Bijsturen
Het is daarom aan te raden om niet meteen al je kruit te verschieten bij de inkoop voor komend voorjaar. Houd een deel van je budget achter de hand om in het seizoen bij te kunnen sturen als de actualiteit daarom vraagt. Nu hoor ik veel schoenondernemers al roepen dat ‘open to buy’ in onze branche absoluut onmogelijk is. Ik zei het in het begin al: niets is meer normaal in het coronatijdperk. Ook niet de wijze waarop je als schoenretailer inkoopt.
Nieuwe normaal
Tenzij jij nu al haarfijn weet wat je volgend voorjaar gaat verkopen (volgens mij is zelfs de meest geroutineerde ondernemer daartoe niet in staat…), is het een ‘must’ om budget achter de hand te houden. Ga maar na. Leveranciers komen met een nieuwe collectie. Maar in hoeverre is die echt nieuw? Menig merk zal kiezen voor het aanbieden van carry-overs en terugkerende collecties. En geef ze eens ongelijk. Ook zij hebben te dealen met het ‘nieuwe normaal’.
Balans
Budget reserveren voor ‘open to buy’ is dus alleen maar slim. Zoveel is wel zeker: we moeten de komende tijd blijven dealen met de bijzondere omstandigheden waarin we zijn beland. De dagen van ‘we zien wel hoe het loopt’ zijn definitief voorbij. In tijden waarin onzekerheid troef is, is het alleen maar verstandig om een zo goed mogelijke balans te vinden tussen risico nemen (wat nu eenmaal bij ondernemerschap hoort) en op veilig spelen.