HET BELANG VAN VISIE EN AMBITIE

Besturing1-150x150Visie is voorsprong: waar staat u in het retaillandschap? Geen enkel retailconcept kan vandaag succesvol zijn zonder een duidelijke toekomstvisie. De concurrentie van buitenstedelijke shoppingcentra en internationale winkelsteden, alsook de opkomst van de internetverkoop, maakt de strijd om de klant steeds harder. Het aanbod is immens en het koopgedrag van de consument is daardoor sterk veranderd. Hoe onderscheidt u zich?

Bron: Voka Antwerpen

De laatste jaren is het koopgedrag van de consument sterk veranderd. Het retailaanbod is dan ook immens geworden. Naast de klassieke concurrenten krijgen binnenstedelijke winkelkernen niet alleen bijkomende concurrentie van overdekte shoppingcentra met gratis parking, maar ook van internationale shoppingsteden als Londen, Milaan, Barcelona en Parijs die door de Thalys, Eurostar en Ryanair een stuk dichterbij zijn gekomen. Daarbovenop komt de concurrentie van internetverkoop, die de laatste jaren aan een steile klim is begonnen en waar het gemak om prijzen te vergelijken geleid heeft tot een ware prijzenslag.

Om succesvol te blijven groeien, moeten zowel handelskernen als individuele winkels zich duidelijk onderscheiden van hun concurrentie. Door uw ambitieniveau te bepalen en uw visie te ontwikkelen, bepaalt u wat u wil zijn en voor wie, en hoe u zich positioneert ten opzichte van uw concurrenten. Uw visie is uw toekomstbeeld van de gewenste en haalbaar geachte situatie, het is het veranderingstraject dat nodig is om daar te komen. U moet keuzes durven maken, in uw doelgroep, in uw product- of winkelaanbod, …Waarbij u onmogelijk iedereen kan tevreden stellen. ‘Een visie op een dynamische sector als detailhandel in een stad die altijd in beweging is, moet uiteraard regelmatig geüpdatet worden. 

Uw ambitie en visie moeten niet samengevat worden in één mooi luidende slagzin, maar moeten zo geformuleerd worden dat iedereen ondubbelzinnig begrijpt hoe uw toekomstbeeld er efectief uitziet. Door uw visie daarna duidelijk en consequent over te brengen en te communiceren, kan u de gewenste perceptie creëren bij uw doelgroep.

‘Een goede detailhandelsvisie zet de neuzen in dezelfde richting, schept duidelijkheid en laat toe om een consistent beleid te voeren.

– Marie-Laure Koyen, IDEA Consult

 

Bron: Voka Antwerpen

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.