VAN ‘GEWOON’ ROOD NAAR ‘DIEP ROOD’!

nl_20120410112053_rood-zijde-dieprood-225x300Op welke wijze gaat u dit jaar afsluiten? Met een mooi resultaat of een teleurstellende optelsom van allerlei tegenslag en krimp? Veel ondernemers moeten op dit moment zeer behendig manoeuvreren om nog enigszins de cijfers in het zwart te schrijven. Toch zijn er uitzonderingen. Wat mij altijd boeit is de wijze waarop ondernemers zich weten te onderscheiden. Onder dezelfde omstandigheden weten sommigen toch tot goede winstcijfers te komen. Het is vaak een kwestie van kleine zaken die het grote verschil maken.

Hoe voorkomt u dat u vanuit de rode cijfers niet in een dieprode situatie komt? Dat is -meer dan ooit- een kwestie van verstandig ondernemen!

Bron: Hans Klaase

De ondernemer die ik onlangs sprak had jaren geleden investeringen gedaan in automatisering en data communicatie. Hij wist hierdoor een mooie order binnen te slepen. Hij kreeg naam in een roerige branche. Hij bleef investeren, niet alleen in dure apparatuur maar vooral in mensen. Hij zorgde voor een goede opleiding en een boeiende werkomgeving waarin mensen zich konden ontwikkelen en groeien. Op deze wijze wist hij zich te onderscheiden van zijn branchegenoten en zijn medewerkers als ware ambassadeurs in te zetten. De klanten liepen weg met de service en aandacht die zij kregen. Het personeel maakte het verschil. De techniek ondersteunde deze klantgerichte aanpak van de ondernemer.

Deze week sprak ik een directeur van een familiebedrijf die in staat bleek te groeien op een sterke en overvolle internationale markt. Door innovatie in geavanceerde techniek kreeg hij zaken voor elkaar die respect afdwongen bij vriend en vijand. Het mooie van een familiebedrijf is de enorme kracht van het gezamenlijk optreden. Twee broers die schouder aan schouder stonden en de familietraditie van degelijkheid en betrouwbaarheid wisten te combineren met moderne innovatieve oplossingen. Een mooi en gewild product en een uitstekende organisatie.  Doordat er veel mensen al van decennia in het bedrijf werkzaam waren bleek ook hier weer de constante succesfactor van goed personeel.

Personeel, innovatie, blijvende investeringskracht en (lever)betrouwbaarheid -van de bedrijfsleiding en de medewerkers- zijn bewezen succesfactoren voor een gezonde onderneming. Waar zie ik het verschil? Bij veel bedrijven die rode cijfers schrijven ontbreekt het aan een aantal van deze belangrijke elementen. Ondernemers gaan soms onder druk rare dingen doen. Het vertrouwen bij de klant is dan weg. Ze bezuinigen op personeel, de kwaliteit loopt een gevoelige deuk op, innovatie en investeren zijn het laatste waar deze ondernemers aan toe komen en de teloorgang zet zich -vaak ongemerkt- in. Men wil daar waar mogelijk kosten reduceren. Op zich niet slecht, maar het gaat vaak ten koste van het allerbelangrijkste: ‘de klant‘ !

De klant moet centraal staan in het doen en denken, in het handelen en wandelen van de onderneming. De klant is het bestaansrecht. Daar waar bezuinigingen en besparingen onverantwoord worden doorgevoerd –vanwege rode cijfers– is de klant vaak de dupe. De dienstverlening neemt af, de service is niet meer op niveau en de interesse gaat -vaak noodgedwongen- uit naar andere zaken dan de klant. De concurrentie neemt toe, de marktpositie verzwakt en de marge verschraalt. Te laat beseffen ondernemers en medewerkers dat de belangrijkste succesfactor op de achtergrond is gekomen. De kosten zijn weliswaar verlaagd maar de opbrengsten zijn verdampt. Opnieuw is er een disbalans. Echter nu om door te slaan naar diep rood!

Bezuinig met verstand en blijf voor uw klanten zorgen!

Bron: Hans Klaase

HansKlaasse11hans@valeuraccountants.nl 

www.hansklaasse.nl

 
Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.