Bijl blogt: Zie je een mens of zie je de klant?

Als je mensen doorziet en begrijpt dan kan je beginnen met verkopen. Een echte verkoper ziet mensen, is attent, verrassend en krijgt de gunfactor van de bezoeker.

Juist in deze stillere periodes is het zaak na te denken over koopgedrag. Heeft de etalage stopkracht en worden mensen verleid om binnen te komen? Hoe lopen mensen door de winkel. Schrikken we mensen die binnenkomen af? Realiseren we dat warme deken gevoel? Wat wordt opgepakt en niet verkocht? Waar blijven de mensen stilstaan? Wat kunnen we doen om het bezoekmoment onvergetelijk te maken?

Regeren is vooruitzien

Wil je invloed uitoefenen op het koopgedrag en wil je meer verkopen dan is het zaak goed te analyseren wat er speelt. Ontdekken hoe je kansen kan creëren is een sport. Iedere medewerker op de winkelvloer moet gestimuleerd worden na te denken en input te leveren. Hoe voelt het als jezelf de zaak in en uit loopt? Wat ontdek je? Is er iets dat beter kan of zelfs beter moet? Kleine dingen hebben vaak een hele grote impact. Het gedrag van mensen wordt onbewust beïnvloed door heel veel van die kleine dingen. 

Wij mensen laten ons leiden door ons gevoel. Zonder emotie komen mensen amper in de koopmodus. Mensen die een winkel bezoeken doen dat overwegend bewust. Ze hebben een idee, wens of behoefte en zoek hulp in de winkel. Gaat daar iets in de contacten niet goed dan haken ze af.

Iemand laten afhaken is dodelijk. De contacten zijn dan niet memorabel. Mensen vergeten de winkel de volgende keer ook mee te nemen in hun rijtje bezoek opties om. Het moet elke keer bij alle contacten voelen ‘Wauw’. Zonder dat gevoel krijg je geen kans om mensen echt verder te helpen. Verkopen is in the end mensen helpen en blijmaken.  

Innerlijke smile

Natuurlijk heb je goede producten nodig, de winkel moet er ook lekker bijstaan en goed voelen. Het onderscheidende en doorslaggevende is de manier waarop je mensen welkom heet. Hoe zorg je ervoor dat mensen, al kopen ze niets, met een innerlijke of opvallende smile naar buiten gaan? 

Je kan mij wekelijks vinden in winkels. Zowel professioneel als als koper ben ik ervan overtuigd dat medewerkers het succes maken of breken. Het begint met waarnemen, dingen scherp zien en samen dingen verbeteren. ‘Zie mensen, maak contacten memorabel, help en dan kan je verkopen’. Maak dus werk van het stimuleren van de vaardigheden en motivatie van je team. 

Lees tip: ‘Hoera ik heb een Winkel’, over alles wat je kan doen om te excelleren in je vak. 

Ik wens je een fijne week!

Harry

Bron: Harry Bijl InRetail

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.