Ze mogen evident lijken, maar loopt u het rijtje eens langs en haal er vijf uit waarvan u denkt dat u er iets mee kunt. Of loop deze punten eens met een professional door. Maak een plan en voer het uit. Doen!
Bron: Mc Knight Consultancy
- Verhoog uw prijzen. U zult verbaasd zijn hoe weinig klachten u krijgt als u uw prijzen met 5 % verhoogt.
- Neem afscheid van een klant. Denk na over het stoppen met veeleisende klanten die u te veel tijd kosten en te weinig opleveren.
- Stop met een product uit uw productlijn. Veel bedrijven gaan te lang door met producten of diensten die het gewoon niet goed doen, te weinig opleveren en te veel kosten.
- Zet uw drukwerk online. Door documenten zoals manuals en brochures op uw website te zetten, bespaart u op drukkosten, opslag en frankeerkosten.
- Verander van leveranciers. Zoek naar alternatieven. Vraag offertes aan en ga in onderhandeling.
- Zet heel veel informatie op uw website. Hiermee bespaart u tijd aan de telefoon die nodig is voor het beantwoorden van klantvragen.
- Factureer snel. Stuur uw facturen zo snel mogelijk, dan incasseert u ook sneller.
- Creëer incentives voor uw klanten om sneller te betalen. Bied een kleine korting voor contante betaling of binnen een week en uw cashflow verbetert.
- Voorkom slechte betalers. Doe voor grote nieuwe klanten altijd een krediet- en referentiecheck. Op dubieuze debiteuren zit u niet te wachten.
- Gebruik e-mail. Reduceer frankeerkosten en tijd door met uw klanten via e-mail te corresponderen.
- Snij in uw voorraden. Leg geen kapitaal vast in uw magazijn. Zorg dat het geld voor u werkt. Of nog beter, zorg dat u het in uw portemonnee krijgt.
- Kijk eens naar andere huisvestingsopties. Verhuizen naar een andere locatie kan veel huurkosten besparen. Of heronderhandel uw huurcontract. Dat kan een substantiële huurverlaging opleveren.
- Ruil. Ga op zoek naar bedrijven waar u op basis van bartering/ruiling kunt betalen met uw goederen/diensten. U houdt het geld in kas en u netwerkt er ook nog eens mee.
- Voeg een nieuw product/dienst aan uw lijn toe. Maak hiermee een compleet nieuwe propositie en zie uw omzet groeien.
- Verander van telefoon- en internetprovider. Communicatiekosten kunnen hoog zijn. Teken nooit een contract voor langer dan 12 maanden en herzie uw leveranciers jaarlijks.
- Plan bepaalde activiteiten buiten het hoogseizoen. Vergaderfaciliteiten, hotels, vliegtickets zijn bepaalde periodes van het jaar goedkoper. Plan rond die tijd en bespaar.
- Onderhandel. Sommigen voelen zich hiermee niet op hun gemak, maar het is echt een normaal onderdeel van het zaken doen.
- Ga shoppen. Als u goed zoekt vindt u voor alles een lagere prijs. Des te groter de investering, des te meer u moet shoppen.
- Adverteer online. Online adverteren is relatief goedkoop en de effectiviteit is gemakkelijker te meten.
- Controleer altijd alle ontvangen facturen. Betaal niet voordat u alles geverifieerd heeft. Wees zeker dat uw leveranciers u niet teveel in rekening brengen.
- Doe uw voordeel met kortingen. U heeft zelf graag snelle betalers en dat geldt ook voor uw leveranciers. Maak gebruik van hun betalingskortingen als u hiervoor voldoende middelen heeft.
- Recycle. Hergebruik marketingmaterialen als reclameborden, displays, stand-materiaal, etc. zoveel mogelijk.
- Zoek een inkooppartner. Er zijn heel veel zaken die ieder bedrijf nodig heeft, zoals kantoorbenodigdheden, reinigingsproducten, e.d. Werk samen met een ander en bundel uw inkoopkracht om kortingen te krijgen.
- Standaardiseer en simplificeer. Grote fabrikanten proberen ieder proces in hun bedrijf te standaardiseren, zodat alles direct goed wordt gedaan. Minder fouten betekent minder verspilling.
- Ruim op. Zorg voor opgeruimde werkplekken, zodat medewerkers minder tijd verspillen aan het zoeken naar ‘kwijtgeraakte” documenten en meer tijd kunnen besteden aan uw klanten.
- Stel vragen aan uw klanten. Vind uit wat ze goed en wat ze niet goed aan u vinden. Beslis waar u uw tijd en energie wel en waar niet in wilt steken.
- Snij in personeelskosten. Personeel is vaak de grootste kostenpost voor een bedrijf. Zorg dat u onderpresteerders kwijtraakt en hef functies op die niet echt nodig zijn.
- Besteed uit. In een aantal bedrijfstakken kan je met het outsourcen van productie van producten of onderdelen grote kosten besparen.
- Vorm een joint venture. Veel bedrijven zijn te klein om te kunnen concurreren voor grote contracten. Vind bedrijven met complementaire producten en diensten en maak een gezamenlijke aanbieding.
- Doe een acquisitie. Het kopen van een ander bedrijf is een snelle manier om in omzet te groeien. Het succesvol managen van de integratie is uiteraard kritisch.
- Ga de wereld in. Nederland is een relatief kleine markt. Export biedt een groot verkooppotentieel.
- Koop tweedehands kantoormeubilair en -inrichting. Van een gelikt kantoor is nog nooit iemand rijk geworden. Houd het netjes, schoon, functioneel en goedkoop.
- Doe iets aan R&D. Onderzoek en ontwikkeling kan duur zijn, maar een nieuw product is nog nooit uit zichzelf ontstaan. Investeer hier in enige mate in en test wat nieuwe dingen.
- Kopieer. Heeft u zelf niet meteen een goed idee? Als u elders iets ziet wat goed werkt, doe het dan na in uw eigen bedrijf.
- Wees extra vriendelijk voor uw klanten. De goedkoopste en meest betrouwbare vorm van reclame is mond-tot-mond reclame.
- Zeg nee. Sommige klussen zijn marginaal winstgevend of hebben een hoog risico. Aarzel niet om ze af te wijzen.
- Zet in op het hogere segment. Klanten zijn bereid om extra te betalen voor kwaliteitsproducten. Zorg ervoor dat u als premium leverancier wordt gezien en prijs uw producten dusdanig.
- Werf de beste medewerkers van uw concurrent. Het aantrekken van hooggekwalificeerd personeel met een hoger salaris kan uiteindelijk goedkoper en minder riskant blijken dan het inhuren en trainen van geheel nieuwe medewerkers..
- Verbeter uw rapportagesystemen. Het op wekelijkse basis goed inzicht hebben hoe iedere afdeling en iedere salesmedewerker presteert, maakt de sterktes en zwaktes goed zichtbaar.
- Focus. Zorg dat u exact weet waar uw bedrijf goed in is en concentreer u daarop. Probeer niet alles voor iedereen te zijn. U zult door specialisatie uw concurrentievoordeel versterken.
- Schakel de tussenhandel uit. Probeer rechtstreeks bij de fabrikant onder de groothandelsprijzen in te kopen.
- Verleng uw openingstijden. Langere openingstijden kunnen voor detaillisten, maar ook voor andere bedrijven, een goede manier zijn om extra omzet te genereren.
- Onderzoek uw logistiek. Grote bedrijven herstructureren hun supply chain regelmatig om de winst te verbeteren. Kijk naar transportovereenkomsten en elimineer dubbele handelingen en vertragingen.
- Benchmark uw bedrijf. Vergelijk afdelingen binnen uw bedrijf. Vergelijk uw bedrijf met concurrenten. Vergelijk uw bedrijf met bedrijven in andere branches. Beslis dan wat u zelf wilt bereiken en maak een plan daar naar toe.
- Ontwikkel en onderhoud uw klantendatabase. Verkopen aan je klanten is veel goedkoper dan het binnenhalen van nieuwe klanten. Een goede database is van grote waarde.
- Verander van energieleverancier. Voor energieleveranciers is het MKB een belangrijke doelgroep. Maak daar gebruik van en sleep er een betere deal uit.
- Monitor en manage de werkstromen van uw personeel. Als medewerkers snel met hun werk klaar zijn, geef ze dan nieuwe of extra taken. U kunt zelfs tot de conclusie komen dat u teveel personeel heeft.
- Zet social media in als reclamemiddel. Twitter, Facebook en blogs zijn inmiddels bewezen marketinginstrumenten.
- Blijf scherp op iedere uitgave die u doet. Vraag je steeds weer af of een bepaalde aanschaf echt nodig is.
- Spar met een onafhankelijk professional. Sta open voor verandering en laat een ander eens kritisch naar uw bedrijfsmodel kijken.Vul ons contactformulier in!
Bron: Mc Knight Consultancy
Ik heb in mijn agenda ?ruimte vrijgemaakt om samen jouw Inkoopplan & Inkoopbudget te maken.
Interesse?
Stuur een mail naar info@modemanagement.nl
Of bel tot vanavond 22.00 uur: 0031 654624509