Bedrijf en markt

Het is van belang dat de detaillisten in de modebranche aandacht besteden aan het ontwikkelen van een duidelijke strategie. Denk hierbij aan de volgende aspecten:
Ondernemers moeten duidelijke keuzes maken voor hun doelgroep en de samenstelling van het assortiment/collectievorming. Onderscheidend vermogen is essentieel om te overleven in een uiterst competitieve markt. Naast prijs zijn onderscheidende elementen beleving, product, service en toegang (juiste kanalenmix).

Bron: Rabobank Cijfers & Trends

Investeer in personeel (opleiding, prettige werkomgeving, aandacht en verantwoordelijkheid geven om tevreden medewerkers in dienst te hebben. Dit staat in correlatie met klanttevredenheid!). De ondernemer dient te beschikken over een flexibele bedrijfsvoering om tijdig te kunnen anticiperen op de veranderende consumententrends.

Samenwerking (ook in de keten) kan resulteren in een beter rendement. Denk aan het samenstellen van een collectie, het maken van reclamefolders, het opzetten van een online verkoopkanaal, maar ook aan het maken van afspraken met leveranciers over de inkoop.

Het vestigingspunt is van groot belang. Circa 75% van het aantal winkels in de modebranche is gevestigd in een binnenstad, hoofdwinkelcentrum of kernverzorgend winkelcentrum van een plaats. De grote binnensteden blijven onverminderd aantrekkelijk voor dit soort aankopen. In deze binnensteden zal een voortgaande (super)specialisatie plaatsvinden. Deze specialisaties zullen in toenemende mate op de markt worden gebracht door filiaalbedrijven en franchiseketens.

E-commerce
Consumentengedrag verandert. Nog nooit is de consument zo onvoorspelbaar geweest en nog nooit had hij zo veel kanalen ter beschikking om een aankoop te doen en om informatie te vergaren en te delen. Het koopgedrag van de klant vraagt om een 24 uurs-economie. Consumenten zijn bovendien individualistischer geworden, gaan voor kwaliteit en willen daarom meer over hun aankoop weten. Ook willen zij hun mening kunnen geven en betrekken zij meningen van anderen in hun koopproces.

Daarnaast verkopen merkfabrikanten in toenemende mate via de eigen verkoopkanalen (online, eigen fysieke winkels). De detailhandel wordt hierdoor (deels) buiten spel gezet.

In vrijwel alle branches speelt de online verkoop en oriëntatie een groeiende rol. Dit zal de komende jaren nog verder uitbreiden. Om de klant optimaal te bereiken doet een retailer er dan ook goed aan meerdere verkoopkanalen naast elkaar in te zetten. En daarmee komt de ondernemer voor strategische keuzes te staan. Hoe richt je je bedrijf optimaal in op basis van dit nieuwe klantgedrag? En hoe verhouden zich de fysieke en online verkoop tot elkaar?

De Rabobank-site ikgastarten.nl geeft 5 tips om een fysieke en online winkel te combineren. De tips vind je hier.

 

Vraag

Veruit het grootste segment binnen de kledingmarkt wordt gevormd door bovenmode voor vrouwen en kinderen vanaf 11 jaar. Bijna de helft van alle bestedingen (43%) is gerelateerd aan deze doelgroep. De bovenmode voor mannen (12+) volgt op afstand met 26%. Aan ondermode wordt met 9% meer uitgegeven dan aan kinderkleding (2-11 jaar, dus excl. babykleding) met 7%. Accessoires, beenmode en badmode vormen de kleinste segmenten.

  • Het vierde kwartaal van 2014 sluiten de fashionretailers, net als het kwartaal ervoor, af met een min. Deze daling geldt niet voor alle modesegmenten, de segmenten kinderbovenmode en ondermode wisten 2014 positief af te sluiten. Dat totaal mode op een kleine omzetdaling blijft steken is te wijten aan achterblijvende omzet in het dames –en heren bovenmodesegment.Het aandeel online bestedingen binnen de totale bestedingen aan bovenkleding kwam in 2014 uit op 14%;
  • De bovenmodemarkt is goed voor circa 80% van de totale marktomvang. Binnen het segment bodyfashion (badmode en ondermode) is het online aandeel hoger dan gemiddeld: 17% van de omzet kwam binnen via een online betaling.

 

Aanbod

Er zijn bijna 15.000 winkels en 3.800 ambulante handelaren actief, met name handelaren in zowel dames- als herenbovenkleding.

 

Bron: Rabobank Cijfers & Trends

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *