Het is een halfjaarlijkse hoogtepunt voor veel retailers. Het inkoopseizoen. Lekker weer met een schone lei beginnen en aan de slag met versie nieuwe collecties. Maar wat gaat u kopen? Waarmee maakt u uw klanten enthousiast en hoe zorgt u ervoor dat klanten hun zuurverdiende centen bij u in de winkel uitgeven?
Bron: Ad Van Antwerpen via LinkedIn
Nog niet zo heel lang geleden was het best eenvoudig; heel veel keuze, voldoende diepte in de commerciële modellen en een degelijke “never out of stock” waren voldoende om de omzet naar u toe te trekken. Maar tegenwoordig oriënteert, zoekt en koopt een consument “cross channel“ en koopt hij “onze” commerciële zekerheden en “musthaves” juist liever op internet: lekker makkelijk en altijd wel ergens goedkoper met een “exclusieve” kortingscode. Laatst hoorde ik iemand zeggen : “Op internet koop je dingen die je nodig hebt, in een winkel ga je op zoek naar dingen waarvan je nog niet weet dat je ze graag wil hebben”. En volgens mij is dat de spijker op zijn kop!
En dus is de functie en rol van uw winkel fundamenteel veranderd. De grote vraag is: is uw inkoopbeleid dan ook veranderd?
In winkels willen consumenten meer dan ooit verrast en geïnspireerd worden. Niet met voorspelbare mainstream “handel” die overal te koop is, maar met nieuwe verrassende merken en gave, onderscheidende producten. Overal hoor ik dat juist de bijzondere, opvallende producten het eerste weg zijn. Veel “leuke nieuwe winkels” zijn juist zo leuk omdat ze de “gevestigde” merken niet krijgen en dus noodgedwongen op zoek moeten naar wat anders. En juist dat “andere alternatief” wordt zo door consumenten gewaardeerd. En dus is inkopen inmiddels meer dan braaf achter uw “vertrouwde merken” aanlopen en hun “commerciële zekerheden” kopen ( die uiteindelijk dus overal liggen).
Van retailers wordt inmiddels verwacht dat ze trends en ontwikkelingen in de markt kunnen vertalen naar een eigenzinnig , uniek collectiebeeld, waarmee ze juist hun klanten kunnen verrassen en inspireren. Mijn advies: Ben anders door juist de bijzondere, opvallende styles en kleuren te kopen die niet overal verkocht worden. Ga weg onder de schijnbaar veilige vleugels van “vertrouwde merken” en flirt met leuke nieuwe upcoming merken die enthousiast, gretig en flexibel zijn. De meest interessante vernieuwing komt meestal van nieuwe kleine merken, niet van grote merken die de grote mainstream volumes nodig hebben om zelf te overleven.
Dus doe eens gek, ga vreemd en blaas zo de relatie met uw klant nieuw leven in!
Succes met uw inkoop!
En oh ja … Koop €20.000,- minder in en besteed daarvan de helft aan presentatiemiddelen zodat u die bijzondere nieuwe merken en producten ook in volle glorie kunt presenteren
Bron: Ad Van Antwerpen via LinkedIn