HET TRADITIONELE INKOOPSYSTEEM IS ACHTERHAALD

Het bestaande inkoopsysteem moet anders. Wat er anders moet en vooral wáárom heeft de coronacrisis meer dan ooit duidelijk gemaakt. Het traditionele inkoopsysteem is niet meer van deze tijd!

Bron: Maggy Hopman via LinkedIn

Wat er anders moet? Om relevant te kunnen zijn, moeten we flexibeler schakelen en het juiste artikel op het juiste moment in huis hebben. We hebben behoefte aan collecties die minder trendgevoelig zijn én aan collecties met juist speciale, uitgesproken items.

Ook is er behoefte aan meerdere levermomenten, niet meer in seizoenen denken, en eerlijker en dichter bij huis produceren. En last but not least: er is de behoefte om de voorraadrisico’s te beperken of zelfs te verdelen tussen fabrikant en retailer.

De afgelopen 4 weken was ik fulltime op inkoop. Goed voorbereid en enthousiast over het nieuwe inkoopseizoen ging ik op pad. Ik keek uit naar de vernieuwingen en was razend benieuwd. Wie zou “alles moet anders” op welke manier hebben toegepast

Maar helaas. Als je nu nieuwsgierig zit te wachten op de vele veranderingen die ik ga opsommen, dan moet ik je teleurstellen. Die waren er niet.  We kopen nog steeds lang van tevoren in. Als je als inkoper verwacht dat een artikel zal aanslaan, dan kun je het beste diep en veel inkopen, want de fabrikant kan geen voorraadrisico’s nemen.

Nog steeds zijn merken ervan overtuigd dat de klant in februari zomerse items koopt, om ze vervolgens 3 maanden in de kast te laten hangen. Geef je minder budget af dan eerder omdat de collectie – in jouw ogen- minder goed is? Dan “tikken” fabrikanten” je genuanceerd op je vingers en wordt je marge naar beneden bijgesteld.

Oftewel: alles is zoals het was. En niet zoals het in mijn ogen zou moeten zijn.

Waarom nemen fabrikanten geen risico’s? Als ondernemer ben je gewend om risico’s te nemen. Dat doe je als je gelooft in wat je doet. Zo zou het toch ook bij een fabrikant moeten zijn? Als je in jouw collectie of product gelooft, dan zou je toch deels de risico’s kunnen dragen?!

Dan zou mijn commitment als inkoper namelijk ook vele malen groter zijn. Dan werken fabrikant en retailer namelijk toe naar een gezamenlijk doel om risico’s te beperken. En daar kan – naar mijn mening – alleen maar winst uit voortkomen.

De modebranche staat onder druk. Daarnaast ben ik eerlijk gezegd diep teleurgesteld dat veel fabrikanten blijven hangen in het oude systeem. Rigide en dwingend als het was en nog steeds is. Dat terwijl de modebranche juist vernieuwend zou moeten zijn.

Maar nee, de branche doet wat ze deed. Waar is de innovatie, de loyaliteit en vooral de originaliteit? De tijdsgeest is veranderd, maar het inkoopsysteem is dat zeker niet. Er wordt niet nagedacht over het veranderde koopgedrag en van de klant en over de veranderde tijdsgeest.

Nee, de focus ligt op aantallen en budgetten. En dat terwijl de branche het al zwaar genoeg heeft.

Het kan ook anders! Ik geloof dat angst zou moeten plaatsmaken voor vertrouwen en vernieuwing. Ik zie hoe groot de dynamiek in onze winkel weer is. Klanten komen weer graag winkelen, en willen verrast worden met onderscheidende items.

Ze weten dat ze bij MAGGY’S altijd iets unieks kunnen vinden. En dat ons collectie aanbod nét even anders is.

We voelen dat consumenten meer dan ooit behoefte hebben aan aandacht, verhalen, betrokkenheid en verbinding. Op de vloer voel je de passie van mijn team en de liefde voor onze klant en voor het vak.

Mijn team kent het verhaal achter de inkoop, en weet de klant te inspireren en uit te leggen waarom we iets wel of niet hebben ingekocht.

Mijn team werkt niet vanuit angst maar vanuit vertrouwen. Ze raken niet verlamd door een opgelegde omzet en traditionele KPI’S. Ze halen geluk uit het “mooier maken” van een klant.

Ze investeren in relaties en geven de klant een reden om onze winkel snel weer te bezoeken.

Wat ik tegen winkeliers wil zeggen? Blijf dicht bij jezelf. Volg niet klakkeloos de “trends” die worden voorgeschreven, maar koop bij merken en items die bij jou en je winkel passen.

Werk samen met merken die jouw DNA versterken en die er trots op zijn dat ze in jouw winkel mogen liggen. Zoek fabrikanten die met je meedenken en openstaan voor vernieuwing. De prijs wordt voor klanten namelijk minder relevant wanneer alles in je winkel klopt.

En last but not least: laat omzet niet leidend zijn en gooi traditionele KPI’S overboord. Geloof in jezelf. Blijf investeren in kennis en geloof niet dat vroeger alles beter was.

Zie de toekomst als een kans. En als een nieuw avontuur.

Bron: Maggy Hopman via LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.