KWALITEIT VAN ONDERNEMERSCHAP

klanten-1Kwaliteit van ondernemerschap. Het gaat vaak om kwaliteitsbeleving van de klant. Maar hoe kan je als ondernemer kwaliteit leveren als jezelf niet de kwaliteit van het ondernemerschap voelt?

Hoeveel ondernemers zijn er niet die gestresst en gejaagd door angst en meer gevaren zien dan kansen? Kortom, een ondernemer die kwaliteit wil leveren moet eerst zelf kwaliteit ondervinden!

Bron: Hans Klaase

Het (ondernemers)leven is waard om geleefd te worden. Alles heeft in de oorsprong kwaliteit. Je moet het alleen eerst ontdekken. Ook ondernemen heeft kwaliteit. Het zelfstandig tot besluiten komen, het zelf verantwoordelijk zijn en vervolgens de beloning ontvangen voor je inspanningen. 

Het gaat dus niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Deze kwaliteitskenmerken moet je wel eerst ontdekken. Daar komen veel ondernemers niet aan toe. Ze hollen, rennen en vliegen en lopen de ene na de andere teleurstelling op.

Dat is jammer. Er is zoveel leuks te beleven aan ondernemen. Als een ondernemer zich hiervan bewust is zal hij of zij ook op een positieve wijze omgaan met de emoties. Het is niet een kwestie dat een ondernemer ‘alles’ –als bij toeval– overkomt. Het is een kwestie van oorzaak en gevolg!

Wanneer ondernemers zich hiervan niet bewust zijn zullen zij langs allerlei zaken heen leven. Het merendeel van de kwaliteit ontgaat hen. Ze zien geen waarde in hun bedrijf, de medewerkers, de diensten, producten en tenslotte de klanten.

Het is allemaal ‘hetzelfde’ geworden. Het ‘draaiende’ houden is een doel op zich geworden. De kwaliteit doet er niet meer toe. U zult wellicht denken: “Komt dit dan voor?” “Ja, dit komt vaker voor dan u wellicht denkt!” Ik spreek ondernemers die lusteloos en moedeloos hun bedrijf laten ‘voortbestaan’.

 “Het gaat toch goed zo?!” Ze missen het inzicht om zaken beter te doen. Beter voor hun klanten en uiteindelijk ook beter voor zichzelf. Ze zorgen niet meer voor zichzelf, hun mensen en hun klanten. Alles gaat z’n gangetje. Hoelang nog?

Kwaliteitsbesef brengt een positieve mentaliteit. Niet alleen bij de ondernemer maar ook bij de mensen binnen het bedrijf. Het besef van kwaliteit heeft gevolgen. Positieve gevolgen. Ondernemers die hun personeel positief stimuleren tot afwijkend gedrag presteren beter. Mensen worden kritischer op hun gedrag en de gevolgen die dit heeft. Men werkt eerder en effectiever problemen weg en voorkomt schade. Positieve mensen streven naar een goede kwaliteit van leven en werken.

Het gaat er bij deze ondernemers en medewerkers om het steeds beter te doen. Op deze wijze is kwaliteit een gevolg van de eigen behoefte aan kwaliteit. Dit gaat makkelijker en op een plezierige wijze. Het gevolg is dat de klant dit gaat merken. Er ontstaat een besef van meerwaarde, aandacht en echte betrokkenheid. Kwaliteit baart kwaliteit!

Wat is de les die ondernemers hieruit kunnen leren? Als uzelf -als ondernemende persoon- streeft naar kwaliteit van leven en kwaliteitsbeleving ‘steekt’ u sneller anderen aan. Het werkt namelijk aanstekelijk.

 Kwaliteitsstreven brengt uw bedrijf in een betere positie. Binnen uw bedrijf moet kwaliteit gaan ‘leven’. U moet er over communiceren. Medewerkers moeten positief en ‘kwalitatief’ gaan denken en handelen. Voor kwalitatief denken is vertrouwen de ultieme voedingsboden. Mensen moeten de uitdaging voelen het ‘zelfstandig’ zo goed mogelijk te doen.

Wantrouwen werkt vernietigend. Het gaat erom ‘wat er goed ging’ en niet ‘ wat er fout ging’! Een echte mentaliteitsverandering, maar wel een die grote -positieve- gevolgen heeft. Een in kwaliteit denkende organisatie is een uitdagende en dynamische organisatie!

En waar moet dit alles toe leiden? Kwaliteit vanuit de diepe bestaan wortels van het bedrijf zal niet onopgemerkt blijven. Het zal iets voortbrengen. Wat? Waardering van medewerkers en klanten. Plezier en ambassadeurschap. Het continu streven naar kwaliteit, vanuit een kwalitatieve beleving en tevredenheid, zal de markt opvallen.

Waarom klopt het bij sommige bedrijven helemaal? De entourage, de leiding, de medewerkers, de sfeer en ambiance, alles is gericht op kwaliteit. Je zou er willen werken en je wilt er graag iets kopen.

Klanten vinden het leuk om met u zaken te doen. Het worden uw vrienden. Dat is integrale kwaliteit! Het mooie is dat u als ondernemer hieraan zelf kunt werken.

Ga eens na wat uw kwaliteit van ondernemerschap is! Bent u tevreden? Ervaart u de kwaliteit van al uw inspanningen? Nee? Anderen dus ook niet!

hans@valeuraccountants.nl

Bron: Hans Klaase

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.