Elk jaar heb je als ondernemer met flinke uitdagingen te maken als het gaat om je in- en verkoopplan.

Hoe vallen de feestdagen en de daaraan gekoppelde schoolvakanties? Wat doet het weer? Krijgen we een hittegolf als net de wintercollectie binnenkomt? En wat doe je daar nu aan?

Bron: Edwin Belt InRetail

Start het proces

We kunnen niet in de toekomst kijken, maar met een plan kom je wel verder. Je weet beter te bepalen hoe je wat wanneer gaat verkopen. Hoeveel omzet dat zal opleveren en wat je dan moet inkopen. Het klinkt eenvoudig maar het is een proces dat je al op tijd moet starten. 

Stappenplan

  1. Maak een verkoopplan incl. marketingplan; weet wat je wanneer gaat verkopen en hoeveel.
  • Welke promotie hoort hierbij?
  • Met wie ga je dit realiseren? Merken en/of anderen?
  1. Maak een inkoopplan; weet wat je gaat en moet inkopen om de doelstelling te halen.
  • Welke afspraken kun je maken met je merken? Denk hierbij aan NOOS-producten, B2B sites, (om)ruilen van artikelen, marge garanties etc.
  • Welke ondersteuning t.b.v. promoties kun je verwachten van je merk? Advertorials, POS-materiaal, events door merk etc.
  1. Werk met je inkoopbudget; dit is je portemonnee.
  • Verdeel deze tussen voororders, pronto’s ea “open 2 buy” collecties.
  • Realiseer je goed dat wanneer je over je budget heengaat, je flink meer moet omzetten om onderaan de streep in de positieve cijfers te blijven.
  1. Monitor continue je voorraad.
  • Voorkom “nee-verkoop” door bijvoorbeeld de B2B sites van het merk te benutten.
  • Werk je samen met je merk o.b.v. EDI, bespreek dan ook welke artikelen automatisch herhaald kunnen worden. Werk je (nog) niet met EDI, check dan regelmatig je fastmovers en acteer hierop.
  1. Werk met je slowsellers
  • Geef slowsellers ook aandacht en geef ze een andere plek in je winkel (visual merchandising)
  • Neem sneller afscheid van items met een minder goede doorverkoop. Denk hierbij aan (om)ruilen of “een duwtje”.
  1. Storytelling
  • Vertel het verhaal over je producten om de (emotionele)waarde te verhogen. Vraag je merken om medewerking. Het is immers een win-win situatie.
  • Geef het merk de ruimte of nodig ze uit om relevante ondersteuning te ontvangen m.b.t. virtual merchandising en productinfo, Dit stimuleert de verkoop zeker wanneer je jouw verkoopteam hierin betrekt.

Sale

Als je een duidelijk in- en verkoopplan hebt, dan weet je ook wanneer je moet starten en stoppen met de uitverkoop. Ook voor de sale-periode hebben we een aantal tips op een rij gezet.

Bron: Edwin Belt InRetail

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.