Door de slechte start van dit voorjaar staat de liquiditeit behoorlijk onder druk. Omzet is hard nodig. Misschien ben je aan het nadenken over een kortingsactie om de drempel tot aankoop te verlagen? Ik heb een aantal overdenkingen en tips voor je opgeschreven die je helpen om in te zien wat het effect van korting op je rendement is.
Bron: Rob Drost InRetail
Bepaal van te voren wat het doel is van je korting
Het is belangrijk om goed te beseffen wat het effect is van geven. Een kortingsactie in bovenstaand geval met als hoofddoel meer liquiditeit te genereren heeft vaak een groot invloed op je rendement. En zonder een goed onderbouwde reclamecampagne wordt veelal dat doel niet bereikt. Je geeft dan korting zonder voldoende effect. Zeker nu is de verleiding is erg groot om bij een te grote (ook nog winter) voorraad gelijk een hoge korting aan te bieden aan je klant.
Tijdelijke korting artikelen = geen opruiming
Idealiter probeer je het geven van korting natuurlijk zo laat mogelijk in het seizoen te doen. Let er wel op dat je bij teveel aan kortingen in je winkel (buiten opruiming) een verkeerde indruk geeft van je winkel. Het kan wellicht zelfs je geloofwaardigheid aantasten. Geef de kortingsactie een passende naam en gebruik de slowmovers.
Kijken naar je marges soms waardevoller dan nadenken hoe je meer omzet genereerd
Om bij het geven van korting een optimaal rendement te behalen op je collectie, hanteren wij als uitgangspunt dat je over een volledig verkoopseizoen niet meer dan 15% korting moet weggeven. Onderstaand rekenvoorbeeld laat zien hoe dit eruit ziet voor een onderneming met een omzet van 400.000 exclusief btw.
Deze ondernemer heeft een gemiddelde ingangscalculatie van 2,5 en wordt er aan het einde van het seizoen effectief een marge gerealiseerd van 43.1%. Op zich een goed resultaat. Door je acties goed te verdelen over het seizoen ook een realistisch doel.
We zien regelmatig ondernemers die kortingsacties doen met 3 halen, 2 betalen. In onderstaand rekenvoorbeeld zie je wat voor invloed dit heeft op je marge.
Duidelijk is dat de impact op je marge substantieel is en je elke keer weer de afweging moet maken of een dergelijke forse kortingsactie noodzakelijk is en het gewenste effect oplevert. Denk daarom ook kritisch na op welk moment in het seizoen je deze acties plant, of je (te)veel voorraad hebt van deze collectie, waardoor je je voorraad af wilt bouwen en dit te gelde wilt maken. Overleg met de leverancier op welke manier jullie samen tot een oplossing kunnen komen.
Wellicht is het goed om met actieprijzen te werken. Op koopavond of op bepaalde tijdstippen waarop deze actieprijzen gelden. In onderstaand rekenvoorbeeld zie je wat het effect is als je 20% korting gaat verstrekken op een regulier en goedlopend artikel. De marge komt onder de 40% uit, dus onder de uiteindelijke minimale doelstelling van het seizoen. Met 10% korting biedt je ook een mooie korting en blijft het rendement op niveau.
Marge & medewerkers
Je medewerkers staan er niet altijd bij stil wat het effect geven van korting is, van bijvoorbeeld 10% terwijl het voor een ondernemer veel aantrekkelijker is om bijvoorbeeld een accessoire ter waarde van dat bedrag weg te geven. Voor de klant verandert er niets, want die krijgt concreet de waarde aangeboden, maar de ondernemer realiseert een aanzienlijk betere marge omdat feitelijk alleen de inkoopwaarde wordt “weggegeven”.
Het geven van korting is heel verleidelijk, maat het is zaak om hier slim op te sturen:
- Zet kortingsacties in op artikelgroepen waar duidelijk sprake is van over voorraad en het achterblijven van omzet
- Doseer je korting en kies bewust je moment op het kortingswapen in te zetten
- Is de leverancier bereid om een bijdrage te leveren (retournemen, ruilen, bijdrage leveren aan actie)
Maak gebruik van de gratis margecalculator om te kijken wat het effect van korting is op je rendement. Houd zelf het stuur in handen.
Bron: Rob Drost InRetail