Aandacht voor uw Bedrijfsrendement

2588347668_a1006846fa_zOok u streeft als ondernemer naar optimaal rendement. De meeste ondernemers concentreren zich daarbij vooral op de financiële kant van de zaak. ‘Minder kosten en meer omzet’ is de aloude stelregel. Dit is echter slechts het begin. U kunt meer doen om het rendement in uw bedrijf te verbeteren. In de regel is veel meer winst te behalen als u de juiste dynamiek in uw bedrijf weet te krijgen. Verbreed daarom uw focus als u zichzelf de vraag stelt ‘hoe haal ik meer rendement uit mijn bedrijf?’ door naar meer aspecten in uw bedrijfsvoering te kijken’. 

Bron: Digitale Professionals
Omdat het u als ondernemer aan tijd en (soms ook inspiratie) ontbreekt, geven wij in dit artikel zes aandachtspunten waarmee u aan de slag kunt gaan. Het gaat erom dat u meer inzicht krijgt en mogelijk actie onderneemt gericht op blijvende rendementverbetering.

Aandachtspunt 1
Welke ambities heeft u met uw bedrijf? 

Succesvol ondernemerschap begint met ambitie. En met een helder beeld van waar u nu bent en naar toe wilt. Belangrijk voor u en minstens zo belangrijk voor uw medewerkers, klanten en leveranciers. Breng uw doelen in kaart en vertaal deze in concrete, heldere en meetbare doelstellingen

Aandachtspunt 2
Wat speelt er binnen uw markt? 

U kent de markt waarbinnen u actief bent als geen ander. Kijk daarom eens kritisch naar nieuwe concepten, aanbieders en veranderende inzichten. En welke mogelijkheden u dit biedt. Denk in dit verband eens na over samenwerkingsmogelijkheden, nieuwe technieken en andere marktbenaderingen.

Aandachtspunt 3
Focus op uw klanten 

Krijgen uw klanten de aandacht die ze verdienen? En welke klanten krijgen uw aandacht? Probeer meer inzicht te krijgen in het rendement van uw klantenportefeuille. Sta eens wat langer stil bij de vraag “ hoeveel tijd steekt u in klantbehoud” ? En waar zitten uw klanten van de toekomst?

Aandachtspunt 4
Stuurt u op goede cijfers? 

Niemand hoeft u het belang van sturen op cijfers uit te leggen. Maar welke cijfers zijn nu specifiek voor u van belang? En hoe kunt u financiële informatie effectief benutten bij het verhogen van uw rendement. Haalt u rendement uit uw relatie met uw financier(s) en hoe rendabel zijn uw investeringsselecties? Met speciale financiële software kunt u dat in een handomdraai bepalen. Ook al bent u niet financieel geschoold.

Aandachtspunt 5
Personeel als succesfactor 

Benut u de capaciteiten van uw personeel ten volle? In veel sectoren is de kwaliteit van het personeel dé factor waarmee een onderneming zich kan onderscheiden. Hoe is de opbouw van uw personeelsbestand? Welke mogelijkheden voor ontwikkeling zijn er? Weet iedereen in uw bedrijf wat er verwacht wordt? Hoe voorkomt u dat goed opgeleide medewerkers vertrekken vanwege een hoger salaris elders? En hoe gaat u om met een vergrijzend personeelsbestand? Via HRM-Tools voor leidinggevenden kunt u snel en effectief werken aan deze belangrijke vraagstukken.

Aandachtspunt 6
Uw bedrijfsvoering 

Harder werken is geen kunst, het gaat erom om slimmer te werken. Om erachter te komen of en hoe u efficiënter uw bedrijf kunt runnen, kunt u eens extra goed kijken naar uw bedrijfsprocessen. En met name naar de vraag: waarom doet u de dingen zoals u ze doet? En waar valt geld te verdienen. Een speciale tool behorend tot de portal Financieel Sterk Ondernemen (FSO) helpt u hierbij.

Ook voor uw MKB-bedrijf zijn er ongetwijfeld specifieke aspecten in de bedrijfsvoering die essentieel zijn voor rendementsverbetering. Neem er de tijd voor! Aandacht voor uw bedrijfsrendement is té belangrijk om te laten lopen!

De portal Financieel Sterk Ondernemen (FSO) bevat vele Rekenmodellen, Stappenplannen, Checklists en op de praktijk gerichte Financiële Informatie. Met name bedoeld voor de non-financials behorend tot het MKB: ondernemers, bedrijfsadviseurs en managers. Klik hier voor meer informatie en aanmelden!

Bron: Gibo Groep Accountants en Adviseurs

Bron: Digitale Professionals

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.