak, ook al is die impopulair, maar zorg dat de consument weet waar hij aan toe is.”

‘Word jager’
Maar alleen staren naar het Catshuis is niet voldoende, evenals navelstaren of staren naar de spreekwoordelijke dobber. Dit is volgens Meerman een veranderjaar. Het oude ondernemen is volgens hem voorbij, het nieuwe ondernemen moet plaatsvinden.“De oude ondernemer is een visser, de nieuwe is een jager”.

Dat nieuwe ondernemen betekent dat de winkelier de consument moet verwennen. En je moet zorgen dat er iets gebeurt in je winkel. “Er zijn al genoeg saaie winkels. Winkels moeten als kroegen worden.”

‘Schep duidelijkheid’
Terwijl de winkelier zich dus omschoolt tot jager, wil Meerman duidelijkheid vanuit Den Haag. Volgens hem is het consumentenvertrouwen dus niet sec gebaseerd op waarheden, maar op emoties, het verschil tussen ratio en emotie. Onduidelijkheid, bijvoorbeeld over pensioenen, is fnuikend.

“We moeten misschien een tot twee procent pensioen inleveren en de hele economie ligt op zijn gat. Mensen hebben onterecht het gevoel dat ze over tien jaar geen pensioen meer hebben. En daarom gaan ze sparen en dat is nergens goed voor.”

Naast duidelijkheid op het gebied van pensioenen vindt Meerman dat de regering ook duidelijkheid moet verschaffen over de woningmarkt. Hij denkt dat de consument het wel begrijpt als de partijen even hun programma’s opzijzetten.

‘Investeer’
Nog een kritische noot is daar voor gemeenten. Die ‘plempen’ weilanden namelijk vol met winkelcentra en dat heeft invloed op de winkelstand in de binnensteden. Er is te veel leegstand en daar kunnen gemeente wat aan doen. “Gemeentes moeten zorgen dat de winkels aan de buitenrand verdwijnen en de ondernemers moeten super investeren in de winkels.”

De regering moet dus duidelijkheid verschaffen, de winkelier moet jager worden, de winkel een kroeg en de gemeente moet de binnensteden beter beschermen. Maar missen we dan niet nog een grote bedreiging voor de winkelier: internet? “Internet is geen bedreiging. Ik geloof niet dat internet de functie van winkels overneemt, maar je moet wel zorgen dat je naast je winkel een goede internetsite hebt.”

‘Word sociaal’
Uit onderzoek blijkt dat de Nederlander winkelen een van de leukste bezigheden vindt. Winkels hebben dus bestaansrecht, maar wel op een nieuwe manier, hoewel nieuw… “Winkels moeten weer een sociale ontmoetingsplaats worden waar mensen elkaar treffen.”

Een beetje zoals vroeger dus, maar dan met een jager in de deuropening in plaats van vissers achter de toonbank.

 

Bron:  BNR

 “Er is weinig discussie over de vraag of er in 2020 nog wel zoveel winkels zijn als nu.”

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.