Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant

M300x180s300x800_cbce0242c01b8224e33dfec58e2fcc73-1362749979In de beperking toont zich de meester. Hoe minder informatie voor de klant, hoe beter vaak. Lees waarom. 

Veel mensen kennen mij als de man die boeken schrijft die niemand leest. Een enkele uitzondering daargelaten lézen ondernemers en managers namelijk geen boeken, is mijn ervaring. Gelukkig voor mij en voor vele andere auteurs van managementboeken koopt u ze wel regelmatig. 

Bron: Jos Burgers

Niemand leest dikke boeken 
Mijn vraag aan u is natuurlijk of u ze ook in de toekomst gewoon wilt blijven kopen. Dan beloof ik u dat het hele dunne boekjes worden. Want dikke boeken, daar heeft u een hekel aan. Die koopt u sowieso niet. Sterker nog – in het verleden dacht ik nog wel eens een ondernemer een plezier te doen door hem zo’n dik boek cadeau te doen. Maar zelfs dat viel niet mee. Hij wilde het alleen aannemen na mijn geruststellende mededeling dat hij het niet hoefde te lezen.

 

Ondernemers die mij toevertrouwen ooit wel eens een boekje te lezen zijn daar heel eerlijk over. Graag niet te dik, veel plaatjes en nog meer voorbeelden. Oh ja, en het liefst een grote letter, zodat het boek ook weer snel uit is.
De management bestseller-toptien is het beste bewijs. Boekjes die inhoudelijk wel aardig zijn maar qua omvang echt niets voorstellen bezetten steevast de hoogste plaatsen. 

Bladeren in plaats van lezen…
Het zal u inmiddels dus duidelijk zijn wat ik nu zit te doen. Ik zit me vreselijk in te houden. U heeft nu eenmaal niet veel tijd en zit al helemaal niet verlegen om eindeloze verhalen. Ik zou hier het allerliefste een verhaal van 750, of nog liever 1000 woorden aan u voorleggen. Maar ik weet dat u daar niet vrolijk van wordt. Ik hou me dus aan de 500 woorden die voor deze column gereserveerd zijn, in de hoop dat we samen het einde halen. Gelukkig wil ik ook niet teveel boodschappen aan u opdringen.

Laat ik met de belangrijkste beginnen voor ik door mijn 500 woorden heen ben. 
Als u met uw klanten of doelgroep gaat communiceren, houdt u zich dan vooral in. Zet dus niet teveel tekst in uw brochure. Die wordt toch niet gelezen. Hooguit doorgebladerd, dus zorg voor veel mooie plaatjes.

► Stop ook uw website niet vol met informatie.

Niemand zit daar op te wachten. Bovendien lijkt me dat ook niet het belangrijkste doel van uw website, veel informatie geven. Ik kan me zo voorstellen dat u liever heeft dat potentiële klanten contact met u opnemen. En misschien is het dan wel verstandiger om wat informatie achter te houden en ze nieuwsgierig te maken.

► Leg uzelf ook in uw verkooppresentaties wat meer beperkingen op. 

Ook hier is minder beter. En stop ook eens met die lappen tekst in advertenties en nieuwsbrieven. Neemt u maar van mij aan dat niemand daar op zit te wachten. 
Houdt u zich dus voortaan een beetje in? Dan doe ik dat ook, oké? Ik beloof u dat m’n volgende boekje nog dunner wordt. Met nog meer plaatjes en een nog grotere letter! Afgesproken!?

Tip
Klanten lezen niet maar bladeren vooral. Stop dus niet teveel tekst in uw brochure of website.

Jos Burgers
Burgersmarketing.nl

Bron: Jos Burgers

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.