Afgelopen weken heb ik een paar keer de vraag gehad waar ik op let als ik mensen voor een winkel aanneem. Als ik dan zeg dat ik op zoek ben naar een (Retail) klik met de mensen die tegenover mij zitten, mensen die Retail uitstralen, kijken mensen mij regelmatig vreemd aan. Het is ook niet in één zin te vangen. Wat ik zoek is een persoon die in mijn winkels de bezoekers verleiden en verrassen kan. Een persoon die zich thuis voelt in een winkel. Een persoon met passie voor Retail. Een fan van klanten/mensen. Een persoon die verkopen in het bloed heeft. Een persoon die vanuit zichzelf de mensen die de winkel binnenkomen leuk vindt. Een persoon die het een kick vindt als mensen met een aankoop de winkel verlaten en weken later terug komen om nog iets te kopen bij hem/haar. Beter nog, een persoon die ervoor zorgt dat die klant vrienden familieleden overtuigt om alleen daar de spullen te kopen omdat hij/zij zo goed geholpen is!
Bron: Diederik van Lieshout
Nou, die zoek ik dus……
Inmiddels ben ik er achter dat ondanks dat de werkloosheidsmeter per seconde met 0,08 persoon stijgt er niet veel mensen passen bij een baan in de winkel.
De hele dag op je voeten staan en bij iedere bezoeker gemeend enthousiast en vrolijk zijn, dat moet in je zitten! Sommige dingen kun je ook gewoon niet (aan)leren. Dit soort gedrag dien je zelf te bezitten. Werken in de winkel is niet de hele dag spullen recht leggen of alleen maar kassa draaien. Als je in een winkel wilt werken heb je vanuit jezelf al interesse in de mensen die jouw winkel binnen komen. Er zijn namelijk geen trainingen om mensen leuk te vinden! Dat is een competentie die vanuit de persoon zelf dient te komen.
Een tijdje geleden sprak ik een man die graag in de winkel wilde werken. Op mijn vraag waarom, antwoordde hij met de woorden: ik heb mijn studie niet af kunnen maken dus ga ik nu maar in de winkel werken (dat kan iedereen….). Vroeger in een supermarkt gewerkt dat was altijd wel gezellig dus ik dacht…… Wat de exacte reden was dat hij zijn studie niet afgerond heeft weet ik niet. Ik weet wel dat deze persoon niet door de eerste selectieronde is gekomen.
Een winkel is een stapel stenen.
De medewerkers maken het verschil.
Afgelopen weken ben ik weer tegen een aantal mooie voorbeelden aangelopen.
Ik was met mijn vrouw op pad om wat nieuwe dingen te vinden voor in onze woning. Lekker op tijd komen we bij die ene winkel aan. Tien minuten voor tien en ze gaan om tien uur open, de zon schijnt dus geen probleem. Het begint redelijk druk te worden en wij wachten netjes tot tien uur… Het is inmiddels 5 minuten over, het kan natuurlijk ook aan mijn horloge en telefoon liggen …. Om 8 minuten over tien keek iemand door de deur naar binnen. Zij ziet iemand lopen. Kort daarop gaat de winkel open, zou de storemanager vrij zijn? Denk ik dan.
Als wij de winkel binnen lopen zie ik een grote groep met medewerkers die het erg leuk hebben met elkaar. Zoooo jammer dat zij de klant die ervoor zorgt dat het salaris betaald wordt vergeet bij de voordeur!
Later loop ik een geweldige nieuw uitziende winkel in een druk centrum binnen en zie dat iedereen die daar werkt vooral oog heeft voor elkaar en niet voor de bezoekers. Ik hoor persoonlijk niet tot de doelgroep van deze winkel (echt te oud).
Toch zie ik dat de mensen die deze winkel bezoeken niet aangesproken worden en zelfs geïrriteerd worden geantwoord op de vragen die zij stellen. Jammer, je zet een nieuw concept op een dure plek in een centrum en je neemt niet de juiste mensen aan om je potentiële nieuwe fans op de juiste manier welkom te heten!
The story of Retail? Helaas kom ik nog steeds regelmatig deze voorbeelden tegen. Is het werken in de winkel nog wel leuk? Die vraag heb ik mij afgelopen week gesteld. Ik heb de vraag ook aan een aantal mensen in de winkel gesteld. Mijn exacte vraag was; “wat is er zo leuk aan het werk in de winkel”. Als antwoord kreeg ik vaak te horen dat de collega’s leuk waren. Van een klein aantal mensen kreeg ik te horen dat ze het leuk vinden om met mensen om te gaan. En met mensen bedoelden zij de bezoekers die nieuwsgierig de winkel binnenkomen op zoek naar…… Helaas hoorde ik van niemand dat hij/zij er bewust voor gekozen had en met passie voor Retail in de winkel stond! In mijn blog “verkopen is een leuk vak” ben ik er al bij stil blijven staan. Toch is dit het onderwerp dat mij dagelijks bezig houdt. Hoe krijg ik de juiste mensen in de winkels? Diverse recruiters zijn gespecialiseerd in Retail en hebben een database vol met professionals op alle niveaus. De kwaliteit van de talenten is goed en de mensen die op gesprek komen hebben allemaal winkel/Retail ervaring. Toch wordt ik altijd blijer van mensen die met hun CV mijn winkel binnenkomen en graag in mijn winkel willen werken! Gewoon een bewuste keuze om voor een bepaald product of brand te kiezen. Mensen die er voor kiezen om hun carrière in een winkel voort te zetten of te starten!
Werken in de winkel is een vak! Mensen een product verkopen dat zij echt nodig hebben kunnen maar weinig mensen. Natuurlijk dien je het juiste bijverkoop product niet te vergeten en nog de services die jouw winkel aanbiedt om de klant nog meer van zijn/haar product te laten genieten. En dat iedere dag, Volgens mij is er geen mooier beroep!
Werken in de winkel, je moet het maar kunnen!
Bron: Diederik van Lieshout
Wanneer ik in de winkel kom kijk ik altijd eerst naar de mensen die de winkel runnen. Het echte “winkeldier” lijkt uitgestorven. De fut lijkt er niet in te zitten. Dit is zo jammer. Ik kan me echt geen leuker vak indenken dan de winkel.
Mijns inziens gaat het ook om de leiding van de winkel. Een gebrek aan inzicht om waar het werkelijk omgaat schijnt te ontbreken. Een winkel gaat om mensen, de klanten! Het is toch te gek dat je als klant niet serieus wordt genomen terwijl je nota bene het salaris van de winkelmedewerker komt brengen.
Ik ben ervan overtuigd dat als je je als winkelmedewerker “normaal” gedraagt je een uitstekende concurrent voor het internet bent.
Er is een retail wereld te winnen.