De veeleisende consument is uw regisseur!

duck-easyn08291HET BELANG VAN VISIE EN AMBITIE Visie is voorsprong: waar staat u in het retaillandschap? Geen enkel retailconcept kan vandaag succesvol zijn zonder een duidelijke toekomstvisie. De concurrentie van buitenstedelijke shoppingcentra en internationale winkelsteden, alsook de opkomst van de internetverkoop, maakt de strijd om de klant steeds harder. Het aanbod is immens en het koopgedrag van de consument is daardoor sterk veranderd. Hoe onderscheidt u zich?

Bron:VOKA Antwerpen

Er wordt wel eens geopperd dat retailers hun klanten uit het oog aan het verliezen zijn, dat ze te weinig aandacht hebben voor alles wat er rondom hen gebeurt: ‘innovatie is veel te duur’, ‘e-commerce is niets voor mij’, ‘mijn klanten doen daar niet aan mee’, … zijn vaak gehoorde argumenten.

De hedendaagse consument is een ontrouwe klant. Hij kiest niet meer voor één of andere winkel of winkelgebied omdat het een gewoonte is, maar omdat hij zich kan terugvinden in waar die winkel of winkelkern voor staat. Omdat die hem een belevenis aanbiedt die hij nergens anders vindt. Het aantrekken van consumenten wordt steeds moeilijker, de concurrentie is exponentieel gestegen.

Voor de prijs van een volle benzinetank kan de consument vandaag ook een ticket kopen naar een van de internationale shoppingsteden zoals Parijs, Londen, Milaan of Barcelona. Op amper twee uur tijd staat hij op de Champs-Élysées, de Ramblas of Trafalgar Square. Nog veel sneller koopt hij bij die Parijse couturier via het internet. De hedendaagse consument kiest waar hij zijn geld uitgeeft en heeft daarbij de grootste keuze ooit. De consument is veeleisend, en door het immense aanbod aan winkels en shoppingmogelijkheden kan hij veeleisend zijn. U moet hem een reden geven om bij u te komen winkelen.

Een evenwichtig aanbod, een mooi product of een scherpe prijs zijn echter niet meer voldoende, de consument wil iets beleven in uw winkel en tijdens het shoppen. Hij wil geprikkeld en verrast worden. Winkelen is vandaag een vrijetijdsbesteding. Maar hoe trekt u consumenten aan die niet per se op zoek zijn naar een of ander product? De diensteneconomie van de jaren ’90 heeft plaats gemaakt voor de ‘beleveniseconomie’. Niet langer het product of de dienst staan centraal, maar een met het product of de dienst geassocieerde beleving.

Iemand die een beleving koopt, betaalt voor de tijd dat hij memorabele gebeurtenissen meemaakt die de stad of gemeente, winkelstraat of individuele winkel voor hem in scène zet. De retailer vertelt verhalen aan zijn klant, regisseert belevenissen. Maar de consument wil ook betrokken worden. Hij wil mee vorm kunnen geven aan die belevenissen. Hij wil interactie. Vandaag is de consument de regisseur! Hij bepaalt wie de echte innovatoren zijn, en dat zijn diegenen die rekening houden met zijn noden. Dat zal zijn keuze voor een of ander merk bepalen.

Bron:VOKA Antwerpen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.