JONG EN STELLIG

jonge-ondernemer1De jonge ondernemer zocht een coach. Hij had binnen de kosten van zijn onderneming een budget vrijgemaakt. Zijn vader vond het een goede investering. “Wat denk je er zelf van?”, was mijn vraag. Hij keek mij aan. “Moet ik een sociaal wenselijk antwoord geven?”

Bron: Hans Klaase

Nu is mijn stelling dat niets moet maar alles mag. Juist een jonge ondernemer dient een mening te hebben over begeleiding, inbreng en resultaatsverwachting van een coach. Zijn onderneming groeide en bloeide. Hij had inmiddels twaalf mensen in dienst. Een team enthousiaste jongens en meiden. Creatief, behendig, bewegelijk en voorzien van een eigen mening. Of ik er maar een team van wilde maken! Ik begon maar bij de jonge ondernemer zelf. “Benut je voldoende het potentieel aan kracht en talent?”, was mijn eerste vraag. Hij keek mij aan. “Niets en niemand is sterker dan de leider!”, daagde ik hem uit. Hij bleef mij onverstoord aankijken. “Als jij je niet als een inspirerende, motiverende en confronterende leider laat zien zal het een moeilijke zaak worden om je mensen als een sterk en hecht team te laten functioneren. Als je tenminste een team van ‘winnaars’ wil hebben”. Hij keek mij aan en zei: “Maar dat wil ik wel!”

“Wat zijn dan de kernpunten?”, vroeg ik hem. Het ging over teamprestatie, teambuilding en teamspirit. Ik vertelde hem dat ik als coach alleen maar kan luisteren en reageren. Ik heb dus interactie nodig. Duwen aan een ezel en trekken aan een dood paard is iets voor narcisten. Begreep hij dat? “Ik ben een klankbord geen telefoonzuil. Ik luister naar jouw ideeën en geef mijn mening. Ik snap iets van jouw business maar jij weet er alles van, mag ik veronderstellen. Ik kijk naar jou als persoon, mens en leider. Ben jij daartegen bestand? Is de confrontatie niet te pijnlijk? Sommigen mensen lopen de koude rillingen langs het lijf als ze onder het ‘vergrootglas’ liggen. Als ik ervan overtuigd ben dat er wat aan scheelt zal ik proberen jou te verbeteren. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Soms doen ‘behandelingen’ pijn. Wees er echter van overtuigd dat het nodig is om je ‘beter’ te maken!” Hij reageerde met: “Dat voelt goed!”

Ik deed er dus nog maar een schepje bovenop. “Ik zal je motiveren wanneer het tegen zit, maar zal je ook uitfoeteren als je voor de zoveelste keer in de fout gaat. Je weet het van die ezel: ‘duwen aan een ezel heeft geen zin!’ Luisteren is noodzakelijke voor een coach, héél erg goed luisteren moet één van jouw beste eigenschappen worden. Waarom denk je een goede leider te kunnen worden? Misschien mis je wel de meest essentiële basale competenties. Ik laat ze je ontdekken. Die ontdekkingsreis gaat soms langs diepe dalen en steile hellingen. Uithoudingsvermogen, vasthoudendheid en doorzetten. Ik vraag veel van je, niet vrijblijvend maar dwingend. Ik ga door waar anderen stoppen. Ik wil dat je uit iedere kans en uitdaging een succes weet te halen. Middelmatig presteren is een non-prestatie. In alles zal je dus -net als ik- voor 100% toegewijd moeten zijnDan gaat je team dit -als bijna vanzelf- óók doen!”

 Die gaat afhaken, was mijn veronderstelling. Hij keek mij aan en zei: “Wanneer kunnen we starten, ik zie er naar uit?” Ik kon bijna niet wachten!

hans@valeuraccountants.nl

Bron: Hans Klaase

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.