6 kenmerkende eigenschappen van ondernemers

Besturing1-150x150Iedereen kan een bedrijf starten, maar wat heeft u nodig om dat ook góed te doen? Hoe ondernemend bent u? Check of u over de benodigde competenties beschikt om uw startup succesvol te maken aan de hand van criteria die wij voor dit artikel hebben verzameld uit diverse onderzoeken.

Bron: Ik ga starten

 “Zie kansen in je eigen tegenslagen” (Steve Jobs), “Niemand bereikt succes in zijn eentje” (Malcolm Gladwell), “De waarde van een idee ligt in het gebruik ervan” (Thomas Edison), “De sleutel naar een briljante reputatie is door briljant te zíjn, niet door te doen alsof” (Seth Godin) en “Een startup runnen is als constant in je gezicht geslagen worden, maar werken voor een groot bedrijf is als constant vechten voor je leven” (Paul Graham): allemaal wijsheden van succesvolle entrepreneurs over het ondernemerschap. Deze wijsheden kunnen worden vertaald naar kwaliteiten die jij nodig hebt. Lef, fantasie, enthousiasme en doorzettingsvermogen: heb jij die eigenschappen in je?

Onderzoek naar dé ideale ondernemer

Behalve topondernemers zijn ook verschillende onderzoekers in de ideale eigenschappen van succesondernemers in spé gedoken. Zo beschrijven onder andere de Koninklijke Universiteit Leuven, Mind Challenge en Jong Ondernemen dé competenties van ondernemers. Mind Challenge is een test waarbij ondernemers worden getest op honderdtwintig competenties die nodig zijn om goed te kunnen functioneren als commerciële ondernemer. Ook de stichting Jong Ondernemen heeft zich verdiept in dingen die u onder de knie moet hebben.

Om welke eigenschappen gaat het?

Op basis van de bevindingen van deze onderzoekers hebben wij een selectie gemaakt van de competenties waarover een startende ondernemer zou moeten beschikken. Kijk hieronder welke van deze karaktereigenschappen ook op u van toepassing zijn.

1. (Bewust) risico’s nemen

Een ondernemer moet risico’s durven nemen. Als u uw idee lanceert, een prijs bepaalt of een commercieel gesprek voert, kunt u dat nooit vollédig onderbouwd doen. U loopt altijd het risico op negatieve terugkoppeling. Dat is spannend en uitdagend, maar kan ook slecht aflopen. Neem risico’s niet om het risico nemen, maar doe dit bewust: bereken van tevoren wat de gevolgen zijn als een prospect níet ingaat op uw idee of prijs, waardoor u uw plan moet heroverwegen. Doet u dat goed, dan kan risico nemen u wel degelijk iets opleveren en helpt het uw bedrijf verder. 

2. Doorzettingsvermogen hebben

Bent u iemand die verder werkt, óók als het even tegenzit? Maakt u altijd af waar u aan begint, ondanks de risico’s? Om (succesvolle) ondernemer te kunnen worden, moet u over een flinke dosis doorzettingsvermogen beschikken. U moet veel van uzelf kunnen eisen, u goed kunnen concentreren, een helder doel voor ogen hebben en dat ook willen bereiken.

3. Creatief zijn

U heeft creativiteit nodig om uw idee op zo’n manier uit te bouwen dat het leidt tot een prachtbedrijf. Kunt u verder én ‘out of the box’ denken? Heeft u het in zich om uw ideeën te voorzien van een extra laag, die voor dat ‘yes!’-gevoel zorgt? Dan zit het met uw creativiteit waarschijnlijk wel goed. U zult het nodig hebben, ook om anderen te kunnen overtuigen vanuw plannen.

4. Overtuigingskracht

Klopt uw argumentatie altijd en weet u anderen daarmee ook te overtuigen? Oftewel: bent u in staat producten en ideeën te verkopen en anderen daarbij te enthousiasmeren? Het is belangrijk dat u duidelijk kunt maken wat u wilt (en waarom) en daarbij vertrouwen kunt scheppen. Voor dat laatste heeft u ook empathisch vermogen nodig. Dan kunt u mensen goed inschatten en bent u tijdens een(verkoop)gesprek in staat snel te achterhalen wat de behoeften van uw klant of opdrachtgever zijn.

5. Resultaatgericht werken

Houd bij het ondernemen strak voor ogen welke resultaten u wilt behalen en handel ook daarnaar. Maak snel beslissingen, houd altijd de grote lijnen in de gaten en de conclusie die daaraan verbonden is. Als uw personeel in dienst heeft, heeft u deze competentie ook nodig: u moet resultaatgericht kunnen leidinggeven. Wees helder richting uw personeel over wat u van hen verwacht. Welke verantwoordelijkheden liggen bij hen en welke resultaten moeten ze behalen? Als zij dat helder voor ogen hebben, mogen ze de details zelf invullen.

6. Financiën helder hebben

Denkt u goed na over budget en winst en over de middelen die voorhanden zijn, zoals geld, tijd, kennis en hulp? Belangrijk hierbij is dat u die middelen ook goed weet te gebruiken om de beste resultaten te behalen. Neem geen ondoordachte beslissingen over geld, verspil geen geld en ken de oorzaken van winst en verlies.

Bron: Ik ga starten

[Bron: MKB Servicedesk

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.