Heb jij dat ook wel eens?

3b3e749011568df066956f2034087c10_LHeb jij dat ook wel eens? Je loopt een winkel binnen. Je wordt netjes begroet door de medewerker die voor in de winkel aan het werk is. Iets verderop staat de volgende medewerker en die begroet je ook. Twee meter later gebeurt het nog een keer…. En dan is alle aandacht voor jou als bezoeker verdwenen.

Bron: Diederik van Lieshout 

Ik vraag mij af waarom dit gebeurt.

Afgelopen week had ik het met een vriendin over deze manier van begroeten in een winkel. Zij is zelf een enthousiaste en succesvolle medewerker in een modewinkel. Bij haar in de winkel begroet iedere medewerker alle bezoekers die de winkel binnen komen. Ik kom wel eens in die winkel en wat mij dan opvalt is dat de bezoekers na de begroeting niet meer aangesproken worden maar dat deze met een vraag naar de medewerker komt… “Waarom is dat?” Vraag ik dan. “Eigenlijk weet ik dat niet.” Zei ze. “Ik ben anders gewend maar dit gedrag sluipt er zo in, aangezien mijn collega’s allemaal hetzelfde doen………”

Waarom gebeurt dit in deze winkel? Kennelijk zijn hier duidelijke afspraken gemaakt, iedereen begroet de bezoekers zodat je gezien bent en dan laat je de bezoeker met rust. Deze komt wel naar jou toe als ze iets nodig hebben. Iedereen leeft deze afspraken na. Het werkt  in deze succesvolle winkel….. Maar zou de winkel nog succesvoller kunnen zijn als ze de klanten op een andere manier zouden benaderen?

Nog een situatie; je loopt een winkel binnen en je blijft even staan bij een bepaald product. Direct komt er een medewerker naar je toe en deze loopt helemaal leeg over dat specifieke product. Geen vragen, alleen maar oplossingen en redenen waarom jij dit product moet kopen……

En dat terwijl je op zoek was naar iets anders en alleen even stopte om te kijken naar dit ene product. Er wordt je niets gevraagd. En dus wordt je eigenlijk ook niet geholpen!

Ik vraag me af waarom dit gebeurt.

“Onze klant wil niet begroet worden”, “dat kan hij niet betalen”, “hij is niet onze doelgroep”, “ ik weet zeker dat hij dat product wil!”, “die kleur vindt hij niet mooi”, “hij draagt geen….”, “U kunt hier pinnen!” En ga zo maar door…..

Waarom denken sommige medewerkers in de winkel voor de klant?

Als medewerker in de winkel dien je nieuwsgierig te zijn naar iedere bezoeker! Je toont interesse in wat die bezoeker komt doen. Wat zou hij willen kopen? Wat kan je doen om hem te helpen de nodige keuzes te maken? Om aan deze informatie te komen dien je vragen te stellen en gemeend geïnteresseerd te zijn.

Het valt mij op dat er weinig vragen gesteld worden aan de bezoekers. Er wordt door de medewerker zelf ingevuld wat deze komt doen. Als bezoeker merk je dat, je voelt dat de medewerker je iets wil verkopen dat je eigenlijk niet wilt hebben! Dat het niet om jou gaat maar om het product dat deze zou willen verkopen.

Durf jij de bezoeker welkom te heten en de juiste vragen te stellen?

Wat verwacht de bezoeker als hij de winkel binnenkomt? Als ik een winkel met luxe producten binnenloop verwacht ik een begroeting en dat iemand mij kan helpen. Als ik een zelfbedieningswinkel in loop verwacht ik eigenlijk niets van de medewerker en ben ik verrast als ik begroet word! Ik vraag mezelf regelmatig of, en zo ja, welke afspraken er in de ochtend gemaakt worden met elkaar. Als bezoeker verwacht je een ontvangst die past bij de winkel. Als bezoeker verwacht je de juiste vragen van de medewerker waaruit blijkt dat je begrepen wordt. Als bezoeker verwacht je simpelweg de aandacht die bij het winkelconcept hoort.

Ik blijf van mening dat we aardig tekort schieten in de winkels. Heet mensen welkom, toon interesse, stel de juiste vragen, stel de bezoeker altijd centraal in alles wat je in de winkel doet en verkoop mensen het product dat zij echt nodig hebben! Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Ben jij nieuwsgierig genoeg om in de winkel te werken?

 

Bron: Diederik van Lieshout 

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.