Een inkoopplan is zinvol

De inkoop is bepalend voor het assortiment, de leverancierskeuze, omzet, de bevoorrading en levert een belangrijke bijdrage aan de winstgevendheid van het bedrijf. Een goed inkoopplan, waarin je het huidige seizoen analyseert, doelstellingen en visie definieert, staat absoluut garant voor betere resultaten.

 
Waar moet je bijvoorbeeld aan denken bij het maken van een inkoopplan?

 Ten eerste een analyse van het huidige seizoen zoals doorverkoop, omzet, omzetsnelheid, behaalde marges, voorraadniveau, kwaliteit van de voorraad en leveranciersperformers. Maar ook aan een analyse op assortimentsniveau, zoals bijvoorbeeld wat hebben we gemist, was verkeerd of hebben we teveel gehad. Kijk ook naar het aanbod op maatniveau. Daarna komt het aan op het formuleren van de visie en doelstellingen voor zomer/winter 20**.

– Wat is het leveranciersbeleid m.b.t. het aantal, de keuze en vorm van samenwerking met de leveranciers.

– Welke verhouding is wenselijk tussen omzetmakers en smaakmakers.

– Wat zijn de in- en verkoopkansen van het seizoen.

– Wat is het promotiebeleid, presentatie- en afprijsbleid.

– Wat plannen we op artikelniveau en groep niveau en met welk rendement. Welke omloopsnelheid hoort hierbij.

– Hoe stemmen we de inkoop af op het verloop van het inkoopseizoen.

– Hoeveel open to buy is wenselijk en hoe gaan we hier mee om?

– Hoe duiderlijker je plan, hoe meer kansen op succes!

Wij prijzen (nu) af!

Het lijkt erop alsof er steeds minder tijd is om de najaar en wintercollecties tegen goede marges te kunnen verkopen. Van augustus tot …….is dat nog mogelijk, maar daarna wordt in de meeste winkels de opruiming volop ingezet.

Op allerlei manieren wordt geprobeerd de aandacht van de klant te trekken om in een korte tijd heel veel artikelen nog te kunnen verkopen, veelal tegen zeer lage marges, om zo weer ruimte te maken voor de nieuwe voorjaarscollecties. Is de uitverkoop nu een resultaat van goede of slechte inkoop?

Te weinig wordt de opruiming nog ingepland als een periode waar ook geld verdiend kan worden. Wie het slim aanpakt, plant voor het hele seizoen gespreide binnenkomsten, goed afgestemd op de omzetmogelijkheden per maand. Het resultaat moet zijn dat er een gezonde doorverkoop vooraf aan de uitverkoop van 70% tot 75% gerealiseerd wordt met het actuele assortiment. Tijdens de uitverkoop hoeven dan alleen de restanten en missers te worden afgeprijsd en kan het inkoopbudget voor november en december voor een groot gedeelte besteed worden aan speciaal ingekochte acties, bijkoop van fastmovers, een feestcollectie en de eerste aanzet voor het nieuwe seizoen. Maak van je opruiming geen verliesperiode maar een succesvol geplande omzetperiode met een goed resultaat. Maak van je opruiming een feest!

Hoe onderscheidend is het assortiment?

De inkoopplannen zijn bijna gereed en alle belangrijke beurzen weer bezocht. Misschien heb je ook al bepaald hoe je met het nieuwe winterassortiment je onderscheidend kunt positioneren in de beleving van de klant. Is het de mix van de merken die het assortiment onderscheidend maken? Of is het je specialisme op het gebied van jassen en jacks of misschien wil je de beste zijn in het totale aanbod van broeken?

Welke keuze je ook maakt, denk niet voor de klant, maar vergroot je winstgevendheid door te denken vanuit de klant. Succesvol kun je zijn als je in zijn perceptie dominant bent in een van de volgende aspecten van het assortiment: prijs, product, service of toegankelijkheid.

Niet de laagste prijs wint, maar wel een duidelijke en consistente prijsstelling. Een constante kwaliteit is vaak belangrijker dan de beste kwaliteit. Kies voor leveranciers met wie je een eigen en specifieke collectie kan samenstellen voor een onderscheidend assortiment. Als je bijvoorbeeld de beste wilt zijn in broeken moet dat zichtbaar zijn in de opbouw van je assortiment met een ruime keuze in actuele modellen, goede maatbeschikbaarheid, keuze in verschillende pasvormen, lengten, actuele kleuren en met een basisassortiment dat altijd op orde is.

Zorg voor een gevarieerde keuze en maak duidelijk wat je toegevoegde waarde is in de beleving van de klant.

Bron:Textilia: Een_inkoopplan_is_zinvol.html

GRATIS WEBINAR Gebruik 15>20% minder budget in je volgende inkoop! Met € ***.= aanbieding!!
Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *