AANPASSEN GEBLAZEN!

aanpassen-300x300Ondernemers moeten zich continu aanpassen. Aanpassen aan de economische omstandigheden. Aanpassen aan de klant. Aanpassen aan de veranderende samenleving. Aanpassen aan…! Kortom, voor starre en rigide personen is ondernemen een enorme opgave. Ondernemers die zich tijdig aanpassen staan op voorsprong. Waarom? Zij zijn bewegelijk en weten bedreigingen om te zetten in kansen. Zij weten te overleven. De wisselende omstandigheden zijn voor hen uitdagingen. Dat vraagt een andere ‘mindset’. Bent u ook zo’n ondernemer?

Bron: Hans Klaasse

Tja, dat is de grote vraag. Samenwerken, nieuwe businessmodellen en werken met mensen die een eigen mening hebben. Een ambitieuze omgeving die van u als leider geheel andere (re)acties vraagt. Nieuwe problemen en nieuwe uitdagingen vragen om nieuwe oplossingen. Het is voor mij altijd -van stonde af aan- zonneklaar of ik met een zich snel aanpassende ondernemer spreek of niet. Wat is het grote verschil? Zij klagen minder. Zij grijpen de veranderende omstandigheden aan om zich op te scherpen. Zij weten alert, waakzaam en actief te zijn. Zij weten de juiste prioriteiten te stellen. Aanpassen is vooral mee laveren, meewerken en meebewegen. Maar, het is ook incasseren. Ieder heeft zo’n zijn of haar eigen plan. Daar kan door veranderde omstandigheden weleens een dikke streep door worden gezet. Je eigen ideeën kunnen de prullenbak in. Je moet een andere koers gaan varen. Een andere strategie en een nieuw plan bedenken. Dit alleen vraagt al een zekere mate van aanpassingsvermogen. Uitdaging of teleurstelling? Afwegen wat gegeven de situatie noodzakelijk is!

Wat doen ondernemers die zich snel aan de veranderende situatie weten aan te passen anders? Ze tonen inlevingsvermogen en zijn flegmatiek. Zij weten de nieuwe realiteit te vertalen in daadkrachtige acties. Soms met plezier maar meestal al worstelend. Vasthoudend! Nieuwe ideeën bedenken en luisteren de wensen van de omgeving. Van klanten bijvoorbeeld. De grootste aanpassingen van dit moment zitten in de manier waarop ondernemers klanten bedienen. Nieuwe concepten en nieuwe business-modellen. Denk aan internet, maar ook aan het bieden van beleving en het toevoegen van waarde. Denk niet dat alles anders gaat worden als de economie weer aantrekt. Neen, dit is de nieuwe realiteit, blijf niet in het verleden hangen maar sta open voor vernieuwing. Noodzakelijke veranderingen niet zien als inconsistentie. Wat zij nog meer anders doen? Zij passen zich naadloos en gedisciplineerd aan. Degelijk, vastberaden en consequent. Ze gaan actief met de aanpassing aan de slag. Niet chaotisch maar weloverwogen. Zo leggen deze ondernemers de basis voor succes!

Aanpassen vraagt een hoge mate van flexibiliteit. Niet in problemen denken maar in mogelijkheden. Geen verzet maar initiatief. Ondernemers die zich continu aanpassen aan de gewijzigde omstandigheden zijn absoluut geen dwangmatig ‘ja-knikkers’. In tegendeel, ze zijn assertief en doortastend. Echter, ze weten een compromis te sluiten met zichzelf en de omgeving. Niet twijfelmoedig maar calculerend. Ze stellen duidelijk grenzen terwijl ze anderzijds meegaand zijn. Alles is gericht op het naadloos en effectief aanpassen en er uiteindelijk sterker uitkomen. Zit u al in deze flow? Aanpassingsvermogen is een eigenschap. Het heeft te maken met karakter en overlevingsdrang. Met het vasthouden van ervaring en het overwinnen van weerstanden.

Ondernemers die zich snel weten aan te passen hebben de vaste overtuiging dat verwachtingen op een realistische manier te managen zijn. Op een bewegelijke en vitale wijze reageren op verandering. Hoe? Zij evolueren en zien de noodzaak van aanpassen als een natuurlijk proces en niet als een onterechte eis van de omgeving!

Bron: Hans Klaasse

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *