Een jaar lang opruiming……..

ae265ec8d02add74bcb0f72e47ec001b_LUit persoonlijke ervaring weet ik dat je een paar weken voor je begint met de opruiming in een winkel altijd de vraag krijgt: “wanneer beginnen jullie?” Ik ken zelfs vaste klanten die in de agenda hadden staan wanneer de opruiming ongeveer begon! Ze hadden dan al nieuwe collectie gekocht en dat ene (of die twee) product waar ze eigenlijk over twijfelden kwamen ze dan in de uitverkoop halen. Slim! Twee keer per seizoen had je als klant de kans om je product voor een lagere prijs te kopen!

Bron: Diederik van Lieshout

Retail heeft de mensen nu laten zien dat je iedere week/dag een afprijzing kan doen. De opruiming doe je gewoon als het volgens jou even tegenzit….. Zoals ik het geleerd heb dient de opruiming eigenlijk een feestje te zijn waarin Retail zijn seizoen afsluit. Maar tegenwoordig is er een heel jaar lang opruiming. De klant is tegenwoordig teleurgesteld als er niets is afgeprijsd. Het is niet vreemd dat een klant zijn geld in de portemonnee houdt. Als je even wacht daalt de prijs van de producten toch wel! Ik sprak afgelopen week met een manager die pleitte voor de oude uitverkoop regelgeving. Iets dat in de omliggende landen nog steeds actief is. Of dat de oplossing is weet ik ook niet. Ik snap wel dat er meer rust in de Retail moet komen. Onze klanten verwachten dat wij eind april de zomergoederen gaan afprijzen en in september de wintergoederen…

 

“Vroeger” wilde je als winkelier de eerst zijn met de nieuwe collectie en de laatste met de uitverkoop.

 

Dat is in het Retaillandschap absoluut veranderd, iedereen wil graag als eerste de uitverkoop in zijn winkel hebben en de nieuwe collectie heeft niet altijd meer een echte entree! Natuurlijk is het lastig als de handel wat tegen zit of een concollega de prijzen continu laag weet te houden ten koste van jouw winkel. Natuurlijk is het lastig dat die seizoensartikelen maar niet willen verkopen omdat het eigenlijk te warm blijft. Natuurlijk baal je ervan dat er ieder jaar minder mensen de stad in komen om te winkelen. Is het dan de oplossing om je producten ieder seizoen eerder af te prijzen? Je zorgt er bewust voor dat je vaste klanten de volgende keer wel wachten op een eventuele afprijsronde! Ik heb nog meegemaakt dat er tijdens een uitverkoopperiode extra spullen werden ingekocht om de winkel nog maar even vol te houden want de nieuwe collectie was er nog niet. Of om de klanten nog net even wat extra te kunnen bieden. Gewoon omdat het kon! Helaas zijn we in de winkel momenteel al dol gelukkig als we de lopende collectie met een beetje marge hebben kunnen verkopen!

 

Een klant koopt iets wanneer zij het nodig heeft. 

Niet wanneer wij het in de winkel hebben!

 

Volgens mij is het hoog tijd om op een hele andere manier te gaan denken in de Retail! Dat betekent ook dat er in de inkoop en bij de leveranciers het e.e.a. moet gaan veranderen. Een klant koopt iets wanneer zij het nodig heeft. En dat is niet altijd gelijk aan het tijdstip dat wij het in de winkel hebben! Een (fiks) aantal jaren geleden kochten we voor de kinderen de winterjas in de zomervakantie, als je dat later deed had je veel minder keuze. Nu wachten we tot de herfstvakantie. Doordat de zomers langer doorlopen hebben ze hem vaak toch niet eerder nodig! Is het dan niet onlogisch dat je als Retailer de producten in de winkel hangt als niemand deze nu nodig heeft?! Is het dan niet logisch dat we misschien wel meerdere collecties per seizoen moeten gaan brengen (nog meer…. ja!). Dat gaat een hele andere manier van denken en inkopen vergen. De mooie zin “we moeten inspelen op de behoefte van de klant” klinkt lekker maar als we kritisch kijken, doen we dat nu dan ook? Als je in bijna alle winkels de winterjassen voor de herfstvakantie al afgeprijsd ziet hangen is er kennelijk iets veranderd….. Ik krijg de indruk dat wij als Retail niet mee willen veranderen. Of misschien niet weten hoe en wat we moeten veranderen….

 

Er zijn op dit moment diverse discussies over dit onderwerp. Veel mensen geven het internet de schuld of de vele discounters in het land. Allemaal interessant, maar wat doe jij als Retailer er aan om te veranderen? Ik vind dat het tijd is om echt anders te gaan winkelen. We kunnen kritisch kijken naar onze cijfers van de afgelopen jaren. Wat is er wanneer verkocht? We kunnen kijken wanneer de bezoekersstroom het hoogst is. We kunnen per klant zien wat er verkocht is! Als we dit zo goed kunnen analyseren dan moet je een bepaalde beweging kunnen waarnemen waaruit blijkt dat het bekende inkoop beleid moet veranderen. Dat wat je al jaren goed doet en eigenlijk altijd succes heeft gebracht moet anders! De klant die graag naar onze winkels komt zal zich ook moeten aanpassen, deze verwacht eigenlijk altijd een kortingsactie aan te treffen. We moeten af van die paniekreacties en de winkel weer de winkel laten zijn.

Een plek waar mensen twee keer per jaar een korting kunnen verwachten en de rest van het jaar verrast en verleid worden met de mooiste producten die je als Retailer kunt vinden!

 

Is een jaar lang opruiming het juiste antwoord op alle bedreigingen?

Bron: Diederik van Lieshout

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Één reactie op Een jaar lang opruiming……..

  1. edwin schreef:

    Pronto moda en prijsbeukers zullen altijd blijven bestaan zowel on als offline.
    De huidige consument koopt naar behoefte en budget. Heeft jouw consument in november beach kleding nodig omdat deze in Azië gaat reizen, haar mobile wijst haar hoe & waar zij dat kan regelen.
    Atraction retail het nieuwe verkopen is niet verkopen.
    We zien brands via de eigen one-brands stores klanten laten beleven. Bij Multi-brand stores nemen brands vierkante meters af of hangen goederen in consignatie. Multi brand stores dragen zorg voor de aanwezigheid van de beoogde klant, heb je als retailer niet de juiste klanten dan ben je voor niemand intressant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *