Maak tijd om buiten te komen en met uw eigen ogen te zien waar uw (potentiële) klanten vandaag mee bezig zijn.

Als retailer moet u vandaag aandacht hebben voor wat er rondom u gebeurt, zowel in het Retail landschap als in de maatschappij in zijn geheel.

Maak tijd om buiten te komen en met uw eigen ogen te zien waar uw (potentiële) klanten vandaag mee bezig zijn. Uw klanten moeten uw winkel leuk vinden, niet u! ‘Als marktleider moeten we de concurrentie voorblijven door te innoveren.

Bron: Jim Mangelschots, Wildstream

Niet alleen in ons productaanbod, maar ook met de winkel zelf. We moeten luisteren naar onze klanten en aandacht hebben voor winkeltrends en nieuwe technologieën. Dat alles in combinatie met een uitstekende service. Door de opkomst van het internet hoeven consumenten hun luie zetel niet meer uit om te shoppen Ga naar buiten en doe inspiratie en ideeën op voor uw eigen zaak. Probeer nieuwe dingen uit, verras uw klanten, trek nieuwe klanten aan.

Durf keuzes te maken, durf veranderen. Enkele aanpassingen aan het interieur of de productopstellingen, of andere accenten in uw assortiment kunnen al wonderen doen, een nieuw publiek aantrekken en een omzetstijging teweegbrengen. Maar besef dat de winkel waar iedereen zich thuis voelt, niet meer bestaat.

Wat wil u uitstralen, voor wie, en waarom? Hoe onderscheidt u zich van de concurrenten? De zes kernaspecten van ‘slow retail’: › Lokaal: maak elke winkel lokaal als bijna deel van de plaatselijke gemeenschap. › Verbondenheid: wees zowel of- als online verbonden met uw doelgroep, creëer een band van gelijkgezinden (bijvoorbeeld via sociale media). (Hoe u ‘cross channel’ met uw klanten in contact kan blijven, leest u in Hoofdstuk 4.) › Oprecht: als retailer maakt u een belofte. Die belofte komt u dagelijks na. Oprecht zijn is ook fouten kunnen toegegeven. Een oprechte dialoog vormt de basis van een open of- en online relatie tussen klant en retailer.› Zintuigen: maak gebruik van alle zintuigen in de dialoog met uw klant.

Dit zorgt niet enkel voor een emotioneel geladen beleving, maar werkt ook in op het onderbewustzijn. (Hoe u uw klanten een betekenisvolle belevenis kan aanbieden, leest u in Hoofdstuk 3.) › Inspiratie: geef inspiratie door emotie te gebruiken. Emotie zorgt voor de gedragsverandering die van een shopper een koper kan maken. › Structuur: structuur zorgt voor een vrouwvriendelijke omgeving, zorgt voor een vermindering van stress, … zorgt ervoor dat een winkel ‘leesbaar’ en ‘my place to be’ wordt.

De retailer die deze zes aspecten geïntegreerd weet te vertalen in zijn winkel en virtuele omgeving zal ongetwijfeld succesvol zijn. www.retailofce.be ‘Aankoop en meer verkoop realiseer je pas als jouw shopper zich niet belemmerd voelt. Shoppers zijn rechts georiënteerd en volgen de wanden of muren van een winkelruimte idealiter tegen de klok in.

Ook de opstelling van rekken en meubilair beïnvloeden zijn circulatie en bepalen waar je goed en minder goed verkoopt. Ze gidsen hem samen met goed geplaatste signalisatie en communicatie naar de plaats die jij wil. Om de shopper op gewenste plaatsen af te remmen moet je manieren zoeken om zijn interesse te wekken, hem te verleiden, zijn beleving te stimuleren.Bron: ’

Bron: Jim Mangelschots, Wildstream

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *