DE RODE DRAAD

kioskTijdens mijn vakantie kwam ik een succesvol ondernemer tegen. Nooit weg. Niet voorbij laten lopen. Vragen wat zijn geheim is. Waarom zijn sommige ondernemers succesvol terwijl anderen -ondermaats- maar zitten te kniezen? Het blijft altijd de grote vraag van ‘de adviseur’. Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig. Succesvolle ondernemers doen dingen anders en completer. Ze hebben een eigen filosofie!

Bron: Hans Klaasse

We stonden te wachten –in een prachtig Italiaans dorpje– bij een kranten- en bladenkiosk. Allebei op zoek naar een Nederlands ochtendblad. We raakten aan de praat. Over de omgeving, het weer en waarom het fijn is af-en-toe even een rustpauze te nemen.“Ondernemers zijn vaak rusteloze types”, vertelde ik hem. “Dat valt wel mee, hoor. Ze doen ‘dingen’ niet of te weinig in samenhang met elkaar en daardoor nemen zij niet de rust om goed na te denken. Ze maken zich druk over de verkeerde dingen”. Ik legde hem mijn concept van ‘planmatig ondernemen’ uit. Hij luisterde met interesse. “Ik heb het liever over ‘gedisciplineerd ondernemen’, de zaken in relatie brengen met de belangrijkste thema’s van het ondernemerschap”, reageerde hij. Ik liet het me graag uitleggen!

“Kijk, wanneer je zorgt voor onderscheidend vermogen is dat absoluut niet het resultaat van dingen ongestructureerd en‘voor de vuist weg’ doen. Je moet zorgen voor voldoende aandacht en het investeren van energie in de juiste zaken. En daar zie ik veel collega-ondernemers de verkeerde keuzes in maken. Ze zijn met teveel dingen bezig, te ‘hap-snap’ en met te weinig focus. Tijd en geduld opbrengen voor de dingen die écht belangrijk zijn. Je moet in mijn visie een beetje perfectionist zijn om écht succesvol te ondernemen. Met minder gaat het niet lukken. Dat gaat alleen als hetgeen je doet ook echt bij jou past. Je moet niet imiteren maar innoveren!” Ik kon me eigenlijk best vinden in zijn betoog. Ook bij ‘planmatig ondernemen’gaat het om focus en concentratie!

Het zijn allemaal vertrouwde zaken, maar toch is het weer boeiend als je een ondernemer met zoveel passie hoort vertellen over zijn drijfveren en succesfactoren. “Het gaat in de eerste plaats natuurlijk allemaal om ‘sales’. Er moet verkocht worden. Zonder verkoop geen omzet, geen inkomsten en dus geen perspectieven. Ik zie daar nog teveel ondernemers niet in slagen. Dat komt omdat zij hun marketing niet op orde hebben. We hebben te lang gedacht dat alles vanzelf gaat. Maar er gaat niets vanzelf. De marketing moet dus kloppen. Bouw aan je corporate-image. Pas dan komen er klanten, kansen en daardoor verkopen. Klanten moet je verleiden en koesteren. Ze ‘warm’ maken voor jouw producten of diensten. Dat gaat niet vanzelf, daar moet je ‘werk’ van maken in alles wat je doet. Het moet allemaal kloppen!”

Ik dacht terug aan een discussie die ik kortgeleden had met een klant. Hij klaagde over de stagnatie van de omzet. Wat deed hij eraan? Op een geforceerde wijze probeerde hij de verkoop wat op te peppen. Acties en weinig effectieve lokkertjes. Werken met kortingen is een kortstondige impuls. Wat had hij gaandeweg -ook toen het nog goed ging- gedaan aan marketing? Relatief weinig was mijn conclusie. Hij keek of hij water zag branden toen ik hem hiermee confronteerde. De succesvolle ondernemer zei het zo: “Het komt vaak omdat er weinig nieuws te melden is. Daarom is het  ook zo nodig om producten te vernieuwen. Innovatie is echt geen toverwoord. Het is wel de ‘lifeline’ voor een producent. Productinnovatie gekoppeld aan een goede marketing maakt dat het imago van mijn merk zich op een positieve wijze ontwikkelde”, besloot hij!

Discipline is een oeroud woord. Het klinkt in sommige oren negatief. Het lijkt of dat er iets moet. Strakke regels, sancties en weinig speelruimte. “In geen geval”, sprak de succesvolle ondernemer. “Het gaat juist om eigen verantwoordelijkheid, creativiteit en intrinsiek motivatie. De beste willen zijn. Nadenken over oplossingen. Nieuwe wegen bewandelen en durven te ondernemen. Creativiteit is misschien wel één van de belangrijkste factoren voor succes.

Vernieuwend denken zorgt voor dynamiek. Probeer ervaringen uit te wisselen, reflecteer op je eigen gedrag. Zorg iedere dag voor een topprestatie!” Het nieuws in de krant leek opeens onbelangrijk. Hier -op straat- hoorde ik het meest actuele nieuwsbericht voor ondernemers: “Samenhang is de rode draad voor succesvol ondernemerschap!”

hans@valeuraccountants.nl

Bron: Hans Klaasse

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.