Concurreren met webshops: als je jouw toegevoegde waarde kunt uitleggen ben je nooit te duur

Heb jij ook het gevoel dat je als retailer telkens weer onder druk staat om op te moeten boksen tegen het geweld van de webwinkels? Dan kan dit blog je helpen om tegengas te geven. 

Bron : Sprout Fred Rutgers

Eerste keus

Kennelijk ben jij toch nog eerste keus! Ondanks de vermeende macht van de webwinkels komen klanten kennelijk toch nog eerst bij jou kijken.

Want anders zou showrooming niet bestaan. Hierin zit dus een geweldige kans voor jou als retailer.

In gesprek

Jij hebt dus nog steeds de eerste kans om met de klant in gesprek te komen. Daarmee heb je ook de eerste kans om te kunnen verkopen. Praat dus eens met je team over hoe jullie die gouden kans maximaal kunnen pakken. Als een klant bij jou in de winkel komt kijken en ergens anders gaat kopen is er namelijk toch iets misgegaan. Wat kun je hier aan doen?

•    Laat de klant bij het binnenlopen van jouw winkel voelen en merken     dat hij welkom is.
•    Spreek iedere klant even kort persoonlijk aan.
•    Zorg ervoor dat jij en je team echte vakkennis uitstralen.
•    Voorkom agressieve verkooppraktijken. Klanten willen wel praten met       adviseurs, maar niet met verkopers!
•    Toon echte interesse in de klant en zijn of haar behoeften.

•    Leg niet alleen uit wat de voordelen zijn van het product of de dienst die jij verkoopt, maar leg ook uit wat jouw toegevoegde waarde is. Als je jouw meerwaarde niet kunt uitleggen, ga je jouw meerprijs ook niet krijgen!

•    Leg aan de klant uit dat jij persoonlijk altijd klaar staat voor jouw klanten. Bij problemen kunnen ze jou persoonlijk aanspreken. Bij een webshop moeten ze het maar zien op te lossen met een helpdesk die lang altijd niet behulpzaam is.

•    Waarom wachten op een bezorger als je het nu gelijk kunt meenemen?

•    Waarom betalen voor verzendkosten als je nu toch al parkeergeld hebt betaald. Overigens als u nu bij mij koopt betaal ik uw parkeerkosten. Hoe klinkt dat?

•    En als het een cadeau is wil jij het natuurlijk extra leuk inpakken. Dat is wel zo leuk om te geven!

•    Bovendien, door te kopen bij de winkels bij jou in de wijk help je mee om jouw wijk leefbaar te houden. Hoeveel meer redenen heb je nodig om jouw klant te overtuigen dat hij bij jou niet de laagste prijs, maar zeker wél de beste deal heeft?

 

Dit lijstje is vast niet compleet. Praat eens met je team en jullie kunnen vast nog veel meer manieren verzinnen om de verwachtingen van je klanten ver te overtreffen. Want verkopen in een winkel gaat niet vanzelf, daar moet je wél wat voor doen!

Bron : Sprout Fred Rutgers

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.