De klant is koning vs De koning als klant……

KoningalsKlant-150x150Heel hard roepen dat de klant altijd koning is, is een makkelijke weg. Dat de klant altijd gelijk heeft, is een makkelijke weg. De klant is koning dus…..waaruit blijkt dat?

Bron:  Queen of Kings

Geen discussies bij retouren/klachten?

Gedag zeggen bij binnenkomst?

Vriendelijk lachen en vragen : Kan ik iets voor u doen? ( de standaardvraag die geen gesprek oplevert!)

Dat de klant behandeld moet worden als de koning, is een nietszeggende stelling van woorden zonder inhoud. Want nagenoeg niemand weet hoe je werkelijk de koning als klant zou behandelen. Met de bovenstaande slappe zaken? Dat denk ik niet. Het is een holle frase waar achter men zich graag verschuilt. “Bij ons is de klant, koning!” Oh ja? Waar blijkt dat uit?Uuuhhh….nou… en vervolgens krijg je weer het bovenstaande rijtje voorgeschoteld, wordt er verteld dat de service heel goed is, en vraag je door,  dan zijn er geen antwoorden wat dan een goede service is. Onderstaand een over de top verhaal misschien, maar wat nou als de koning echt klant is??

Kijk, kijk…is dat wie ik denk dat dat is? Ja het is hem. Oh mijn god…Zit m’n haar netjes? Lachen! Glimlachen, hup..toe nou. Shit, die vlek op mijn rok…leek vanmorgen niet zo interessant. Hoe zit mijn make-up…spiegel,spiegel…pfff. Ok, kan er mee door, ik moet gewoon echt alle dagen lippenstift gebruiken, nu staat ineens de koning in de winkel, geeft toch een verzorgder signaal af. Oh nee! Aan de overkant hebben ze het niet door, ze staan gewoon met elkaar te kletsen!Stop daarmee!! En ruim je troep op van de toonbank, wat moet de koning wel niet denken?!Hangt alles keurig en overzichtelijk? Er ligt iets op de grond, snel ophangen. Pfff, er ligt rommel onder dat rek, dat ziet er toch niet uit. Wat een vingerafdrukken op de vitrine, zou hij dat zien, ik ben bang van wel, goh, hoe hebben we dat over het hoofd kunnen zien?Wat zal ik zeggen, ik moet op hem af, hoe benader je zo iemand? Gewoon gedag zeggen? Wat zou hij willen? Het regent buiten, hallo…kan iemand misschien zijn paraplu aan nemen?Zijn jas?Oh , wat voor indruk maakt de winkel?

“Meneer, een hele goede middag, wat kan ik voor u doen?. U zoekt een parfum voor een vrouw? Gaat u gerust hier even zitten, misschien een kopje koffie terwijl ik u het een en ander vertel over welke geuren wij hebben, waar ze voor staan?Wij werken met verschillende parfumhuizen en ik kan u precies vertellen wat voor ingrediënten de geuren bevatten, bij wat voor type vrouw zij passen. Wat voor gelegenheid meneer, dan kan ik met u meedenken en u nog beter adviseren over uw aanschaf? Ach wat fijn, u gaat op vakantie en wilt haar dan het cadeau geven omdat u iets te vieren heeft. U gaat naar de zon? Nee, ach dat is ook zo, de wintersport met de hele familie. Laat mij u dan straks nog even aan mijn collega voorstellen die alles van de nieuwste zonnebrillen af weet. Dit is dus de geur die……

Heerlijk hoor, zo’n wintersport. Ziet u eens, uw keurig ingepakte kado. De geur en de bijpassende bodycream en badzout. Ja, precies, maakt een bijzondere indruk zo’n hele lijn. Dit is mijn collega, zij kan u, zoals ik al aangaf alles vertellen over bescherming van de huid tijdens de wintersport zon. Nog een kopje? Ja zeker, ik vraag gewoon even of zij alvast wat zonnebrillen voor u klaar legt. Waar gaat uw voorkeur naar uit? Wat sportiever voor de vakantie? Ja, wat u zegt, dat inpakken voor de vakantie…dat doet u vast niet zelf?Oh, toch wel? Ja, wij verkopen in dit warenhuis ook koffers, ski’s, mooie kleding voor het diner, en wat dacht u van de prachtige sieraden van hetzelfde ontwerperhuis als waar u zojuist een geur van heeft aangeschaft? Ik heb er trouwens ook even een proefje van de mannenlijn bijgedaan voor u. U weet wie de ontwerper is? Wat vindt u van zijn kledinglijn? Dat kent u niet? Laat mij u iets vertellen alvorens mijn collega u enkele prachtige kledingstukken laat zien en hij u heel goed kan adviseren mocht u in de toekomst ons nog eens bezoeken. Er is binnenkort een mooie show van deze ontwerper, ik zal u daar alvast een brochure van meegeven, vindt uw vrouw misschien fijn? Weet u wat, uw aankopen bewaren we hier even voor u, heeft u de handen vrij. Ik loop  even met u mee om u de weg te wijzen, en spreekt u gerust iemand aan mocht u nog vragen hebben. Wij helpen u heel graag.

Hoe wij met retouren omgaan? U mag alles bij ons terugbrengen in de oorspronkelijke staat met de kaartjes eraan, wel graag de kassabon of een betaalbewijs meenemen, nee hoor, daar doen wij nooit moeilijk over. Wij zullen u zelfs vragen waarom het niet voldeed en u helpen om iets uit te zoeken wat wel aan uw wensen voldoet. Of uw geld terug, wat u wilt. Wij gaan graag het gesprek met u aan. Zover reikt onze service meneer,dat is bij ons normaal, wij houden van ons vak, wij verstaan ons vak en wij zijn enthousiast en passievol over wat wij doen en het bedrijf waar wij voor werken. Wij doen alles voor u, bij ons is de klant namelijk koning. Wat zegt u, u bent koning? Nog niet toch…..?

Vraag jezelf gewoon eens af..wat als de koning mijn klant is? Klopt dan alles? Ben je gerust? Tevreden?Trots op waar je werkt? Draag je dit ook uit? Heb je passie? Energie?Weet je alles wat je nodig hebt? Sta je voor de produkten die je verkoopt?Wil jij je klant blij maken?Etc,etc.

Dan mag je zeggen, bij ons is de klant, koning!

 

Bron:  Queen of Kings

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.