Wilt u als zzp’er of starter echt succes hebben en in één jaar uw inkomen verdubbelen? Besteed uw tijd en energie dan aan de juiste zaken en zorg dat niets u belemmert. Werk zwakke schakels weg, haal de handrem eraf. Acht punten waar u direct mee aan de slag kunt.
Bron: de Zaak
Auteur: Sandra Sanders
Uw succes = potentie min belemmeringen
Succes gaat over de juiste kennis en vaardigheden hebben, de juiste dingen belangrijk vinden, uw tijd en energie aan de juiste zaken besteden en uw belemmeringen overwinnen. Uw succes = uw potentie min uw belemmeringen.
Doet u dit, dan verdubbelt u gegarandeerd uw inkomen in één jaar.
Wie als kleine zelfstandige een succesvol bedrijf wil hebben, moet de volgende vier zaken belangrijk vinden. Anders heeft u geen bedrijf, maar een hobby.
1. Vrijheid/autonomie;
2. Geld;
3. Een bijdrage leveren;
4. Persoonlijke groei.
Wat verder van belang is, is de juiste instelling:
1. Optimistisch zijn en het eindresultaat visualiseren.
2. Volhouden en doorgaan. Wie er halverwege tussenuit stapt, begint weer van voren af aan.
3. Bereid zijn om fouten te maken. Maak er zoveel mogelijk, dan groeit u.
4. Bereid zijn om de prijs te betalen, letterlijk en figuurlijk.
Werk aan de zwakke schakels
Er zijn verschillende oorzaken waardoor een ondernemer met zijn bedrijf niet in de vaart der volkeren opstoomt. Er staat een handrem op, ergens zit een zwakke schakel. Vraag u af welke dat is.
Werk daaraan, zodat u in volle vaart vooruit kunt. Want uw succes is uw potentie min uw belemmeringen.
8 HANDREMMEN
De 8 bekende zwakke schakels, ofwel handremmen, van kleine bedrijven zijn:
HANDREM 1: Uw bedoelingen niet kennen
Weet wat uw bedoelingen met uw bedrijf zijn. Waar is het u om te doen? Om succes te hebben, moeten de volgende bedoelingen deel uitmaken van uw strategie:
– Een heel goed inkomen verwerven;
– Een groot passief inkomen verwerven;
– De waarde van het bedrijf laten groeien.
Bepaal eerst het doel en pas daar uw strategie op aan, niet andersom. Veel mensen willen gewoon brood op de plank. Maar dat is een veel te kleine drijfveer. Zoek dan liever een baan.
HANDREM 2: Niet voldoen aan het basisprincipe van een bedrijf
Namelijk iets kopen of creëren, en verkopen tegen een hoger bedrag dan wat het u gekost heeft.
HANDREM 3: Uw aandacht niet op de juiste zaken richten
De juiste zaken, dat zijn er vier: hoge inkomsten, hoge cashflow (die stelt u in staat met uw bedrijf te groeien), hogewinsten en lage kosten.
Alle vier hebben uw aandacht nodig. Veel ondernemers zijn goed in het een of het ander: óf hoge inkomsten óf lage kosten. Wilt u succes hebben, dan moet u in beide goed zijn.
Een gemiddelde zzp’er verdeelt zijn aandacht als volgt: 30% gaat naar het product, 50% naar de organisatie/administratie en 20% naar de marketing/sales. Maar in de marketing/sales, daar zitten de verdiensten! Meer succes boekt u als u ze respectievelijk 20%, 20% en 60% van uw aandacht schenkt.
Inkomsten laten groeien kan op drie manieren:
– Meer klanten;
– Meer inkomsten per klant;
– Frequentie van afname verhogen.
Zet op alle drie in, niet op slechts één. Dan bewerkstelligt u een veel snellere groei.
HANDREM 4: Gebrek aan focus
Zorg voor focus:
1. Stel grenzen: focus op wat essentieel is. Doe maximaal zes dingen op een dag.
2. Bepaal uw prioriteiten.
3. Doe minder, bereik meer. Als u minder doet, maakt u betere keuzes.
4. Zorg dat u niet steeds wordt afgeleid door e-mail, telefoon, etc. Gemiddeld worden mensen elke elf minuten een keer onderbroken. Tel daarbij op hoeveel tijd het kost om de draad weer op te pakken, en de uitkomst is: u komt tot niets. Beperk het checken van de e-mail tot twee keer per dag.
HANDREM 5: Niet weten wie uw klant is
Zorg dat u uw markt bepaalt en kent. Wie is uw doelgroep? Dat zijn diegenen van wie u verwacht dat ze uw product gaan kopen/afnemen. Wat weet u van die klant? Schrijf het op. De meesten weten meer van een bekende televisiester dan van hun eigen klant. Als u veel van ze weet, dan weet u ook wat ze nodig hebben.
Zorg ervoor geen kleine vis in een groot meer te zijn (dan bent u voedsel), maar een grote vis in een kleine vijver (niche).
HANDREM 6: Te kleine vrienden- en kennissenkring
Word vrienden met vreemden. Maak van vrienden uw klanten. Maak uw klanten tot ambassadeurs van uw bedrijf. Als u iets wilt, vraag er dan om.
Laat u niet leiden door de angst voor afwijzing. Des te vaker u vraagt, des te gemakkelijker het wordt.
HANDREM 7: Verouderde marketingstrategieën
Marketingmethodes waarbij u mensen als het ware ‘overvalt’ zijn niet meer van deze tijd. Wat dan wel?
1. Maak uw product opvallend, en maak dat tot uw marketingmiddel. Hoe? Dat kan door eerst te kijken waar de markt behoefte aan heeft en daar uw product op aan te passen.
2. Databasemailing (klanten en geïnteresseerden). Geen communicatie meer richting de klant, maar mét de klant. Ga in dialoog.
3. Mond-tot-mondreclame. Maak uw klanten tot ambassadeurs. Dat is gemakkelijker als u met een opmerkelijk product komt. Als iemand u aanbeveelt, bedank diegene dan. Vraag om die reden aan nieuwe klanten hoe ze u hebben gevonden.
4. Sociale media. Daar gebeurt de meeste communicatie tegenwoordig. Zorg dat u deel van de gesprekken gaat uitmaken. Focus op drie vormen van sociale media. Dat is voldoende.
In volgorde van belangrijkheid worden aanbevolen: een weblog (ga de dialoog aan met uw lezers), LinkedIn (zorg voor een aansprekend profiel) en Twitter (gebruik het zakelijk).
5. Netwerken met een doel. Bouw relaties op. Investeer in de contacten, en geef altijd eerst. Wat u kunt geven, is uw kennis en contactgegevens van anderen. Door te netwerken vergroot u uw netwerk enorm snel. Want gemiddeld heeft iemand 250 relaties, en die hebben ook weer veel zakelijke relaties.
HANDREM 8: Geen team
Zorg dat u een team krijgt. De meeste zzp’ers doen het helemaal alleen. Maar uw concurrenten hebben ook een team om zich heen. In een team zit bovendien meer energie. Hoe u een team krijgt? Door te netwerken.
Bron: de Zaak
Auteur: Sandra Sanders
Coaching kost tijd en geld. Dat is het slechte nieuws. En het vergt ook nog eens inspanning. Maar als u bereid bent die te leveren, dan kunt u uw doelen bereiken, mits realistisch. Dat is het goede nieuws.
Maar wat zijn uw doelen? U weet vast wel wat u niet wilt, maar wat wilt u eigenlijk wel? Op die vraag blijven de meeste mensen het antwoord schuldig. Die willen gewoon niet meer het leven dat ze leiden, die willen iets anders, en ze willen zich anders voelen.
Gun uzelf de tijd om eens stil te staan bij wat u met de rest van uw leven wilt. Wáár wilt u naartoe? En hóé wilt u zich voelen? Sandra Sanders helpt u niet alleen deze vragen te beantwoorden, maar ook om uw doelen daadwerkelijk te bereiken, om de weg ernaartoe te vinden. Zoals minder stress, een andere baan of meer zelfvertrouwen. Zodat u het beste uit uzelf haalt.