HOE MKB ONDERNEMINGEN SUCCESVOL KUNNEN ZIJN

 

Logo-McKnight-02-104x1301“The E-Myth Revisited” is een uitstekend managementboek van Michael E. Gerber waarvan inmiddels meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. Het boek richt zich op de vraag waarom veel MKB ondernemingen falen en wat je moet doen om dat te voorkomen en juist succesvol te zijn.

Bron: Mc Knight Consultancy

Ondernemingen falen volgens Gerber omdat ze geleid worden door een oprichter die zich te veel gedraagt als Uitvoerder (“Technician”), iemand die heel veel verstand heeft van bijvoorbeeld de techniek of producten van het bedrijf, maar die te weinig denkt aan twee andere belangrijke rollen die hij ook zou moeten vervullen namelijk die van Ondernemer (“Entrepreneur”) en Manager. Om een onderneming succesvol te leiden moeten al deze drie rollen door hem worden vervuld:

  • De Uitvoerder is zeer deskundig op zijn vakgebied. Een automonteur, een programmeur, een kapper. Het feit dat iemand ergens erg goed in is, is vaak de reden dat men voor zichzelf begint. Je bent de beste in je vak, je weet dat en je wilt daar ook alle vruchten zélf van plukken. De Uitvoerder is vaak het gelukkigst als hij kan doen waar hij goed in is en de rest aan anderen kan overlaten. Dit is uiteindelijk dé garantie voor mislukking.
  • De Ondernemer is de dromer, iemand die zich richt op nieuwe initiatieven, degene die de lat hoog legt, de stip aan de horizon ziet. De Ondernemer leeft in de toekomst en denkt meer aan hoe iets zou kunnen of moeten zijn dan hoe het nu is. Voor de Ondernemer kunnen nieuwe ontwikkelingen niet snel genoeg gaan.
  • De Manager is gericht op het detail. Zet de puntjes op de i en zorgt er bijvoorbeeld voor dat op tijd wordt betaald. Hij wil alles strak georganiseerd hebben en houdt niet van verrassingen. Alles moet netjes en voorspelbaar zijn.

Al deze kwaliteiten zou de directeur/eigenaar van een bedrijf in zich moeten verenigen. Als je geen Ondernemer bent kan je net zo goed als Uitvoerder voor een ander blijven werken. Zonder enige specialistische kennis en vaardigheden als Uitvoerder moet de Ondernemer te veel op anderen vertrouwen om iets voor elkaar te krijgen. En zonder de organisatie-vaardigheden van de Manager bestaat het risico dat op een dag de elektriciteit en verwarming zijn afgesloten omdat de rekeningen niet zijn betaald.

Vaak gaat het mis in kleine en middelgrote ondernemingen omdat de oprichter in zijn rol van Uitvoerder blijft hangen en te veel het manusje van alles is. Hiermee wordt de onderneming te afhankelijk van deze ene persoon. Het wordt daarmee een last voor de oprichter en iedere keer als hij ziek is of afwezig is, staat het bedrijf min of meer stil.

Het recept voor een succesvolle onderneming.

Gerber geeft ook aan wat het recept is om deze valkuil te vermijden. Als je een bedrijf wilt laten bloeien, dan zou het onafhankelijk moeten zijn van zijn oprichter/eigenaar. Het bedrijf moet een systeem hebben waarmee het, ook zonder de aanwezigheid van de oprichter/eigenaar, volledig kan blijven functioneren. Gerber noemt dit het “Franchise Prototype”. Hij baseert dit principe op franchisebedrijven, zoals McDonalds en Subway, die in handboeken tot in de kleinste details beschrijven hoe het bedrijf moet worden gerund. De medewerkers worden getraind en geïnstrueerd om precies volgens die handboeken te werken. Gerber suggereert niet dat alleen een franchiseformule heilig is, maar wel dat je het bedrijf zou moeten opzetten alsof daarvan sprake is. Om een bedrijf goed te laten draaien heb je volgens hem een gedocumenteerd systeem nodig waarin alle kritische processen en aspecten duidelijk beschreven staan.

Het succesmodel heeft de volgende kenmerken:

  • Het biedt consistente waarde aan klanten.
  • Het zorgt er voor dat iedere medewerker, mits de processen en standaards worden gevolgd,  consistent werk van hoge kwaliteit levert.
  • Alles binnen het bedrijf is gedocumenteerd in operationele handboeken.
  • Uniformiteit: van de kleding tot de inrichting van het pand moet alles aan vooraf vastgestelde standaarden voldoen.

Het  fundament van dit model wordt gevormd door een continue cyclus van innovatie, kwantificering en orkestratie:

  • Innovatie is creativiteit toegepast op het leveren van je product of dienst, zodanig dat dit efficiënter gebeurt, van hogere kwaliteit is of meer winst oplevert. Je moet voortdurend innovatief zijn om je bedrijf te verbeteren.
  • Kwantificering wordt gecombineerd met innovatie om vast te stellen wat echt werkt. Als je niets meet, hoe kun je dan zien of een verandering goed of slecht uitpakt? Je moet zo veel mogelijk gegevens verzamelen. En de tijd leert je wat de kritische cijfers zijn die aangeven hoe goed het nu gaat en wat beter moet.
  • Orkestratie is de standaardisatie van wat werkt: als je eenmaal een bepaalde innovatie hebt getest en gemeten, dan moet het deel gaan uitmaken van de “standaard procedure”. Zodra er iets is georkestreerd, dan wordt het een vast onderdeel van het bedrijf dat iedereen heeft geleerd en begrijpt. Daarmee zorgt het voor een consistente kwaliteit voor je klanten.

Vervolgens geeft Gerber aan wat je moet doen om je bedrijf volgens deze principes op te bouwen of te veranderen. In wezen komt dit neer op het maken en uitvoeren van een goed strategisch plan, met als onderdelen:

  1. Primaire doel, strategische doelstelling en kansen
  2. Organisatie strategie
  3. Management strategie
  4. Medewerkers strategie
  5. Marketing strategie
  6. Systemen

Dit zijn uiteraard belangrijke onderdelen, maar het is niet revolutionair. In veel handboeken voor strategische ondernemingsplannen kom je een dergelijke aanpak tegen. Het revolutionaire zit hem in Gerber’s idee van de “Franchise prototype”. Organiseer je bedrijf alsof het een prototype is voor een franchiseformule.

Ik ben er geen voorstander van om werkelijk alles in dikke handboeken vast te leggen. Maar veel ondernemers zullen sprongen vooruit maken door hun primaire processen eens goed te beschrijven, te toetsen en vervolgens hun mensen daarop te trainen. Daarmee zetten zij de eerste stap om zichzelf en het bedrijf onafhankelijker van elkaar te maken. En zo komt het uiteindelijke doel van de ondernemer in zicht: meer werken “aan”, in plaats van “in” je bedrijf.

Wilt u hierover eens sparren met een specialist? Neem dan contact met ons op!

Bron: Mc Knight Consultancy

================================================================

Bestel in de webshop: ‘Online Kennismaken met het mode inkoopplan’ workshop

videov3_0Klik hier voor de kleine webshop!

Investeer 59.50 euro (excl. BTW). Wanneer u besluit om een inkoopplan afspraak te maken dan is deze workshop GRATIS! d.m.v. creditering! 

Hoe wilt u uw omzet substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw marge substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw doorverkoop substantieel laten stijgen?

Deze online workshop geeft u in 45 minuten het antwoord op veel van uw inkoopplanning vragen.

P.S. Twijfel je of de workshop inkoopplanning wel iets voor jou kan zijn, neem dan gerust contact met me op. 06-54624509 Ik beantwoord je vragen graag.

Cor van Laar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.