Activiteiten! Ik bedoel dan uw zakelijke en professionele activiteiten. Het is de moeite waard om ze af en toe eens kritisch te beschouwen. Zijn er nieuwe activiteiten waarop u zich meer profijtelijker kunt richten? Wellicht zijn er ook die u tot op heden niets hebben opgeleverd. Waarom onderneemt u ze dan nog? Is alles waar u dagelijks zo druk mee bent wel nodig? Kortom, kijk eens kritisch naar uw activiteiten!
Bron: Hans Klaasse
Ondernemers zijn net bezige bijen. Ze doen van alles, zwoegen de hele dag en vliegen in het rond. De agenda staat vol met ‘noodzakelijke afspraken’ en allerlei activiteiten schreeuwen en vechten om aandacht. Is het echter allemaal zinvol en profijtelijk? Vaak staan we er niet bij stil hoeveel tijd alles in beslag neemt. In de maalstroom van het leven doen we veel op de automatische piloot .
Ondernemen doet u in een veeltijds krankzinnige markt met een complexiteit en snelheid die niet bij te houden is. Het kost veel energie om ‘speler’ te blijven. U moet snel reageren en soepel met uw -altijd te geringe- kostbare tijd omgaan. U wilt niets missen en zoekt altijd naar mogelijkheden de werkdag te verlengen. Uw concurrenten liggen op de loer, de interne organisatie loopt nog steeds niet naar wens, de klant is veeleisend en de financiële bedrijfsvoering moet tegenwoordig meer dan op orde zijn. Een beetje herkenbaar? Zo ja, probeer het dan eens over een andere boeg te gooien. Wellicht zal het u helpen. Mij heeft het in ieder geval goed gedaan. Ik doe meer in minder tijd en investeer meer tijd in de dingen die ik wél leuk en waardevol acht!
Onderneem regelmatig nieuwe professionele activiteiten. Blijf hierbij dicht bij uw eigen voorkeur, talenten, sterke punten en persoonlijke interesses. Zaken die u ‘moet’ voelen op den duur belastend aan. Het kan best zo zijn dat uw hobby dicht in de buurt van uw werk komt. Soms zijn zakelijke en professionele activiteiten gewoon leuk en doet u ze met plezier. Dit gaat u absoluut voordeel opleveren! Het belangrijkste is echter dat u iets onderneemt. Wat is er leuker dan -als ondernemer- na te denken over een nieuwe onorthodoxe marketingstrategie? Wat is er boeiender dan een nieuw innovatief product te ontwikkelen?
Kortom, wat is er leuker dan ondernemen? Maar u kunt het ook eenvoudiger houden. Gooi de agenda van die vergadering eens helemaal om, volg eens nauwgezet wat uw inspirerende inbreng teweeg brengt! Ondernemers zijn tot meer dingen in staat dan ze vaak denken.Variëteit brengt creativiteit. Creativiteit zorgt voor leermomenten. Doordat u speelt met activiteiten put u (weer) energie uit uw ondernemerschap. Sommigen mensen hebben het te druk met allerlei activiteiten die nietinspireren. Ze worden moe, prikkelbaar, eigenwijs en zijn daardoor weinig effectief.
Ga voor uzelf eens na of dit ook niet bij u het geval is. Flexibele ondernemers –die bewust hun activiteiten analyseren– krijgen vaker waardevolle inzichten. Ze schaken op het bord dat hun eigen (professionele) leven is, ze zijn evenwichtiger en beheersen ‘het spel’. Zij hebben zichtbaar plezier, hebben passie voor hun activiteiten en zijn hierdoor gelukkiger!
Als u zich deze instelling eigen maakt moet u ook dingen laten. Activiteiten laten vallen. Begin bij de ingesleten, versleten, oude en overbodige activiteiten. Uw tijd niet verdoen aan ‘dingetjes’ en ‘spelletjes’. Hoe kunt u merken dat deze activiteiten overbodig zijn? Als u ze al langer dan zes maanden uitvoert en ze geen tot weinig nut of verandering hebben teweeg gebracht kunt u ze zonder schade van uw activiteitenlijstje schrappen. Ze hebben namelijk geen effect. Zo simpel is het! Ingeroeste gewoonten gaan steeds vaster zitten zowel in de structuur van de organisatie als in uw hoofd. Haal ze uit uw ‘systeem’. Het wordt vanzelf een belasting.
Ook is hier is het belangrijk om steeds het nut te meten en te bepalen of het u negatieve energie oplevert of positieve energie brengt. Ik ken ondernemers die al jarenlang allerlei pogingen ondernemen om iets te bereiken. Ze willen succesvol zijn, het óók goed doen en meer verdienen. Ik zie de effectiviteit per jaar afnemen. Toch houden ze vol. Waar zijn zij zo trouw aan? Aan hun eigen gevoel dat het eens zal lukken? Het gaat -op deze wijze- echter nooit lukken! Eigenwijsheid is iets anders dan vasthoudendheid. Het is soms beter te reorganiseren en opnieuw alle activiteiten onder de loep te nemen denkend aan maatstaven als: ’effectiviteit, rentabiliteit en profijtelijkheid’ dan voort te hobbelen op de eigen ingesleten geitenpaadjes. Het is een blijk van verstandig ondernemerschap als u bijtijds weet over te schakelen op nieuwe activiteiten. U moet echter eerst een deur sluiten om een ander te openen!
Als u niet de ‘oude’ deur definitief sluit gaat u –als vanzelf– nieuwe activiteiten opbouwen die heel veel lijken op de oude. En dat is niet de bedoeling! Nieuwe activiteiten moeten niet lijken op oude activiteiten. Ze mogen er zelfs niets mee te maken hebben. Nieuw is nieuw. Nieuw is altijd vernieuwend. Een actie die ligt in het verlengde van een oude activiteit is niet nieuw maar is een voortzetting. Probeer daar heel consequent mee om te gaan. U kunt natuurlijk wel aan elkaar gerelateerde activiteiten ondernemen. Maar zorg voor afwisseling, nieuwe gezichtspunten en een frisse ‘vernieuwende’ aanpak. Wanneer u graag aan productontwikkeling doet trap dan niet in de valkuil daar een herhalingsoefening van te maken. Onderneem tussendoor iets anders.
Verdiep u in het brede spectrum van uw ondernemerschap. Ondernemen is meer dan uw stokpaardjes berijden! Dat is een uitdagende gedachte, is het niet? Doe eens iets gewaagds ga eens iets anders ‘nieuws‘ doen. Maak eens een overstap van personeel naar financiën, van productontwikkeling naar facilitair management en van marketing naar productvernieuwing. Benut en beoefen het volledige spectrum van het ondernemerschap, het kan u doorverdieping meer verbreding geven. U zult zien dat er weer levendigheid komt in uw activiteiten. Dat is goed en dat is nodig. En vergeet af en toe óók niet aan uw privéactiviteiten te denken.
Daar heeft u nu -als het goed is- weer tijd, energie en inspiratie genoeg voor!
Bron: Hans Klaasse