‘Als straks het stof is neergedwarreld, gaan mensen weer creatief worden’

‘Retailspecialist Fred Rutgers: ‘Als straks het stof is neergedwarreld, gaan mensen weer creatief worden’

Bron: Frank.News

Hamsteren
 0
 0
 458

Voor ondernemers en marketeers zijn het zware tijden nu het coronavirus zich uitbreidt en de economie lamlegt. We zoomen specifiek even in op de retailbranche, waar het wel eens een bloedbad zou kunnen worden, voorspelt retailexpert Fred Rutgers. ‘Onze economie is niet ziek, de consument is ziek’.

Hamsteren! Albert Heijn adverteert er al jaren mee – bijna als metafoor, want daarbij gaat het om aanbiedingen, waardoor je lekker kan inslaan – en ineens gebeurt het massaal vanwege de coronacrisis. Onze vaste retailtrendwatcher en -specialist Fred Rutgers maakte afgelopen vrijdag wat foto’s van lege schappen in de supermarkt bij hem in de buurt. ,,Dat is toch echt onthutsend. Er was gewoon een heel gangpad leeggeplunderd. Je ziet mensen slepen met zeven kruiwagens wc-rollen. En dan gaat er niet snel daarna het filmpje met een man in een magazijn vol wc-papier viral waaruit blijkt dat er nog genoeg is.

Het hamsteren is iets aanstekelijks, legt Rutgers uit. ,,Zien hamsteren doet hamsteren. Iemand loopt in de winkel, ziet anderenals een gek producten inslaan en denkt: ik ga het zelf ook maar doen. Om maar niet te spreken over de mensen die echt van het padje raken en gaan vechten om een pak toiletrollen.”

Dertig procent omzet
Volgens Rutgers heeft Pieter Zwart van Coolblue het als eerste goed gezien. Coolblue staakte eind februari even alle marketing, omdat de aanvoer uit China stil lag vanwege het coronavirus. ,,Ik heb zelf wat klanten in mode en schoenen en daar wordt al gesproken van het uitstellen van seizoenscollecties. Ik sprak een modeondernemer en die heeft nog dertig procent van zijn verwachte omzet. Hier en daar proberen ze onder collecties uit te komen. Verschillende winkels zullen binnenkort wel een poosje dichtgaan, verwacht ik. Je ziet al dat klanten winkels mijden. De bezorgservices rijden momenteel een gat in de weg, want iedereen laat zijn spullen nu bezorgen. Maar ook daar zie je bestelwebsites op tilt springen.”

Voor de online foodretail is het goed verdienen, maar voor de overige retail en horeca is de situatie desastreus. ,,Pedicures en kappers die hun salon moeten sluiten bijvoorbeeld. Ik was zaterdag bij een garagebedrijf en de eigenaar vertelde dat hij al telefoontjes krijgt met de vraag of het nog wel verantwoord is dat ze hun auto komen brengen en ophalen. Die man dacht dat hij alles wel had meegemaakt. Het hoeft niet heel lang meer te duren en het wordt echt destructief. Dan krijgen we een bloedbad in de retail. Als je ziet dat veel retailers al veel moeite hebben om hun maandelijkse vaste kosten te betalen, dan wordt het voor de overheid wel een uitdaging.”

,,Ik heb gisteren op een bierviltje wat zitten rekenen. Volgens minister Wopke Hoekstra is er 90 miljard beschikbaar. Gedeeld door ongeveer 17 miljoen Nederlanders kom je op zo’n 5.000 euro per Nederlander. Als je dat in perspectief ziet, dan valt dat mee. Maar de gemiddelde Nederlander heeft geen maanden spek op zijn lijf. De schade loopt hard op. Zeker bij de kleine ondernemers. Ik heb vandaag ook weer de ene na de andere ondernemer aan de lijn in behoorlijke paniek. Ik probeer veel te kalmeren.”

Fred Rutgers

Rutgers schrikt er best van hoe Nederlanders reageren op deze crisis. ,,Doorgaans ken ik Nederlanders als nuchter. Maar dit ken ik niet. Iedereen is hier mee bezig. Het is leeg en rustig in de winkelstraten en smoordruk in de supermarkten. Dat is heel gespleten. Onze economie is niet ziek,de consument is ziek. Rond de kredietcrisis van 2008 was onze economie ziek. Er zat heel veel lucht in en de structuur deugde niet. Maar er zijn nu veel gezondere bedrijven dan toen. Ik zie het allemaal als een file die ontstaat als we met zijn allen besluiten te gaan rijden. Dat is nu ook. Maar even in perspectief: er gaan wereldwijd dagelijks 25.000 kinderen dood aan honger. We moeten het in verhouding zien.”

Zijn devies is: maak elkaar niet gek. ,,Je ziet nu al dat beurzen de neiging hebben tot herstel. We zitten alleen met wat logistieke uitdagingen. In Den Haag hebben ze het niet goed gemanaged, vind ik persoonlijk. Ik denk dat het goed is als een paar marketingstrategen met ministers in gesprek gaan om te kijken hoe er weer een slinger aan de economie gegeven kan worden. Ik zie ook niet in waarom de beurs en economie zich weer niet snel zou kunnen herstellen. De vraag is niet ineens uit de markt verdwenen.”

Hoop door internationale ontwikkelingen
De retailexpert put hoop uit de internationale ontwikkelingen. In China wordt de productie al weer aangeslingerd en daar worden sommige ondernemers momenteel schatrijk als gevolg van corona. ,,Er zijn Chinese ondernemers die in acht dagen tijd een fabriek van mondkapjes of handgel uit de grond hebben gestampt. Ik verwacht dat hier ook nog wel. Als straks het stof is neergedwarreld, gaan mensen weer creatief worden en kijken hoe ze de boel kunnen oppakken. Er komen nieuwe ideeën en bedrijven. Anderen komt de situatie ook weer goed uit. Ik hoorde zelfs een ondernemer roepen: ik ga toch even kijken of ik twintigduizend euro rekening courant kan regelen, want nu geeft de overheid garantie. Nieuwe ronde nieuwe kansen.”

Rutgers verwacht dat uiteindelijk de economische schade vele malen groter gaat worden dan de gezondheidsschade. ,,Het is wachten tot het moment van Hollandse nuchterheid terugkeert. Als we die terugkrijgen en er daadkracht komt vanuit Den Haag, dan zou het zelfs wel tot een economische boost kunnen leiden.” En de consument moet gewoon niet hamsteren, maar een lokale ondernemer helpen, vindt hij. ,,Doe komende maand wat meer boodschappen in je eigen dorp, zodat je de overlevingskans van kleinere winkels vergroot en je dorp ook leefbaar blijft. En uiteraard: was regelmatig je handen.”.

Bron: Frank.News

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.