INNOVEREN HEEFT DE TOEKOMST

ondernemen-1Innoverend ondernemen. Doet u het al? Of blijft het bij u allemaal een beetje van hetzelfde en een beetje bij het oude? U bevindt zich dan op glad en gevaarlijk ijs. Misschien beseft u het niet altijd maar ‘Stilstand is achteruitgang’. De economie gaat –als alle voorspellingen uitkomen– weer wat aantrekken. Belangrijk om dan na jaren van stilstand weer vooruit te gaan. Dan moet u wel‘meedoen’. Innoverend ondernemerschap is een middel om voorsprong op te bouwen. Zowel bij startende ondernemingen als bij reeds bestaande!

Bron: Hans Klaasse

De herstellende economie biedt kansen voor ondernemers. “Maar het is allemaal nog zo broos. Is er nu echt sprake van groei?” Ja, het is broos maar de verwachtingen wijzen in de richting van lichte groei. Er is echter één ‘maar’. De klanten zijn kritischer geworden en de tijd heeft niet stilgestaan. Er is veel veranderd, we zijn aanbeland in ‘de nieuwe realiteit’. Deze  pré-groei situatie geeft veel voordelen. Er is vraag naar innovatieve producten en nieuwe baanbrekende diensten. Alles binnen de herschreven ‘spelregels’ die gelden binnen de nieuwe realiteit. Er is dus weer ruimte voor innovatief en creatief ondernemerschap. Het economische landschap is drastisch veranderd. Bent u daar al door en door van overtuigd? Kent u de nieuwe spelregels al? De tijd van ‘vroeger’ komt niet meer terug. Dat is voorbij. Het gaat nu om slim en flexibel ondernemen. Met een hoge mate van positief en innovatief gedrag. Kansen zien, grijpen en verzilveren. Bent u klaar voor de toekomst? Ja? Mooi! Nee? Aan de slag!

Wat u zoal moet doen? Wel, vooral investeren in digitalisering, internet en moderne IT technologie. Het belang van internet als informatiebron voor kennis neemt in hoge mate toe. Ouderwetse (of achtergebleven) kennisintensieve ondernemingen gaan het afleggen tegen computers. Kennisoverdracht is tegenwoordig simpel. De meeste consumenten kijken ‘even’ op de computer en weten waar ze het zoeken moeten. Denk dus niet uw geld te kunnen blijven verdienen aan simpele trucjes. Online en offline koppelen aan echte menselijke inhoudelijke specialistische kennis. Een krimpende markt dus voor advies-, administratie-, en boekhoudkantoortjes. Maar ook de grotere accountants-, advocaten-, notaris- en consultancybureau’s gaan het meer en meer afleggen tegen intelligente kennissites en digitale businesssystemen. Alleen zij die slim koppelingen weten te leggen en klantgericht ondernemen hoog in het vaandel hebben staan hebben nog toekomst. Oude concepten zijn ‘out’!

Maar ook handelsbedrijven en retailers moeten zeer alert zijn. Distributiekanalen zijn radicaal veranderd en zullen verder veranderen. Producten en diensten zullen op een revolutionaire snelle, eenvoudige en slimme manier bij de klant komen. Gemak dient de toekomstige mens. Zij die te lang aarzelen en dralen gaan de boot missen. Modern ondernemerschap vraagt om standvastige ondernemers met een visie. Zijn er over vijf jaar nog boeken, papieren kranten, geluidsdragers en ga zomaar door? Binnen alle branches en sectoren zullen ‘kennen’, ‘gunnen’ en ‘gemak’bepalend zijn. Offertes aanvragen bij sites die direct kunnen vergelijken. Ervaringen delen met potentiële klanten. Alles zal transparant en bijna doorzichtig zijn. Denk er nu vast over na, voordat het te laat is. En of dat dit alles nog niet genoeg is: ‘De klant is Koning en zal zich steeds meer als zodanig gaan gedragen!’ Dankzij de innoverende techniek en slimme IT toepassingen neemt de klant in veel gevallen ‘het heft in handen’. Investeer dus in innovatie en daardoor in de toekomst!

“Gaat het dan niet meer om kwaliteit, persoonlijke bediening, vakmanschap en vertrouwen?” Meer dan ooit. Alleen is alles spectaculair veranderd. U zult moeten bewijzen onderscheidend te zijn. Ondernemerschap is meer dan ooit een kwestie van innoveren, leren en afleren. Weet u wat de achtergrond is van dit ‘nieuwe gedrag’ van uw (potentiele) klanten? Niet alleen het veranderde economische landschap maar ook de nieuwe technische mogelijkheden! De nieuwe generatie is opgegroeid met andere waarden. Het gaat om snelheid, overzicht en onderscheidende producten, trends, hypes en diensten. Men heeft maling aan allerlei conventies, oude gebruiken en vaste rituelen. Dit zal in de komende tijd alleen maar toenemen. Ondernemen wordt een geweldige uitdaging in een markt met grillig klantgedrag. Het gaat in de aard van de zaak om ‘succesvol zijn’ of  ‘falend ondernemerschap’. Denk dus na over de vraag: “Hoe kan ik in de toekomst blijven ondernemen?” Innoveren, veranderen en aanpassen, het zijn ‘helaas’realistische kwesties in de ‘nieuwe realiteit’!

hans@valeuraccountants.nl  hans@klaasse-klaasse.nl

Bron: Hans Klaasse

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *