50-PLUS VROUWEN BELANGRIJKE DOELGROEP VOOR ONLINE FASHION RETAILERS

Online-bestellen-266x300Een analyse van het online kopen van damesbovenmode onder 2.500 vrouwen laat zien dat ruim 40% van de online bestedingen in deze categorie afkomstig is van vrouwen van 50 jaar en ouder. Vrouwen tussen 30 en 39 jaar kopen bovengemiddeld online.

Bron: GFK Nieuws

Internet is voor een kwart van de Nederlanders inmiddels een gangbaar kanaal geworden voor het kopen van kleding. In de eerste drie kwartalen van 2012 werd zo’n 9% van de totale bestedingen binnen de fashion markt online gedaan. We zien dat partijen die online actief zijn op deze markt, zoals wehkamp.nl en zalando.nl in staat zijn om te groeien in de fashionmarkt, die op totaalniveau onder druk staat. Aan de andere kant zien we dat steeds meer merken online actief worden.

Het online kanaal binnen fashion is duidelijk op weg naar volwassenheid. Concurrentie binnen dit kanaal neemt sterk toe. Nieuwe toetreders, steeds meer traditionele fashion-retailers met een webshop en een toename van het aantal kledingmerken met een online aanbod voor de consument. Met deze groeiende concurrentie is het voor alle partijen van groot belang om een heldere positionering te kiezen. Daarbij kan het interessant zijn om een keuze te maken voor een specifieke leeftijdsgroep.

Een veelgehoorde opvatting is dat online kopen vooral iets is voor de jongere generatie shoppers. Realiteit is echter dat op dit moment vrijwel iedere leeftijdsgroep aansluiting heeft op internet en daarmee ook in staat is om online te winkelen. Om een goed beeld te krijgen van het belang van de verschillende leeftijdsgroepen bij online kopen van damesmode, hebben we de online bestedingen geanalyseerd. Dit levert de volgende inzichten op:

1)     Vrouwen in de leeftijdsgroep 30-39 jaar kopen relatief veel online
Van alle bestedingen aan bovenmode komt 13,5% voor rekening van vrouwen van 30-39 jaar. Van alle online bestedingen echter is 20% afkomstig van deze groep. Onder deze groep vrouwen vinden we veel vrouwen met kinderen. Het is waarschijnlijk dat gemak hier een belangrijke reden vormt om online kleding te kopen. Internet is voor deze groep vrouwen het perfecte kanaal om op elk gewenst moment kleding te kunnen kopen.

2)     Jongere vrouwen kopen bij voorkeur offline
Jonge vrouwen in de leeftijd van 12-19 jaar kopen minder dan verwacht hun kleding online. In deze leeftijdsgroep lijkt shoppen een meer gebruikelijke manier om kleding te kopen. Internet wordt wel op een ander manier gebruikt voor het shoppen, bijvoorbeeld ter oriëntatie of voor het delen van leuke items via social media.

3)     Ruim 40% van alle online bestedingen aan damesbovenmode komt van   50-plus vrouwen
Het idee dat online winkelen nog niet is doorgedrongen tot de oudere doelgroepen moet direct naar het rijk der fabelen worden verwezen. Hoewel we zien dat de groep 65-plus nog wel wat achterblijft als het gaat om online shoppen, kunnen we constateren dat een groot deel van de online omzet (40,6%) afkomstig is van 50-plus vrouwen.

Belangrijke vraag is of we hier te maken hebben met een leeftijdseffect of een cohort-effect. Zullen de 30-39 jarige dames hun online koopgedrag doorzetten als ze ouder worden? Of hangt het online kopen toch sterk samen met specifieke leeftijdsgroepen of levensfasen? In ieder geval aanleiding om verder in te zoomen op de redenen die deze leeftijdsgroepen hebben om online kleding te kopen. Daarover meer in een volgend artikel.

Lianne van der Wijst, Consultant Fashion & Retail
GfK Consumer Experiences
Meer informatie? U kunt me bereiken op: 0162-384118

 

Bron: GFK Nieuws

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.