Plannen voor de toekomst! Wie maakt ze niet? Zijn het echter ook realistische plannen? Dromerij is er alom, het gaat bij ondernemen vooral om plannen die haalbaar zijn. Het ondernemersleven is al onzeker genoeg. Probeer dus zo realistisch mogelijk te plannen. Laat een kritische –betrouwbare- geest eens meekijken!
Bron: Hans Klaasse
Over het algemeen staan ondernemers niet zo open voor de denkbeelden en suggesties van anderen. Ondernemers hebben vaak een nogal sterke zelfingenomenheid. Het heeft iets stoers en het lijkt een teken van standvastigheid om je niet te laten leiden door wat anderen van jouw plannen vinden. “Daar ben ik namelijk ondernemer voor geworden, om te doen wat ik wil!” Toch is het heel belangrijk om uw plannen eens tegen hetonafhankelijk licht te houden. Doe dat met iemand die niet direct uw mening zal bevestigen. Dat is even vervelend (en zéker wennen) maar u heeft meer aan een kritische en scherpe blik dan aan een kritiekloze zelfbevestiging. U heeft meer aan een waarheidsgetrouw (tegen)beeld dan aan een instemmende knik. Laat een ander eens zijn of haar denkbeelden formuleren. Probeer daar naar te luisteren en doe er uw voordeel mee. Uw plannen krijgen hierdoor meer realiteitsgehalte. Wie een open geest heeft, verzamelt kostbare en bruikbare informatie. Mensen -ook ondernemers- die zich afsluiten voor andermans mening worden zelfingenomen ’baasjes’ en eenzijdige beslissers. En volgens mij kom je daar niet écht verder mee!
Probeer om niet direct met tegenargumenten te komen als zo’n kritische geest met een tegenovergesteld of creatiever idee komt. Ga ook geen gedachten lezen. Uw vermoedens over andermans gedachten kunnen weleens helemaal fout zijn. Stel liever kritische vragen, hierdoor komt uw eigen idee in een ander daglicht te staan. Uw plannen worden (als het goed is) sterker en winnen aan waarde. Vaak denken ondernemers alles beter te weten. Anderen zijn bedijfsblind. Toch lijken beide groepen het niet nodig te vinden dat buitenstaanders eens ‘fris en onbevangen’ meekijken. Na het luisteren (dat is meer dan aanhoren) en kritisch beschouwen moet u voor uzelf eens de waarde van deze ‘interventie’ bepalen. Heeft het luisteren naar andermans -kritische- mening waarde gehad? En zo ja. Welke waarde? Dat geeft u vertrouwen om achter uw denkbeelden en plannen te (blijven) staan. Uw plannen krijgen hierdoor meerwaarde!
Veel ondernemers kijken (teveel) naar succesvolle collega’s. Ze lijken immers zo zelfverzekerd. Alles lijkt altijd goed te gaan. Doordat ze overtuigend zijn in hun redenatie lijken ze automatisch competent te zijn. Ik kan bij veel bedrijven in de boeken kijken. Juist deze ondernemers hebben het vaak zwaar en twijfelen -bijna continu- aan de kwaliteit van hun beslissingen. Ze overschreeuwen hun problemen! Het gras bij de buren lijkt altijd groener. Een ogenschijnlijk hoge mate van zelfvertrouwen hoeft dus niet samen te gaan met succes. Neem niet alles wat een ander (of een collega ondernemer) zegt voetstoots aan. Het zijn maar kleine dingen, maar om uw eigen plannen te toetsen is een onafhankelijke en kritische blik nodig en geen dogmatische redenatie. Ook als iemand een zogenaamd ‘bewijs’ aandraagt moet u niet de neiging hebben dit blind te geloven. Ga liever op uw eigen gevoel af. Check of uw uitgangspunten juist zijn. Laat ze in stevigheid toenemen. Daar komt u veel verder mee!
Ondernemers hebben de neiging om de vermoedelijke inkomsten structureel te hoog in te schatten. Daarom komen ook zo weinig omzetprognoses uit! Op zich is dat al vervelend genoeg. Zeker als anderen (zoals de bank of aandeelhouders) hiermee te maken krijgen. Het allervervelendste is echter dat kosten vaak (ook nogeens) te laag worden begroot. Dubbel op dus. Alleen naar de verkeerde kant! Houd dus altijd een ruime marge aan als u een financiële doorrekening maakt van uw toekomstplannen. Op deze wijze voorkomt u niet alleen voor uzelf onaangename verrassingen maar ook voor andere stakeholders. Leer ook van uw vergissingen. Heeft u al eens eerder zaken verkeerd ingeschat, doe het nu op een andere (betere) wijze. Verklein de kans op misrekeningen. Maak dus aantekening en noteer uw afwijkingen. U kunt er veel van leren. Een financiële prognose maken is meer dan optellen en aftrekken. Het gaat om visie, onderbouwing en realiteisgehalte!
Kortom, maak uw plannen op basis van realistische verwachtingen. Vervolgens gaat u er alles aan doen om uw plannen te realiseren. Aan de ene kant moet u monitoren en controleren of alles volgens plan verloopt. Er bot bovenop zitten! Aan de andere kant moet u dingen los durven laten. Krampachtigheid zal in de meeste gevallen leiden tot paniekerig gedrag en ad-hoc beslissingen. U moet echter steeds door alles heen aan uw plan vasthouden. Er is altijd een denkbeeldige druk op het realiseren van doelen. Anderen noemen het prestatiedrang. Sommigen worden er nerveus van. Ik pleit echter voor planmatig ondernemen. Doordacht, standvastig en met veel zelfdiscipline. Zorg voor een zekere mate van ontspannenheid.
Ga voor uw idealen én plannen en laat de denkbeeldige druk geen vat op uw ondernemerszin en creativiteit krijgen. U heeft immers alles goed doordacht en anderen laten meekijken!? Hierdoor is de onzekerheid toch afgenomen!? Nou dan, durf planmatig te ondernemen, dat is pas ondernemen met eendoordacht plan!
hans@klaasse-klaasse.nl hans@valeuraccountants.nl
Bron: Hans Klaasse
================================================================ Bestel in de webshop: ‘Online Kennismaken met het mode inkoopplan’ workshopKlik hier voor de kleine webshop!Investeer 59.50 euro (excl. BTW). Wanneer u besluit om een inkoopplan afspraak te maken dan is deze workshop GRATIS! d.m.v. creditering!Hoe wilt u uw omzet substantieel laten stijgen? Hoe wilt u uw marge substantieel laten stijgen? Hoe wilt u uw doorverkoop substantieel laten stijgen? Deze online workshop geeft u in 45 minuten het antwoord op veel van uw inkoopplanning vragen. P.S. Twijfel je of de workshop inkoopplanning wel iets voor jou kan zijn, neem dan gerust contact met me op. 06-54624509 Ik beantwoord je vragen graag. Cor van Laar |