De toegevoegde waarde van de winkel ben jij!

7d1cf0c6fbefa05fe7b228611acee738Ik heb de afgelopen maanden mijn mening over de winkels anno 2013 niet onder stoelen of banken gestoken. De kansen in Retail zijn duidelijk zichtbaar en in sommige winkels merk je dat er iets verandert. Onlangs hoorde ik dat een bezoeker in een winkel (zelfbedieningsbranche) waar deze nog nooit begroet was een hartelijk ‘goedemorgen’ hoorde en de vraag of hij ergens naar op zoek was. ‘Nee hoor’ was zijn antwoord, ‘ik heb het hier altijd al zelf kunnen vinden.’ Als bezoeker verwacht je dit soort gedrag niet in jouw vertrouwde winkel. Wij (de bezoekers) zullen wel moeten accepteren dat er in Retailland in 2014 zeker een aantal zaken gaan veranderen. 

 Bron: Diederik van Lieshout

Ik verwacht dat meerdere winkels klantenbenadering en (de meest populaire term van 2013) klantenbeleving gaan vergroten of gaan toepassen. Naar mijn mening is dat terecht! Men kan de bezoekers van de winkels niet meer negeren zoals afgelopen jaren bij veel winkels gebeurt is. De klant komt bewust onze winkels binnen, vaak hebben ze op het internet al het nodige nagekeken en komen in jouw winkel kijken of het product goed is. Soms komen ze nog wat extra informatie vragen en kopen ze het product op het internet bij de beste aanbieder. Dus jij als winkelmedewerker hoeft jouw best niet meer te doen bij deze bezoeker? FOUT!

 

Die bezoeker kiest jouw winkel uit om die extra info te krijgen en het product vast te houden (te beleven). Als jij deze bezoeker op de juiste manier weet te raken gaat hij/zij als klant naar buiten. 

De toegevoegde waarde van de winkel ben jij!

De verkoper die deze bezoeker weet te raken en hem/haar overtuigd van de meerwaarde die deze winkel heeft is goud waard. De manier waarop jij als winkelmedewerker de bezoeker begroet en aanspreekt maakt het verschil. Dit kan ervoor zorgen dat de mensen voor jouw winkel en product kiezen i.p.v. thuis op de bank op internet het product te bestellen.

 

Ik zie op mijn timeline op Facebook, Twitter en LinkedIn diverse blogs en verhalen voorbij komen. We hebben het allemaal over hetzelfde, die bezoeker die wij als klant naar buiten willen zien gaan en die graag weer terug komt in onze winkel. De manier zoals wij met mensen (bezoekers, klanten, collega’s… ) omgaan is de manier om jezelf te onderscheiden.

 

De crisis en de onlinebedreigingen zijn kansen!

 

De bezoekers zijn kritischer geworden over de Euro die zij uitgeven. Ik geloof dat als wij in de winkels iedere bezoeker serieus gaan benaderen en de juiste aandacht geven waar deze om vraagt, je als winkel een duidelijke kans maakt om meer mensen aan je winkel te binden. De bezoeker wil net even meer het gevoel hebben dat hij/zij belangrijk is en dat jij alles voor deze bezoeker doet. Het internet gaat het dan verliezen omdat de klant het jou gunt om het product aan hem/haar te leveren.

 

Zoals ik in mijn vorige blog heb gemeld begint het natuurlijk bij de aandacht die vanuit het management gegeven wordt aan de processen in de winkel. Als je het proces in de winkel goed inricht zodat de bezoeker die binnenkomt altijd een medewerker ziet die hem/haar kan helpen merkt de bezoeker dat deze welkom is. Als de mensen in de winkel vanuit het management niet geholpen worden om het winkelproces beter in te richten gaat het simpelweg niet gebeuren! Het is absoluut een team effort dat vanuit het hoofdkantoor ondersteunt dient te worden. Iedereen in het bedrijf dient de bezoeker (van de winkel en de webshop) centraal te stellen zodat deze graag klant wordt van jullie bedrijf/winkel. Klantenbeleving /benadering is niet zomaar een trucje dat je kunt leren. Je dient werken in de winkel leuk te vinden en interesse in mensen te hebben om succesvol te zijn. Anders bel je alleen iemand die producten uit het magazijn haalt, in de winkel bij de kassa counter zijn dag doorbrengt (hanggroep medewerker) en controleert of de spullen recht liggen…..

 

Verkopen is een leuk vak! Werken in de winkel is geen baantje. Het is een beroep met veel carrière kansen. Je krijgt bij iedere bezoeker de kans om een mens blij te maken, geweldig! Het is een fantastische kick als je een dag afsluit met een kassalade vol met enthousiaste aankopen en tevreden klanten. Als je die voldoening aanspreekt is de winkel de plek om je carrière te starten! Persoonlijk heb ik alle fases in de winkel doorlopen en het blijft mij ook na 25 jaar nog steeds boeien!

 

Werken in de Retail:

Waar liggen jouw kansen in de winkel in 2014?

Bron: Diederik van Lieshout

================================================================

Bestel in de webshop: ‘Online Kennismaken met het mode inkoopplan’ workshop

videov3_0Klik hier voor de kleine webshop!

Investeer 59.50 euro (excl. BTW). Wanneer u besluit om een inkoopplan afspraak te maken dan is deze workshop GRATIS! d.m.v. creditering! 

Hoe wilt u uw omzet substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw marge substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw doorverkoop substantieel laten stijgen?

Deze online workshop geeft u in 45 minuten het antwoord op veel van uw inkoopplanning vragen.

P.S. Twijfel je of de workshop inkoopplanning wel iets voor jou kan zijn, neem dan gerust contact met me op. 06-54624509 Ik beantwoord je vragen graag.

Cor van Laar

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.