INTERVIEW: BESTAAT JOUW WINKEL NOG IN 2025?

10563008_813482618670668_816956674478987295_n“Retailexperts, trendforecasters en andere knappe analytische koppen voorspellen dat in 2025 de helft van de winkels is verdwenen”, signaleert Anita Taks, communicatie en pr-manager bij retail-serviceorganisatie Euretco. “Van die helft heeft 20 procent nu nog de kans het tij te keren.” Hoe? “Door anders naar je winkel te kijken.” 

Bron: Interview Textilia, 15 juli 2014 door Rosita van der Kwaak

“Met de instelling ‘zo hebben we het altijd gedaan en dat ging goed’ ga je het niet redden in de 21ste eeuw”, vreest Anita Taks. Als communicatie en pr-manager van retail-serviceorganisatie Euretco maakt zij zich oprecht zorgen over de houding van veel ondernemers. Het roer moet om wil je cijfers in positieve zin kunnen bijstellen. “Zie het als inspiratie. Verandering dwingt je met een andere, frisse blik naar je zaak te kijken.”

text

Verwende doelgroep

“De Generation Next (geboren tussen eind jaren’80 en 1995) is opgegroeid met andere referentiekaders dan de veertigers, vijftigers of zelfs zestigers die momenteel aan het roer staan in winkels”, zegt Taks. “Out of the box-denken is niet iets waarmee zij zijn opgegroeid. Maar in feite is het niet meer dan proberen je te identificeren met de manier waarop je (nieuwe) doelgroep redeneert en handelt. Deze klanten willen sfeer. Beleving. Voelbare passie. Kundig advies. Ze willen op ideeën worden gebracht en keuzes hebben. Door technologische ontwikkelingen en mogelijkheden is deze consument verwend geraakt. Soms zijn ze belachelijk veeleisend. Terwijl ze aan de andere kant ook zomaar zonder blikken of blozen een klein fortuin uit kunnen geven.” Wat Taks maar wil zeggen is: zorg dat ze dat in jouw winkel doen!

Aantrekkelijke eigenschappen

Om ervoor te zorgen dat deze klanten hun geld bij jou spenderen, zul je ze tot aanschaf moeten verleiden. Taks: “Versier je klant, wees in hem geïnteresseerd en zorg dat hij ook jou boeiend vindt. In de 21ste eeuw zijn lef, eerlijkheid en authenticiteit woest aantrekkelijke eigenschappen. Door het individualistische tijdperk dat grotendeels achter ons ligt, zijn steeds meer mensen eenzaam geworden. Dat verklaart het verlangen om weer samen te willen zijn met gelijkgestemden.” Taks benadrukt daarom nogmaals hoe belangrijk het is om je te verdiepen in de doelgroep: “Stel jezelf kritische vragen en durf eerlijk antwoord te geven. Zou je in je eigen winkel shoppen? En waarom zou je dat liever doen dan bestellen via internet? Voel je passie voor je vak? Ben je duidelijk, overtuigend en bereid tot veranderingen? Het gaat erom op welke manier je inspeelt op de veranderde maatschappij en klant. De klant die zich digitaal oriënteert en daarmee oude kooppatronen doorbreekt, die prijsgericht is en daarnaast ook op zoek is naar en bereid is te betalen voor specifieke items die in jouw winkel te koop zijn.”

Goede resultaten

Dat het allemaal werkt, is volgens Taks al bewezen. “Ondernemers die zichtbaar zijn in het speelveld, zowel online als offline, die hun assortimentssamenstelling goed sturen en afstemmen op de smaak van de klant, die kunnen inspelen op de actualiteit en duidelijk zijn in de communicatie in hun winkel. Die ondernemers realiseren goede resultaten. Zoek lokale samenwerking op. Combineer producten van lokale winkeliers in jouw winkel en vice versa. Doe het samen. Al snel zal je duidelijk worden dat je overlevingskansen toenemen wanneer je in staat bent om je aan te passen aan veranderende omstandigheden.”

Bron: Interview Textilia, 15 juli 2014 door Rosita van der Kwaak

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.