Denk voor de klant, niet voor jezelf

ronaldfeckenDaar sta je dan. Denk je het net allemaal goed voor elkaar te hebben, slaat het wéér om: nazomerhitte. Slaat die herfstetalage eigenlijk nergens meer op. En kan die presentatietafel met slow movers beter plaatsmaken voor de laatste zomertopjes of zonnebrillen.

 door Ronald Fecken

Bron: Retail Actueel

Tja. In crisistijd rommel je zelf maar wat aan. Dat scheelt een dure etaleur of decorateur. Maar voor gloednieuwe klanten is je etalage het allereerste contact met je winkel. En bestaande klanten wil je telkens iets nieuws laten zien. Da’s een lastige combinatie, die vraagt om weldoordachte keuzes.

 

Runshoppers en funshoppers

Een goede etalage kent een boodschap, heeft stopkracht en bevat geen ruis. Zorg voor duidelijke zichtlijnen en looppaden in je winkel. Bied klanten alle mogelijke service tijdens hun zoektocht. Zorg dat je routing duidelijk is en dat wat ze zoeken voor het grijpen ligt. Maar verleid ze vervolgens met iets extra’s. Zodat de runshoppers meer aanschaffen dan ze van plan waren. En de funshoppers worden verleid om impulsaankopen te doen.

 

Bontkraag

Seizoenen vervagen. En het lijkt wel het hele jaar door uitverkoop. Hoe onderscheid je je dan van de concurrentie? Dat doe je sowieso door voor de klant te denken en niet voor jezelf. Natuurlijk wil je die laatste grote partij graag kwijt, maar wat wil de klant? Die wil vooral dat je met hem of haar meedenkt. Ondanks de warmte zijn moeders al met de herfstkou bezig. Want die warme jassen van vorig jaar passen nu echt niet meer. De kinderen hebben dringend een nieuwe nodig, zo’n hippe met bontkraag. Hang die alvast klaar. Niet vlak naast de zomertopjes, maar wel in het zicht. Zodat ze straks niet naast de prijzen grijpt.

 

Digishoppen of fysishoppen

Computerketen MyCom verwoordt het zo mooi: ‘De enige webwinkel waar je ook kunt binnenlopen’. Want dat is de gouden toekomst: online verkoop én fysieke winkels. Investeer in een slimme, klantvriendelijke webshop. En zorg voor entertainment, fun en beleving in je offline winkel. Maak gebruik van alles wat een webwinkel níet heeft. Je etalage bijvoorbeeld. Ik geloof heilig in de ‘gouden driehoek’: de pui/etalage/entree, de eerste winkelmeters en de wanden. Dan hebben je klanten de keuze: digishoppen of fysishoppen.

 

Bron: Ronald Fecken

Bron: Retail Actueel

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.